Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:jansch skrev:Piotr - Fråga:
Vilken frekvens har insvängningsförloppet för en given passiv sub?
Menar du vilken resonansfrekvens en passiv sub har?
Isf. så varierar det naturligtvis beroende på element och lådvolym.
/Peter
Piotr - Då jag frågade för EN(!) GIVEN PASSIV SUB....hur många lådvolymer och olika element finns det då att välja på??
kung skrev:Ja, visst! Du menar alltså 92dBSPL? Det utgår från hörtröskeln, vilken ska vara vid ungefär 0dBSPL, men ljud kan ju vara lägre än så. Hur som helst är dBSPL ett absolutmått, men utan undre gräns, medan dB bara är ett relativt mått.
Piotr skrev:celef skrev:så du menar att en högtalare som spelar en grundton vid en akustisk utnivå på 92db kan spotta ur sig en överton som ligger 100db under detta, alltså vid en akustisk utnivå som är -8db
Ja visst.. som kung skrev!
/Peter
celef skrev:jag hänger inte riktigt med, jag vill fortfarande få det att vara stopp vid 0dbspl, eller egentligen ännu högre; vid mätrummets brusgolv. jag får fundera vidare... nä nu zka jag äta en zemla
jansch skrev:Piotr - Ber om verkligen om ursäkt om du på något sätt känner dej påhoppad av mej. Jag har stor respekt för din och alla andras kunskap här på Faktiskt.se.
I min önskan att vi skulle hitta en gemensam grund, då jag tyckte vi pratade förbi varann, blev det helt enkelt fel.
Är det nån som kan ge mej ett korrekt svenskt ord för "insvängningsförlopp"? Impulsrespons, heter det så? Alltså när en kropp (massa) strävar efter att återta sitt jämviktsläge och matematiskt kan beskrivas med Laplace
jansch skrev:Piotr - Ber om verkligen om ursäkt om du på något sätt känner dej påhoppad av mej. Jag har stor respekt för din och alla andras kunskap här på Faktiskt.se.
I min önskan att vi skulle hitta en gemensam grund, då jag tyckte vi pratade förbi varann, blev det helt enkelt fel.
jansch skrev:Jovisst petersteindl - Men vad kallas förloppet fram till att jämviktläget är uppnått igen?(oavsett vad godhetstalet är och oavsett om massan kan betraktas som homogen eller inte)
Du skriver "pendlingsförlopp"...ännu ett ord.
Det kanske helt enkelt inte finns något bra generellt ord....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster