Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:Okej då.... men en 18" jämfört med 3-4st 10" då?
Inte jämfört direkt, men, då nästan alla 18" för hemma DIY-lösningar har ett xmax runt 30mm ungefär så får det ju vara rätt överdimensionerade surrounder på de där 10" för att komma i närheten
Fortfarande rent subjektivt så har de 10" jag lyssnar på inte varit närheten av de 18" jag lyssnat på i ljudkvalitet. Samma gäller för 12" och även 8".
Men, det beror antagligen på problemen som framförts i tidigare poster och är inte säkert att jag skulle identifiera de i blinda tester.
Ja, om slaglängden inte räcker på 10" så får kanske jämförelsen vara mot 8 stycken istället.
Har bara hört 8st 10" på ett ställe - Ola-68's Bremenbasar. Jag skulle bli ytterligt förvånad om en 18" skulle klara samma ljudkvalité. (Likaså kontra mina 8st 12".)
MagnusÖstberg skrev:De 10"-arna levererar +/- 20mm linjär slaglängd med full BL.
Utplaceringen ger ett mycket större antal speglade ytor än vad ett ensamt element ger.
Nattlorden skrev:Jaså? ja, jag eq:ar inget...
peetwa skrev:Om man slår ihop det svante och IÖ säger så ger alltså ett högtalare element endast upphov till lamminära flöden. Och därför kan man skala upp och ner sina som man känner för det när man räknar på pumpvolym. Har jag förstått rätt?
MagnusÖstberg skrev:Det finns inte en chans, så vitt jag kan se, att en 18" skulle komma i närheten av de två systemen kvalitetmässigt.
Allram skrev:Svante skrev:....för det mesta så är det nog enklare att prata vågröra.
Det var en mycket beskrivande term på ett rörigt problem
Svante skrev:I sammanhanget kan det vara intressant att studera verkningsgradsformeln
eta=rho0/(2*pi*c) * (Bl)²/Re * Sd²/Mms²
Här kan man tro att en ökad Sd skulle ge en ökad verkningsgrad, men om Sd ökar så ökar även Mms, eftersom mer konmaterial väger mer. Det kan tom vara så att det inte bara ökar i proportion till ytan utan ännu mer eftersom en stor kon måste göras tjockare.
Almen skrev:Jag chansar.
η (eta) = verkningsgraden
ρ (rho) = densitet (luftens)
c = hastighet (i luft)
(Jag är barnsligt förtjust i att skriva grekiska bokstäver.![]()
)
steveo1234 skrev:Almen skrev:Jag chansar.
η (eta) = verkningsgraden
ρ (rho) = densitet (luftens)
c = hastighet (i luft)
(Jag är barnsligt förtjust i att skriva grekiska bokstäver.![]()
)
De två första var min gissning också. Men, c fick jag inte ihop. Enda gången jag sett c användas som beteckning som hastighet så har det varit ljusets hastighet och den termen passar liksom inte riktigt in
Svante skrev:Det är klart att luften rör sig, så visst kan den inbitne flödesmekanikern se det som luftflöden, men för det mesta så är det nog enklare att prata vågröra.
steveo1234 skrev:En 18" av bättre kvalisort har ett Vd på cirka 6liter.
-Martin- skrev:KarlXII skrev:Akustisk litteratur - är inte det talböcker?![]()
![]()
Varför heter det inte lyssningsböcker har jag alltid undrat
Fackamato skrev:steveo1234 skrev:En 18" av bättre kvalisort har ett Vd på cirka 6liter.
Äh, en Maelstrom-X2 har ju ett Vd på 7.5L
Eller varför inte en TC Sounds LMS Ultra 5400 med ett Vd på nästan 8.8L
steveo1234 skrev:Fackamato skrev:steveo1234 skrev:En 18" av bättre kvalisort har ett Vd på cirka 6liter.
Jo, men, då går vi ju från "bättre kvalitet" till top of the line. LMS Ultra är antagligen det bästa baselementet som går att köpa. Det är i alla fall det elementet som mäter bäst av de som jag har sett.
Fackamato skrev:steveo1234 skrev:Fackamato skrev:steveo1234 skrev:En 18" av bättre kvalisort har ett Vd på cirka 6liter.
Jo, men, då går vi ju från "bättre kvalitet" till top of the line. LMS Ultra är antagligen det bästa baselementet som går att köpa. Det är i alla fall det elementet som mäter bäst av de som jag har sett.helt klart. Det hade varit helt ok att ha 4 sådana i rummet i slutna lådor, och ge dom runt 4kw var + lite EQ.
KarlXII skrev:Svante skrev:KarlXII skrev:Akustisk litteratur - är inte det talböcker?![]()
![]()
Nej, det är matteböckerna.
För kvinnliga hundägare menar du?
KarlXII skrev:Svante skrev:KarlXII skrev:Akustisk litteratur - är inte det talböcker?![]()
![]()
Nej, det är matteböckerna.
För kvinnliga hundägare menar du?
steveo1234 skrev:Fackamato skrev:steveo1234 skrev:Fackamato skrev:steveo1234 skrev:En 18" av bättre kvalisort har ett Vd på cirka 6liter.
Jo, men, då går vi ju från "bättre kvalitet" till top of the line. LMS Ultra är antagligen det bästa baselementet som går att köpa. Det är i alla fall det elementet som mäter bäst av de som jag har sett.helt klart. Det hade varit helt ok att ha 4 sådana i rummet i slutna lådor, och ge dom runt 4kw var + lite EQ.
Japp, om jag skulle ha snygg vardagsrumslösning så är det nog nått sånt jag kört på!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster