Moderator: Redaktörer
jansch skrev:RogerGustavsson - Hörnplacering gör att strålningsvinkeln minskar men den totala utstrålade energin förändras ju inte. Beroende på hur långt det var till hörnet innan kan man räkna ut det förändrade rumsstödet - om man har koll på när högtalaren rundstrålar.
Roger jag vet inte riktigt hur du ser på ljupare bas.....så här ser JAG på vad JAG menar som "djupare" (i frekvens). När en högtalare har tappat sådär 6 dB i basen har man nått undre, praktiska gränsfrekvensen. Beroende på lådtyp (sluten/basreflex/slavbas/horn etc) kommer kurvan vara mer eller mindre brant ner mot lägre frekvenser. Det finns givetvis fler "parametrar" som spelar roll, dock kommer ju nån form av "avrullning" ske. Om jag nu halverar strålningsvinkeln (genom att nyttja ett hörn) kommer alla "rundstrålande frekvenser" att "vinna" 3dB.
Det kommer visserligen att skapas en "puckel" i basområdet (om man inte hade nån "hängmatta" i basen innan) men undre gränsfrekvensen, t.ex. de minus 6 dB jag nämner ovan kommer att ligga lägre ner i frekvens.
De frekvenser som INTE är rundstrålande pga t.ex. baffelstorlek eller membranstorlek i relation till våglängden kommer inte att påverkas.
Nu är ju inte allt svart eller vitt..... rundstrålande eller inte rundstrålande... framförallt i mellanregistret.
Glädjande nog kommer inte "urfasning" att ske! Alltså, basfrekvenser kommer inte att släckas ut pga hörnplacering. Däremot om högtalaren står en bit från hörnet. Utsläckningen kommer ju sig av att reflexen från väggen når ljudkällans primärvåg 1/2 våglängd senare = 1/4 våglängd mellan vägg och högtalare eller multiplar (1/4, 3/4, 5/4, etc våglängder). Basen kommer alltså inte att släckas ut om högtalaren står i hörnet om man med hörnplacering menar några decimeter max till vägg.
Utsläckning pga av avstånd till en begränsningsyta har ju diskuterats ofta både i detta och andra forum (heter det fora i plural?). Det diskuteras ofta som om det vore nåt mystiskt eller väldigt komplext. I teorin är det väldigt enkelt.... i praktiken är det som alltid, t.ex. en vägg är inte alltid ideal.
Nåväl, om man försöker sig på att vara "pedagogisk"kan man göra såhär:
Rita upp 2 identiska sinuskurvor på var sitt transparent papper, lägg dom ovanpå varann och förskjut ena pappret/kurvan en HALV VÅGLÄNGD. Om man nu adderar höjden på kurvorna i varje given (tid)punkt kommer resultatet att bli "0" = total utsläckning. Förskjut kurvorna 1 våglängd och summan kommer att bli dubbel amplitut (motsvarande SPL +3dB). Nu kan man förskjuta kurvorna sinsemellan litegrann och kolla vad summan blir och konstatera att resultatet kommer att ligga någonstans mellan dessa nämnda ytterlighetsvärden.
Det är alltså bara att mäta avståndet till väggen/väggarna så har man tvärkoll på vad som skall hända vid olika frekvenser.
(Den som tycker det är kul med matematik kan ju givetvis räkna med grader och sinus och få samma resultat som med sinuskurvor på transparenta papper.......)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster