Ännu mer gnäll över remastring...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-05-28 18:46

:mrgreen:
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-05-28 19:04

Det lustiga är att det fortfarande går att höra vad det är.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-28 19:07

Då vet vi vad vi har att vänta de närmaste åren. :(
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-05-28 19:24

Flint skrev:Jag tycker värstingmodellen nr3 var lite fegmastrad med sin 9.6dB crestfaktor så jag tog originalet och mastrade det till 7.2dB. Skareva så skareva. Gick inte att mosa ihop den mer. Ser ut så här i bild.

Bild

Ock låter så här: Metal Guru - Flintmastrad.

Om nu någon studioägare skulle få för sig att vilja anställa mig som huvudmaster så vill jag direkt säga att jag avböjer - av etiska skäl. Kan inte tänka mig att förstöra musik på det sätt ni gör och det oavsett lönekuvertets omfång. :D

Låter ju prexis som när man ligger dyngrak i sitt tält
ca.: 2km från scenen på en utomhusgala. Strålande ! 8O :oops: :D

ps. har inte hunnit avnjuta Svantes bidrag än, men kan tänka mig. .

pss. nu har jag det(avnjutit), tror att det slår allt annat i genren. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-05-28 19:31

Ragnwald skrev:Då vet vi vad vi har att vänta de närmaste åren. :(

Undrar vad som skulle hända om man gav ut det. Vad skulle returfrekvensen bli?

Min första tanke var att det skulle påskynda vändningen. Jag menar ingen kan göra det mer utstyrt än så där. Ingen kan tycka att det låter bra. För att göra något bättre finns det då bara en väg att gå och det är åt andra hållet.

Min andra tanke skrämde mig. Jag är inte helt säker på att alla skulle returnera skivorna. :evil:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-05-29 07:05

Laila skrev:Låter ju prexis som när man ligger dyngrak i sitt tält

Så du menar att det är så här man fixar riktig livekänsla på inspelningen ?? 8)

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-05-29 08:54

Svante skrev:
Ragnwald skrev:Då vet vi vad vi har att vänta de närmaste åren. :(

Undrar vad som skulle hända om man gav ut det. Vad skulle returfrekvensen bli?

Min första tanke var att det skulle påskynda vändningen. Jag menar ingen kan göra det mer utstyrt än så där. Ingen kan tycka att det låter bra. För att göra något bättre finns det då bara en väg att gå och det är åt andra hållet.

Min andra tanke skrämde mig. Jag är inte helt säker på att alla skulle returnera skivorna. :evil:

Min sambo är lärare och berättar ibland om att kidsen lyssnar på musik genom sin mobil, och genom högtalaren. Det låter troligen identiskt med de Flint- eller Svantmastrade versionerna ovan, men kidsen tycker att det låter häftigt. 8)

Inte alla idag har lyssnat på vettigt ljud, utan på diverse bergsprängare etc som polarna haft. Sen får de en MP3 av mamma och pappa, det är deras första egna stereo, och sen en musikmobil med högtalare, och då är det NÄSTAN som en egen bergsprängare! Kidsen är hänförda, kan det bli bättre?

Ja, kanske, om man skaffar fler låtar och crestfaktorn sakta går mot noll. Vi över 50 har inget konsumtionsbehov, men våra kids har inget annat: Marknaden fixar vad vi vill betala för, och om våra kids pröjsar för låg crestfaktor (och med våra pengar som de tjatat sig till!) så fixar marknaden detta. 8)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-05-29 17:42

MrQaffe skrev:

Japp, helt riktigt(därför så impad) ! :D
(Hmm. . någon är kanske något på spåret här. . . :roll: ).
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-06-03 09:47

Laila skrev:
MrQaffe skrev:

Pratade med en bekant som pysslade med hörseltest. Nån hade föreslagit ett test där man utsatte en försöksperson för 90dB under 10 minuter. 90dB är kanske inte så farligt om man tänker sig toppvärdet, men kan tydligen rent av vara skadligt om man menar medelvärde. En audiolog skulle gå i taket redan vid tanken... 8O

Hur blir det om man tänker sig ett test med brus: Kan man komprimera brus så att toppfaktorn, crestfaktorn, minskar? Alltså att man får ett hårt komprimerat brus som har medelvärde, säg, 90dB men ett toppvärde som bara är svagt däröver, långt under smärtgränser och skadegränser etc.
___

Isåfall kan man ju lätt associera till PA-ljud från festivaler etc. Med hårdkomprimerat ljud kan man lägga sig strax under den juridiska maxnivån (det myndigheterna ger böter för), men få upp medelvärdet (det folk betalar för). Alltså är ju affärsidén solklar. Flint- och Svantmastringen är här för att stanna. 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-03 13:58

Johan_H skrev:
Laila skrev:
MrQaffe skrev:

Pratade med en bekant som pysslade med hörseltest. Nån hade föreslagit ett test där man utsatte en försöksperson för 90dB under 10 minuter. 90dB är kanske inte så farligt om man tänker sig toppvärdet, men kan tydligen rent av vara skadligt om man menar medelvärde. En audiolog skulle gå i taket redan vid tanken... 8O

Hur blir det om man tänker sig ett test med brus: Kan man komprimera brus så att toppfaktorn, crestfaktorn, minskar? Alltså att man får ett hårt komprimerat brus som har medelvärde, säg, 90dB men ett toppvärde som bara är svagt däröver, långt under smärtgränser och skadegränser etc.
___

Isåfall kan man ju lätt associera till PA-ljud från festivaler etc. Med hårdkomprimerat ljud kan man lägga sig strax under den juridiska maxnivån (det myndigheterna ger böter för), men få upp medelvärdet (det folk betalar för). Alltså är ju affärsidén solklar. Flint- och Svantmastringen är här för att stanna. 8)

I princip alla Livekonserter mastras på det sättet. Man använder limiters som kan gå in och limitera toppar upp till 20 dB. Jag undrar om det idag ens finns något undantag inom den professionella världen vad gäller PA till större band. Vad gäller brus och komprimering eller limitering så hade jag tänkt skriva en blänkare om det :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-06-03 14:35

Johan_H skrev:Isåfall kan man ju lätt associera till PA-ljud från festivaler etc. Med hårdkomprimerat ljud kan man lägga sig strax under den juridiska maxnivån (det myndigheterna ger böter för), men få upp medelvärdet (det folk betalar för). Alltså är ju affärsidén solklar. Flint- och Svantmastringen är här för att stanna. 8)

Nää...

Ljudnivåmätningar är i allmänhet medelvärdesmätningar. Mäter man 100 dBA så är det RMS-nivån glättad med en tidskonstant på 1s (i läge "slow"). Topparna kan vara betydligt starkare. Det finns normer för impulsljud också, men toppfaktorn på dagens spelningar är så låg att jag gissar att det är mycket långt till de nivåerna.

Man slår mao i medelvärdestaket först.

Man skulle alltså kunna tillåta ett betydligt mer transientrikt ljud även i PA-anläggningar, men då behöver man också motsvarande tillgång till toppeffekt.

Eller helt enkelt bara dra ner medelnivån till anständiga nivåer. :twisted:

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-06-03 16:26

Svante skrev:
Johan_H skrev:Isåfall kan man ju lätt associera till PA-ljud från festivaler etc. Med hårdkomprimerat ljud kan man lägga sig strax under den juridiska maxnivån (det myndigheterna ger böter för), men få upp medelvärdet (det folk betalar för). Alltså är ju affärsidén solklar. Flint- och Svantmastringen är här för att stanna. 8)

Nää...

Ljudnivåmätningar är i allmänhet medelvärdesmätningar. Mäter man 100 dBA så är det RMS-nivån glättad med en tidskonstant på 1s (i läge "slow"). Topparna kan vara betydligt starkare. Det finns normer för impulsljud också, men toppfaktorn på dagens spelningar är så låg att jag gissar att det är mycket långt till de nivåerna.

Man slår mao i medelvärdestaket först.

Man skulle alltså kunna tillåta ett betydligt mer transientrikt ljud även i PA-anläggningar, men då behöver man också motsvarande tillgång till toppeffekt.

Eller helt enkelt bara dra ner medelnivån till anständiga nivåer. :twisted:

Jag kommer ihåg en konsert med Pink Floyd jag var på i Globen för mycket länge sen. De brukade åtm då vara kända för extremt stor möda med ljudkvaliten.

När de första "riktiga" tonerna kom (Shine on you crazy diamond?) hade de en skärpa, klarhet och renhet som gjorde att nackhåren fullständigt reste sig. Men snart nog öste teknikern på så att bastonerna kroknade, liksom att topparna plattas till pga att nåt slår i taket. Mot slutet var allt ett enda jävla rassel.

Jag kommer ihåg att jag var så besviken på att de inte haft vett att hålla sig inom gränsen för vad grejerna klarade. Om man försöker dra på högre än vad som går låter det inte starkare utan bara sämre.

Jag hade gärna offrad åtskillig ljudkvantitet för lite högre ljudkvalitet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-03 16:36

Dagens bästa limiters har betydligt lägre distorsion än klippande slutsteg eller distande högtalare d v s det är bättre att limitern gör jobbet. Nu skall jag iväg till AC/DC 8) med AVR7000 :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-06-03 16:39

petersteindl skrev:Nu skall jag iväg till AC/DC 8) med AVR7000 :)

Glöm inte öronpropparna, och då tänker jag inte främst på de höga ljudtrycken. ;-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-04 00:46

bomellberg skrev:
petersteindl skrev:Nu skall jag iväg till AC/DC 8) med AVR7000 :)

Glöm inte öronpropparna, och då tänker jag inte främst på de höga ljudtrycken. ;-)

Näerå, jag hade öronproppar med mig :) Det är kul att gå på konsert :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-06-04 08:02

petersteindl skrev:Dagens bästa limiters har betydligt lägre distorsion än klippande slutsteg eller distande högtalare d v s det är bättre att limitern gör jobbet. Nu skall jag iväg till AC/DC 8) med AVR7000 :)

Hmm, det beror nog på hur du mäter distorsion. Distorsionen har definitivt ett annat spektralt innehåll. Kanske är den behagligare, kanske inte eftersom det är tidskonstanter inblandade. Frågan är vilket som är värst, spektrala komponenter eller dynamiska fel.

Det är ju som att jämföra äpplen och päron.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-04 16:01

Svante skrev:
petersteindl skrev:Dagens bästa limiters har betydligt lägre distorsion än klippande slutsteg eller distande högtalare d v s det är bättre att limitern gör jobbet. Nu skall jag iväg till AC/DC 8) med AVR7000 :)

Hmm, det beror nog på hur du mäter distorsion. Distorsionen har definitivt ett annat spektralt innehåll. Kanske är den behagligare, kanske inte eftersom det är tidskonstanter inblandade. Frågan är vilket som är värst, spektrala komponenter eller dynamiska fel.

Det är ju som att jämföra äpplen och päron.

Egentligen vet jag inte vad du menar med äpplen kontra päron? Som publik står man på plan eller sitter på sin plats och bandet lirar för fullt. Ljudtrycket är starkt. De flesta kör med öronproppar av något slag. Av erfarenhet vet jag att klippande slutsteg och/eller total membranuppbrytning kan förta konsertens helhet och dess entertainment går förlorad. Jag ser det snarast som så att det handlar om apelsiner :) Klippande slutsteg eller lavinartad membranuppbrytning är som sura apelsiner :( Man vill ha sötma men får surhet. Har man inget socker att ta till så slänger man helt enkelt apelsinerna. Man äter inte upp dem i alla fall. Den senaste generationens limiter är snarast som apelsiner vars sötma är ok. Bandet kan lira ut bäst de vill. Det skorrar aldrig och man kan inte höra att det saknas något, utan det låter rent och snyggt och det blir entertainment av det hela. Man äter således apelsinerna.

Sådana tester angående hörbarhet på limiters har gjorts, vad jag kan förstå, efter samtal med Bertil Alving angående limiters och kompressorer. Med moderna limiters av de som räknas som bäst så hörs det inte då limitern aktiveras på kortvariga förlopp och det blir inte störande vis längre förlopp. Däremot låter det illa då slutstegen klipper eller då högtalarmembran bryter upp lavinartat. Det skorrar om ljudet och i samma ögonblick dör musiken. Den uppbyggda känslan och stämningen dör faktiskt. Det kommer liksom av sig och känslan måste byggas upp på nytt. Vid Live och PA gäller andra förutsättningar än återgiven musik i studio eller hemma. Du har vid Live med PA lite eller ingen kontroll över hur starkt musikerna spelar för stunden.

Vid återgivning i kontrollerad miljö, så kan du ratta in det så att inga gränser överskrids eller ens tangeras.

Det som är värst är dissonans i förhållande till konsonans. Skorrande ljud hör inte till musiken och upplevs som klar dissonans.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2010-06-07 01:54

petersteindl skrev:...Sådana tester angående hörbarhet på limiters har gjorts, vad jag kan förstå, efter samtal med Bertil Alving angående limiters och kompressorer. Med moderna limiters av de som räknas som bäst så hörs det inte då limitern aktiveras på kortvariga förlopp...

Hupp, Peter, du glömde säga att det jag refererade till gällde vissa experiment med c:a 2 dB limitering av enstaka mycket korta sporadiska toppar (med en varaktighet kring någon millisekund). Ett sådant ingrepp kan jag tänka mig att sanktionera, jag ska till och med erkänna att jag gjort det på några av mina skivor (nu blir jag säkert lynchad och bannlyst, men sanningen segrar alltid till sist :? ). Otaliga experiment har övertygat mig om att den typen av rätt utförd "mikrolimitering" inte påverkar upplevelsen av musikens dynamik (och lägg märke till att det i detta fall inte alls är transienterna som påverkas) och ger "fördelen" att kunna lägga en skivas medelnivå c:a 2 dB högre och därmed få en lite mindre risk för att folk tror att det är något tekniskt fel på den eftersom den typ av inspelningar jag jobbar med av naturen tenderar att få en lägre medelnivå än dagens söndermastrade utgåvor...

I en ideal värld tycker jag inte man ska behöva ta till sådana åtgärder, men jag håller alltså definitivt med om att det är bättre med en högklassigt utförd limitering (obs, ej samma sak som klippning!!!) än uppbrutna konrörelser och vrålklippande stärkare. Vid live-konserter används kanske ett 50-tal kanaler med limiter och kompressor på varje enskild kanal och där handlar det om 10-20 dB dynamikkompression (utan detta skulle ljudkillen aldrig kunna ge publiken en acceptabel mix i realtid). I sådana situationer handlar det alltså om ett värre dynamikingrepp än vad de flesta är medvetna om.

En högklassig limiter "tittar i förväg" på signalen och minskar nivån gradvis t.ex. 2 dB under loppet av några millisekunder innan den tillfälliga max-peaken inträffar, sedan återställs nivån igen under nästa ögonblick (under loppet av några millisekunder till ett hundratal millisekunder beroende på vilken tidskonstant man väljer, detta beror i sin tur på vad man har för programmaterial; väljer man en olämplig tidskonstant i förhållande till programsignalen får man antingen distorsion eller hörbar dynamikpåverkan).

Tolka nu inte detta som att jag försvarar den dynamikförstöring vi blivit offer för under de senaste årtiondena. Observera att viss dynamikförändring var mycket vanlig även under 1950-1960-talet (trots att de flesta inte är medvetna om att så var fallet!). Själv är jag ganska kluven till denna möjlighet att förbättra/försämra en inspelning, det kan både vara bra och dåligt men det är tyvärr så lätt hänt att det blir dåligt.

Mvh,
Bertil

EDIT: Det kan vara intressant att känna till att under de sista årtiondena "mastras" (förstörs) inspelningar ofta med storleksordningen 10 dB topplimitering (ibland även ren klippning för det ger mer crunch i ljudet 8O ) plus komprimering till detta!!! Det är för övrigt bra att förstå skillnaden mellan klippning, limitering och komprimering.
Verksam som freelance-inspelningstekniker åt diverse skivbolag med klassisk/akustisk musik som specialitet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-06-07 07:56

Intressant läsning, Bertil! (och Peter). Som jag minns har synpunkten framförts med goda argument tidigare. Så det är OK. ;)

Där du finner det nödvändigt, är det oftast tydliga utbrott, som till exempel slagverk, eller är det mer "körinterferensamplitudförstärkning", om du förstår vad jag menar?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-07 14:25

Tack Bertil :)

I en annan tråd skrev jag bl a skrivit detta.

petersteindl skrev:Bertil Alving gör ett fantastiskt jobb med sina inspelningar och mastringar. På vissa låtar har han kanske 2 dB limitering av topparna och tiden för hans valda limitering är i storleksordning upp till 10 millisekunder ungefär.

Jag hoppas jag skrivit rätt :) "Någon millisekund" är ju i o f snäppet under "upp till 10 millisekunder".

Almen, jag skulle tro att det kan röra sig om båda dessa exempel som du nämner, men även orgel. Jag körde orgelskivan i masvis och därefter ringde jag till Bertil och pratade med honom om detta. Jag tänkte lägga upp resultatet vid lämpligt tillfälle :) Det rör sig om två låtar på orgelskivan och de andra låtarna är också intressanta. Jag kanske gör det i denna tråden. Jag tycker att infon är mer ur studiesyfte än musiksyfte i detta fall och då tycker jag inte Musiktråden är lämpligast.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2010-06-07 17:32

Tack Almen och Peter för era svar, initierade och välgrundade kommentarer som vanligt!

Almen, den limiteringssituation jag avser är inte slagverksutbrott utan den som du nämner som nr 2, "körinterferensamplitudförstärkning" (jag är övertygad om att vi menar exakt samma sak med detta uttryck). Jag är imponerad att det tydligen finns en del människor som är införstådda med denna problematik, grattis Almen! :D

Det hela handlar alltså om att i ett till synes stillastående ackord bildas slumpmässiga förstärkningar och försvagningar vid olika frekvenser beroende på att ackordets toner interfererar med varandra. Detta skapar enstaka mycket kortvariga ljudtryckstoppar som ligger ganska många dB över det statiska ackordets medelnivå, denna effekt blir särskilt uttalad när ljudkällan samspelar med ett påtagligt efterklangsfält (typ kyrkoakustik).

När ett fonogram innehåller musik med denna typ av enstaka sporadiskt förekommande kraftiga nivåtoppar med mycket kort varaktighet så kan en problematisk situation uppstå: om man inte har ett slutsteg med en rejält stor uteffekt så får man klippning och obehaglig distortion redan vid en ljudstyrka som upplevs som väldigt måttlig... dessutom bestämms utstyrningsnivån på fonogrammet kanske i värsta fall av en enda nivåtopp med en varaktighet på ett fåtal millisekunder och som råkar vara t.ex. 5 dB starkare än allt annat på skivan, det innebär att skivans medelnivå hamnar motsvarande grad lägre (det är egentligen inget problem i sig själv, CD-mediet är tillräckligt bra för sådant dynamiskt innehåll) och kommer därför att upplevas som kommande från en annan planet jämfört med alla 99,99% tokmastrade fonogram! :x

Jag anser att om man gör det på rätt sätt så ger en limitering med låt oss säga 1-3 dB (beroende på programmaterial) av enstaka kortvariga toppar ingen hörbar försämring jämfört med originalet (i "stillastående" klanger), och det är viktigt att förstå att en mjukvarulimiter ger en absolut opåverkad utsignal så länge musikens toppvärde ligger under det inställda tröskelvärdet. Om man limiterar de sporadiska topparna mer än ett par dB så kommer ett stillastående ackord att upplevas allt mer statiskt och onaturligt; när man gått långt över gränsen låter det som en leksaks-synth!!!

Allt kan missbrukas, en limiter eller kompressor är ett livsfarligt verktyg i händerna på en klantig mastererare, dynamikkompression har blivit en plåga som förstör upplevelsen på alltför många fonogram...

Mvh,
Bertil
Verksam som freelance-inspelningstekniker åt diverse skivbolag med klassisk/akustisk musik som specialitet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-06-07 18:19

BertilAlving skrev:Det hela handlar alltså om att i ett till synes stillastående ackord bildas slumpmässiga förstärkningar och försvagningar vid olika frekvenser beroende på att ackordets toner interfererar med varandra. Detta skapar enstaka mycket kortvariga ljudtryckstoppar som ligger ganska många dB över det statiska ackordets medelnivå, denna effekt blir särskilt uttalad när ljudkällan samspelar med ett påtagligt efterklangsfält (typ kyrkoakustik).

Man kan uttrycka det som att när man har okorrellerade ljudkällor, som ju körmedlemmarna* är, så adderas deras effekter, om för varje fördubbling av antal körmedlemmar så ökar ljudnivån (RMS) med 3 dB. Toppnivån kommer däremot att inträffa i de osannolika ögonblick som alla körmedlemmarna råkar prestera ett tryckmaximum vid mikrofonen, och då adderas trycken. Detta betyder att man får 6 dB toppnivåökning per fördubbling av antal körmedlemmar.

Toppfaktorn på signalen ökar alltså med 3 dB per fördubbling av antal körmedlemmar.

Detta är fö typiskt även för signaler i mixerbordet. Det gör att en slutmix har högre toppfaktor än de enskilda spåren. Man kan alltså ha 10 distade gitarrer, tom linade in i mixerbordet (vem som nu gör det...) och toppfaktorn blir ändå ganska hög på slutmixen.

Det finns bla därför ett naturligt samband mellan många/starkt och hög toppfaktor. På många moderna produktioner kan man se precis motsatsen (syns tydligt i MasVis), pga att man limiterar hårdare när det blir starkt. Burr.

*och faktiskt reflexerna från väggarna om efterklangstiden är väsentligt längre än stabiliteten (här jämför vi äpplen och päron) i rösterna.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-06-07 18:47

BertilAlving skrev:Almen, den limiteringssituation jag avser är inte slagverksutbrott utan den som du nämner som nr 2, "körinterferensamplitudförstärkning" (jag är övertygad om att vi menar exakt samma sak med detta uttryck). Jag är imponerad att det tydligen finns en del människor som är införstådda med denna problematik, grattis Almen! :D

Tack! :)

Jo, jag tror jag har fattat problematiken. Kanonkul att läsa hur du tänker och jobbar!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-06-07 22:42

Almen skrev:
BertilAlving skrev:Almen, den limiteringssituation jag avser är inte slagverksutbrott utan den som du nämner som nr 2, "körinterferensamplitudförstärkning" (jag är övertygad om att vi menar exakt samma sak med detta uttryck). Jag är imponerad att det tydligen finns en del människor som är införstådda med denna problematik, grattis Almen! :D

Jo, jag tror jag har fattat problematiken. Kanonkul att läsa hur du tänker och jobbar!

Hur gör örat vid "körinterferensamplitudförstärkning" när örat lyssnar live? (Är inte säker på att jag ställer rätt fråga... :roll:)

Jag tror att jag ibland upplevt denna hårda, skallande körklang i starka partier när rummet (kyrkan) har hårda väggar och kanske valvtak. På nåt sätt måste väl örat skydda sig, och detta borde motsvara en limiterfunktion?

Mellanörats småmuskler?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-06-07 22:49

Johan_H skrev:Hur gör örat vid "körinterferensamplitudförstärkning" när örat lyssnar live? (Är inte säker på att jag ställer rätt fråga... :roll:)

Jag tror att jag ibland upplevt denna hårda, skallande körklang i starka partier när rummet (kyrkan) har hårda väggar och kanske valvtak. På nåt sätt måste väl örat skydda sig, och detta borde motsvara en limiterfunktion?

Mellanörats småmuskler?

Jag har inte svaret på din fråga, men kan bidra med lite erfarenhet.

För många år sedan lekte jag ganska mycket med pickuper till vinylspelare. Ja, och resten av spelaren också. Vid ett tillfälle så lyckades jag få en körskiva med julsånger att låta nästan precis som jag ville ha det. Bortsett från en lite metallisk ton i "utbrotten". Hur jag än justerade pickupen, korrigerade lasten från RIAA´t - det sista av det metalliska blev jag inte av med. Jag gav upp, det märktes inte på popplattorna i alla fall.

Någon vecka senare var jag på julkonsert i en kyrka (Gbg) och rats! Samma eländiga metalliska skimmer förekom i kyrkan! Då fick jag mig en tankeställare. Kanske verkligheten inte låter som man tror?

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-06-07 22:53

Körsång kan sannerligen låta hårt, både live och på skiva.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-06-07 23:00

Johan_H skrev:
Almen skrev:

Hur gör örat vid "körinterferensamplitudförstärkning" när örat lyssnar live? (Är inte säker på att jag ställer rätt fråga... :roll:)

Mellanörats småmuskler?

Jag tror det är så här:

Den höga toppfaktorn på körsång gör den särskilt lättklippt. Eftersom topparna förekommer någorlunda ofta ur ett perceptuellt perspektiv så blir klangen vid klippning grötig pga de intermodulationsprodukter som bildas. Det blir spektrala komponenter som inte passar in i klangen.

Ibland kan dock en del körmedlemmar också göra såna där spektrala komponenter som inte riktigt passar in. Det kan låta förvånansvärt likt distorsion i utrustningen.

...så felet ligger inte i öronen, utan i kören om man hör det live.

Gissar jag.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-06-07 23:05

Bill50x skrev:
Johan_H skrev:Hur gör örat vid "körinterferensamplitudförstärkning" när örat lyssnar live? (Är inte säker på att jag ställer rätt fråga... :roll:)

Mellanörats småmuskler?

Jag har inte svaret på din fråga, men kan bidra med lite erfarenhet.

För många år sedan lekte jag ganska mycket med pickuper till vinylspelare. Ja, och resten av spelaren också. Vid ett tillfälle så lyckades jag få en körskiva med julsånger att låta nästan precis som jag ville ha det. Bortsett från en lite metallisk ton i "utbrotten". Hur jag än justerade pickupen, korrigerade lasten från RIAA´t - det sista av det metalliska blev jag inte av med. Jag gav upp, det märktes inte på popplattorna i alla fall.

Någon vecka senare var jag på julkonsert i en kyrka (Gbg) och rats! Samma eländiga metalliska skimmer förekom i kyrkan! Då fick jag mig en tankeställare. Kanske verkligheten inte låter som man tror?

/ B

Precis det där är det jag menar, eländigt metalliskt skimmer. Men ändå hade Du en föreställning om att det lät bättre i kyrkan än på skivan. På nåt sätt hade örat justerat ljudintagningen så att det lät så bra det kunde.

En inspelning av ljudet hade som Bertil påpekat fått VU-mätarna att kort ticka i botten, ett rullband hade klippt detta mjukt men digitalt hade det smällt till.

Örat gjorde nåt så att åtminstone minnet av körklangen blev bra. Men man känner igen det hårda ljudet när man medvetet lyssnar efter det i kyrkan.

Kan det bli så här även vid solosång vid stark efterklang? (Ligger tonerna kvar blir det väl som en kör, fast tonerna är utspridda i tiden istället för mellan körsångarna.)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-06-07 23:15

Johan_H skrev:En inspelning av ljudet hade som Bertil påpekat fått VU-mätarna att kort ticka i botten, ett rullband hade klippt detta mjukt men digitalt hade det smällt till.

Nja, dynamiken är inget problem med inspelning i 24 bitar. Bertils fix är till för att inte begränsningar i uppspelningsapparaturen skall förstöra musikupplevelsen.

Det finns ju tre fall:
1) Ej dynamikbegränsad inspelning spelas upp på dynamikbegränsad anläggning.
2) Ej dynamikbegränsad inspelning spelas upp på ej dynamikbegränsad anläggning.
3) Dynamikbegränsad inspelning spelas upp på antingen dynamikbegränsad eller ej dynamikbegränsad anläggning.

1) ger dist i anläggningen = otrevligt
2) ger ingen dist i anläggningen, alltså motsvarande klang som i kyrkan.
3) ger ingen dist i anläggningen och lite snällare klang än den i kyrkan.

Tror jag att man kan tänka såsom. :)

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-06-07 23:21

Almen skrev:
Johan_H skrev:En inspelning av ljudet hade som Bertil påpekat fått VU-mätarna att kort ticka i botten, ett rullband hade klippt detta mjukt men digitalt hade det smällt till.

Nja, dynamiken är inget problem med inspelning i 24 bitar. Bertils fix är till för att inte begränsningar i uppspelningsapparaturen skall förstöra musikupplevelsen.

Det finns ju tre fall:
1) Ej dynamikbegränsad inspelning spelas upp på dynamikbegränsad anläggning.
2) Ej dynamikbegränsad inspelning spelas upp på ej dynamikbegränsad anläggning.
3) Dynamikbegränsad inspelning spelas upp på antingen dynamikbegränsad eller ej dynamikbegränsad anläggning.

1) ger dist i anläggningen = otrevligt
2) ger ingen dist i anläggningen, alltså motsvarande klang som i kyrkan.
3) ger ingen dist i anläggningen och lite snällare klang än den i kyrkan.

Tror jag att man kan tänka såsom. :)

Just det, bra sammanfattning. 8)

Men fall 2 skulle isåfall låta underligt svagt jämfört med andra inspelningar?

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum