Naqref skrev:diesel skrev:Kalejdokom skrev:diesel skrev:5. Referensmätning i prototyplåda (alla drivers parallellkopplade samtidigt utan filter)
Kan man verkligen göra så? Utveckla gärna!
Jadå, det funkar här åtminstone
Jag mäter på lite mer än dubbla baffelbredden med alla element och får en tonkurva som ser ut som skit eftersom allting är ofiltrerat. Poängen med detta är att jag vill se mitt simuleringsprogram komma fram till samma "skitkurva" så jag vet att jag kan lita på simuleringarna. Jag laborerar med djupledsförskjutning (Z-led) och delay för varje individuell driver i LspCAD tills den simulerade summakurvan ser likadan ut som min referensmätning. Övrig indata är driverplacering i X- och Y-led, driverdiameter samt mätavstånd. Dessa tre är fasta och kan inte ändras (eller kan....man ska inte göra det om det ska bli bra)
Hmm men om du ställer upp mikrofonen rätt när du gör de individuella mätningarna och inte behöver flytta den mellan mätningarna av de olika elementen så får du ju automatiskt rätt Z.
Om du ändå behöver flytta mikrofonen för att göra parallellmätningarna så kommer du kanske få geometriska fel som kanske inte alls representerar skillnaderna i z vid lyssningsvinkeln.
Mikrofonen står på exakt samma ställe vid individuell mätning (för båda drivers vid 2-väg) som vid referensmätning. Jag byter alltså bara kablar, rör inget annat. Trots detta måste jag pilla på Z-led för att få summakurvan att stämma med referensmätningen.
Senast det begav sig rörde sig Z-leds-justeringen om 6 mm på en driver om jag minns rätt, inga stora grejor alltså.
Däremot stämde simuleringen exakt med mätning när filtret var i drift vilket ju är det viktiga. (med lött filter ska jag tillägga, med "hundra" krokodilklämmor i filtret avviker det en del)