Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Jag tycker värstingmodellen nr3 var lite fegmastrad med sin 9.6dB crestfaktor så jag tog originalet och mastrade det till 7.2dB. Skareva så skareva. Gick inte att mosa ihop den mer. Ser ut så här i bild.
Ock låter så här: Metal Guru - Flintmastrad.
Om nu någon studioägare skulle få för sig att vilja anställa mig som huvudmaster så vill jag direkt säga att jag avböjer - av etiska skäl. Kan inte tänka mig att förstöra musik på det sätt ni gör och det oavsett lönekuvertets omfång.
Ragnwald skrev:Då vet vi vad vi har att vänta de närmaste åren.
Svante skrev:Ragnwald skrev:Då vet vi vad vi har att vänta de närmaste åren.
Undrar vad som skulle hända om man gav ut det. Vad skulle returfrekvensen bli?
Min första tanke var att det skulle påskynda vändningen. Jag menar ingen kan göra det mer utstyrt än så där. Ingen kan tycka att det låter bra. För att göra något bättre finns det då bara en väg att gå och det är åt andra hållet.
Min andra tanke skrämde mig. Jag är inte helt säker på att alla skulle returnera skivorna.
MrQaffe skrev:Laila skrev:Låter ju prexis som när man ligger dyngrak i sitt tält
ca.: 2km från scenen på en utomhusgala. Strålande !![]()
![]()
![]()
Så du menar att det är så här man fixar riktig livekänsla på inspelningen ??
Laila skrev:MrQaffe skrev:Laila skrev:Låter ju prexis som när man ligger dyngrak i sitt tält
![]()
![]()
Japp, helt riktigt(därför så impad) !
(Hmm. . någon är kanske något på spåret här. . .).
Johan_H skrev:Laila skrev:MrQaffe skrev:Laila skrev:Låter ju prexis som när man ligger dyngrak i sitt tält
![]()
![]()
Japp, helt riktigt(därför så impad) !
(Hmm. . någon är kanske något på spåret här. . .).
Pratade med en bekant som pysslade med hörseltest. Nån hade föreslagit ett test där man utsatte en försöksperson för 90dB under 10 minuter. 90dB är kanske inte så farligt om man tänker sig toppvärdet, men kan tydligen rent av vara skadligt om man menar medelvärde. En audiolog skulle gå i taket redan vid tanken...
Hur blir det om man tänker sig ett test med brus: Kan man komprimera brus så att toppfaktorn, crestfaktorn, minskar? Alltså att man får ett hårt komprimerat brus som har medelvärde, säg, 90dB men ett toppvärde som bara är svagt däröver, långt under smärtgränser och skadegränser etc.
___
Isåfall kan man ju lätt associera till PA-ljud från festivaler etc. Med hårdkomprimerat ljud kan man lägga sig strax under den juridiska maxnivån (det myndigheterna ger böter för), men få upp medelvärdet (det folk betalar för). Alltså är ju affärsidén solklar. Flint- och Svantmastringen är här för att stanna.
Johan_H skrev:Isåfall kan man ju lätt associera till PA-ljud från festivaler etc. Med hårdkomprimerat ljud kan man lägga sig strax under den juridiska maxnivån (det myndigheterna ger böter för), men få upp medelvärdet (det folk betalar för). Alltså är ju affärsidén solklar. Flint- och Svantmastringen är här för att stanna.
Svante skrev:Johan_H skrev:Isåfall kan man ju lätt associera till PA-ljud från festivaler etc. Med hårdkomprimerat ljud kan man lägga sig strax under den juridiska maxnivån (det myndigheterna ger böter för), men få upp medelvärdet (det folk betalar för). Alltså är ju affärsidén solklar. Flint- och Svantmastringen är här för att stanna.
Nää...
Ljudnivåmätningar är i allmänhet medelvärdesmätningar. Mäter man 100 dBA så är det RMS-nivån glättad med en tidskonstant på 1s (i läge "slow"). Topparna kan vara betydligt starkare. Det finns normer för impulsljud också, men toppfaktorn på dagens spelningar är så låg att jag gissar att det är mycket långt till de nivåerna.
Man slår mao i medelvärdestaket först.
Man skulle alltså kunna tillåta ett betydligt mer transientrikt ljud även i PA-anläggningar, men då behöver man också motsvarande tillgång till toppeffekt.
Eller helt enkelt bara dra ner medelnivån till anständiga nivåer.
petersteindl skrev:Nu skall jag iväg till AC/DCmed AVR7000
bomellberg skrev:petersteindl skrev:Nu skall jag iväg till AC/DCmed AVR7000
Glöm inte öronpropparna, och då tänker jag inte främst på de höga ljudtrycken.
petersteindl skrev:Dagens bästa limiters har betydligt lägre distorsion än klippande slutsteg eller distande högtalare d v s det är bättre att limitern gör jobbet. Nu skall jag iväg till AC/DCmed AVR7000
Svante skrev:petersteindl skrev:Dagens bästa limiters har betydligt lägre distorsion än klippande slutsteg eller distande högtalare d v s det är bättre att limitern gör jobbet. Nu skall jag iväg till AC/DCmed AVR7000
Hmm, det beror nog på hur du mäter distorsion. Distorsionen har definitivt ett annat spektralt innehåll. Kanske är den behagligare, kanske inte eftersom det är tidskonstanter inblandade. Frågan är vilket som är värst, spektrala komponenter eller dynamiska fel.
Det är ju som att jämföra äpplen och päron.
petersteindl skrev:...Sådana tester angående hörbarhet på limiters har gjorts, vad jag kan förstå, efter samtal med Bertil Alving angående limiters och kompressorer. Med moderna limiters av de som räknas som bäst så hörs det inte då limitern aktiveras på kortvariga förlopp...
petersteindl skrev:Bertil Alving gör ett fantastiskt jobb med sina inspelningar och mastringar. På vissa låtar har han kanske 2 dB limitering av topparna och tiden för hans valda limitering är i storleksordning upp till 10 millisekunder ungefär.
BertilAlving skrev:Det hela handlar alltså om att i ett till synes stillastående ackord bildas slumpmässiga förstärkningar och försvagningar vid olika frekvenser beroende på att ackordets toner interfererar med varandra. Detta skapar enstaka mycket kortvariga ljudtryckstoppar som ligger ganska många dB över det statiska ackordets medelnivå, denna effekt blir särskilt uttalad när ljudkällan samspelar med ett påtagligt efterklangsfält (typ kyrkoakustik).
BertilAlving skrev:Almen, den limiteringssituation jag avser är inte slagverksutbrott utan den som du nämner som nr 2, "körinterferensamplitudförstärkning" (jag är övertygad om att vi menar exakt samma sak med detta uttryck). Jag är imponerad att det tydligen finns en del människor som är införstådda med denna problematik, grattis Almen!
Almen skrev:BertilAlving skrev:Almen, den limiteringssituation jag avser är inte slagverksutbrott utan den som du nämner som nr 2, "körinterferensamplitudförstärkning" (jag är övertygad om att vi menar exakt samma sak med detta uttryck). Jag är imponerad att det tydligen finns en del människor som är införstådda med denna problematik, grattis Almen!
Tack!
Jo, jag tror jag har fattat problematiken. Kanonkul att läsa hur du tänker och jobbar!
Johan_H skrev:Hur gör örat vid "körinterferensamplitudförstärkning" när örat lyssnar live? (Är inte säker på att jag ställer rätt fråga...)
Jag tror att jag ibland upplevt denna hårda, skallande körklang i starka partier när rummet (kyrkan) har hårda väggar och kanske valvtak. På nåt sätt måste väl örat skydda sig, och detta borde motsvara en limiterfunktion?
Mellanörats småmuskler?
Johan_H skrev:Almen skrev:BertilAlving skrev:Almen, den limiteringssituation jag avser är inte slagverksutbrott utan den som du nämner som nr 2, "körinterferensamplitudförstärkning" (jag är övertygad om att vi menar exakt samma sak med detta uttryck). Jag är imponerad att det tydligen finns en del människor som är införstådda med denna problematik, grattis Almen!
Tack!
Jo, jag tror jag har fattat problematiken. Kanonkul att läsa hur du tänker och jobbar!
Hur gör örat vid "körinterferensamplitudförstärkning" när örat lyssnar live? (Är inte säker på att jag ställer rätt fråga...)
Jag tror att jag ibland upplevt denna hårda, skallande körklang i starka partier när rummet (kyrkan) har hårda väggar och kanske valvtak. På nåt sätt måste väl örat skydda sig, och detta borde motsvara en limiterfunktion?
Mellanörats småmuskler?
Bill50x skrev:Johan_H skrev:Hur gör örat vid "körinterferensamplitudförstärkning" när örat lyssnar live? (Är inte säker på att jag ställer rätt fråga...)
Mellanörats småmuskler?
Jag har inte svaret på din fråga, men kan bidra med lite erfarenhet.
För många år sedan lekte jag ganska mycket med pickuper till vinylspelare. Ja, och resten av spelaren också. Vid ett tillfälle så lyckades jag få en körskiva med julsånger att låta nästan precis som jag ville ha det. Bortsett från en lite metallisk ton i "utbrotten". Hur jag än justerade pickupen, korrigerade lasten från RIAA´t - det sista av det metalliska blev jag inte av med. Jag gav upp, det märktes inte på popplattorna i alla fall.
Någon vecka senare var jag på julkonsert i en kyrka (Gbg) och rats! Samma eländiga metalliska skimmer förekom i kyrkan! Då fick jag mig en tankeställare. Kanske verkligheten inte låter som man tror?
/ B
Johan_H skrev:En inspelning av ljudet hade som Bertil påpekat fått VU-mätarna att kort ticka i botten, ett rullband hade klippt detta mjukt men digitalt hade det smällt till.
Almen skrev:Johan_H skrev:En inspelning av ljudet hade som Bertil påpekat fått VU-mätarna att kort ticka i botten, ett rullband hade klippt detta mjukt men digitalt hade det smällt till.
Nja, dynamiken är inget problem med inspelning i 24 bitar. Bertils fix är till för att inte begränsningar i uppspelningsapparaturen skall förstöra musikupplevelsen.
Det finns ju tre fall:
1) Ej dynamikbegränsad inspelning spelas upp på dynamikbegränsad anläggning.
2) Ej dynamikbegränsad inspelning spelas upp på ej dynamikbegränsad anläggning.
3) Dynamikbegränsad inspelning spelas upp på antingen dynamikbegränsad eller ej dynamikbegränsad anläggning.
1) ger dist i anläggningen = otrevligt
2) ger ingen dist i anläggningen, alltså motsvarande klang som i kyrkan.
3) ger ingen dist i anläggningen och lite snällare klang än den i kyrkan.
Tror jag att man kan tänka såsom.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster