Hur låg impedans klarar en Denon AVR av ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-09-13 18:12

Näe så då förstår jag inte riktigt vad det spelar för roll heller att en förstärkare kan ge väldigt mycket ström vid väldigt låg impedans såvida man inte ska hysta på en massa högtalare parallelt på varje slutsteg. ?
Nåja det kanske förklaras om ett tag i tråden. Jag är bara nyfiken och försöker bara få reda på lite fakta. Kan vara bra för plånboken någon gång. :P :oops:
"we have assumed control!"

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-09-13 18:19

mrGaskill skrev:Näe så då förstår jag inte riktigt vad det spelar för roll heller att en förstärkare kan ge väldigt mycket ström vid väldigt låg impedans såvida man inte ska hysta på en massa högtalare parallelt på varje slutsteg. ?
Nåja det kanske förklaras om ett tag i tråden. Jag är bara nyfiken och försöker bara få reda på lite fakta. Kan vara bra för plånboken någon gång. :P :oops:

Det finns faktiskt en "dynamisk" impedans i högtalare som oftast förbises. Den skapas av att högtalarens impedans är så föränderlig över frekvens. Upplagrade energier internt skapar fenomen som förstärkaren ser som svårare belastning. Vilket det ju faktiskt är. Vid "rätt" kombinationer av frekvenser och dynamik (typ musík... ) kan den dynamiska impedansen hamna långt under den som är specad.

Jag tror att detta behandlades i någon tråd för nåt år sedan har jag för mig.

:wink:

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-09-13 18:36

Frågan var väl kanske inte -att- impedansen varierar. :) Nåväl jag nöjer mig så tills vidare.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-09-13 18:59

LageB:

Mycket tyckande i denna tråd- både från mig, Magnus Östberg och Niclas :wink: .

Det bästa är att prova litet förstärkare själv, lyssna själv och inte lita allt för mycket på andras tyckande.

Niclas och magnus har inte hört denon avr 1507, eller den likadant ljudande 2308. Jag har hört dessa två ingående.
Men man bör inte lita på någon, som påstår något utan att själv ha kollat upp det.

Jämför därför en billig denonreceiver mot en svindyr välrenommerad förstärkare. Lyssna blint och nivåmatchat. Går det att höra någon skillnad ?

Om det går att höra någon skillnad- är skillnaden då så stor att den är värd att lägga krut på ?

Finns det andra delar i anläggningen som skulle generera större förbättringar vid utbyte, för mindre pengar ?

Detta är de ställningstagande man själv får ta efter en egen lyssning.
Och inte blint lita på tyckande... :wink:
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-09-15 13:01

Något mer, men föga så väldigt matnyttigt ändå, är att jag körde profundus-x2 på ett slutsteg på en stereoförstärkare av fabrikat Denon, modellbeteckning pma-1060 (jag trodde ett slutsteg var trasigt, därav min parallelkoppling). Inget gick sönder och basen var bra. Har även testat att spela profundus-x2 med Rotel rb-1080 tag. Det var riktigt, riktigt bra, men det är en annan historia. Just nu kör jag två profundus med varsitt slutsteg med Denon 2105. Funkar också men jag tyckte det var mer tryck i pma-1060. Men jag har alltså inte parallelkopplat basarna nu.

Men kan man inte koppla en bas per slutsteg och och splitta bassignalen mellan H,V, surroundvänster, surroundhöger om man nu har en Denon-AVR till sitt förfogande och spela via ext. in och spjällen vidöppna så slipper man oroa sig över att impedansen sjunker väldigt lågt om man nu är rädd för att grejorna pajar. ? För lite kräm / kanal?

Föregående

Återgå till Teknikforum