niklas skrev:Det är en slang rätt in i varje öra man ska ha. Fråga Hum.
Jajuste, det är "Drömlådan" som perstromgren är ute efter...darn...den var ju lätt!
Moderator: Redaktörer
niklas skrev:Det är en slang rätt in i varje öra man ska ha. Fråga Hum.
RogerGustavsson skrev:Frågan är om man då alltid ska kompensera de bristfälliga inspelningarna med samma "rum", det egna lyssingsrummet?
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Bara ett. Hos lakritspingvinen. Rummet var enligt min smak överdämpat men såväl närvarande IÖ som pingvinen själv ansåg att det skulle dämpas ytterligare.
Dom bilderna jag sett verkar tyda på rätt måttlig dämpning i hans rum, testa hos Ingvar istället eller liknande rum.
Bill50x skrev:För min del handlar det om att få majoriteten av den musik jag lyssnar på att låta "rätt". Om det låter korrekt eller inte struntar jag i.
rexq skrev:Uppvinklade scenmonitorer!
perstromgren skrev:shifts skrev:Om "fint" betyder "prestera maximalt" så tror jag att svaret är nej däremot.
OK, så det är inte en framkomlig väg. Återstår att konstruera speciellt för mattlösa golv, då.
Bill50x skrev:Varför det? Om "mycket" är för mycket, hur skulle då "ännu mer" bli bättre?
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Varför det? Om "mycket" är för mycket, hur skulle då "ännu mer" bli bättre?
För det kan bli bättre balans då.
MagnusÖstberg skrev:Subbe - tråden handlar inte om att göra dt bästa rummet utan att göra det bästa möjliga med ett pissigt rum.
MagnusÖstberg skrev:Jag röstar för MTM med multipla basmoduler.
paa skrev:Det finns en annan tråd som handlar om lösningar vid odämpade golv här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=640991
Stereotypen skrev:Per Strömgren:
Till vem vänder sig din fråga?
Jag menar det finns ju gott om folk som menar att odämpade golv inte innebär några problem.
Om man dock tycker att odämpade golv är ett problem så är väl dipoler en högtalarprincip som sprider begränsat i höjdledd (och sidledd).
perstromgren skrev:Tack!
Intressant läsning, men inte svaret på just min fråga. Väl?
nolimitsoya skrev:Heltäckningsmattan använder man för att få ner efterklangen, och det kan man göra på andra, mindre estetisk dominerande- eller praktiskt besvärliga vis.
subjektivisten skrev:Dom poängerna man har med matta är väl knappast något man kan bygga bort i högtalaren väl? Man kan ju inte bygga bort rummets efterklang t ex.
Naqref skrev:Man kan faktiskt påverka ekt med lämpliga högtalare.
subjektivisten skrev:Dom poängerna man har med matta är väl knappast något man kan bygga bort i högtalaren väl? Man kan ju inte bygga bort rummets efterklang t ex.
perstromgren skrev:paa skrev:Det finns en annan tråd som handlar om lösningar vid odämpade golv här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=640991
Tack!
Intressant läsning, men inte svaret på just min fråga. Väl?
Britt-Gunnar skrev:Carlsson/Larssen månne, är inte dämpningen på dessa tillför att minimera golvreflexer?
The balance betwee the direct sound from the loudspeakers and the reflected sound from the listening room is important. A too high ratio of reflected to direct sound results in a lack of definition, or the masking of subtle details, in the stereophonic information which the direct sound of the loudspeakers conveys. The ratio of direct to reflected sound in the listening room can be increased by introducing more sound absorbing objects, such as soft upholstered furniture and deep pile carpets.
paa skrev:Britt-Gunnar skrev:Carlsson/Larssen månne, är inte dämpningen på dessa tillför att minimera golvreflexer?
Så här skrev Stig Carlsson i ett dokument med underrubriken "The Loudspeaker and the Listening Room" i samband med presentationen av OA-51:The balance betwee the direct sound from the loudspeakers and the reflected sound from the listening room is important. A too high ratio of reflected to direct sound results in a lack of definition, or the masking of subtle details, in the stereophonic information which the direct sound of the loudspeakers conveys. The ratio of direct to reflected sound in the listening room can be increased by introducing more sound absorbing objects, such as soft upholstered furniture and deep pile carpets.
Finns att ladda ner på Planeten, den finns under Broschyrer, och filen heter:
OA-51 The Loudspeaker and the room (English).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster