batterilåda till panasonic wm61a

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-27 20:45

jag sprang på denna sidan http://www.megalithia.com/elect/battbox.html

enligt räknemaskinen på den sidan ska motståndet från batteriet vara 6,8kohm, linkwitz föreskrivna 10kohm ger för låg ström enligt räknaren, är det något att bry sig om? som jag fattar det så anger clio sin mikkänslighet vid 8,2v/5,6kohm, har någon mät resultaten med olika spänningar och motstånd?
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-01-27 22:57

lite simuleringsresultat baserat på simuleringsmodellen som postats här:
http://home.comcast.net/~rc1618/WM61A%2 ... 0Model.htm

dock ej med den korrekta fet transistorn men nära)

vid konstant batterispänning och SPL ökar utsignalen efter utgångskondensatorn C1(i mV) när man ökar resistorns värde

elektreten är en strömkälla som drar ström i form av en konstant DC nivå+ en AC ström som är överlagrad på DC nivån (och beroende på SPL)

det gör att utsignalen ökar när mn ökar serieresistorn men givetvis finns det en gräns baserad på när spänningen över elektreten kommer för nära 0 V och disten ökar (eller signalen är för stark)

Då måste man sänka resistanserna i serie och känsligheten blir lägre.

givet man rör sig inom ett säkert intervall verkar inte känsligheten påverkas nämnvärt av matningsspänningen .

Vid 7V matning (ett alkaliskt 9V batteri) och 6 k serieresistans ligger DC arbetspunktenpå halva batterispänningen (maximal marginal) och känsligheten är 31 mV/Pa

(det går att komma upp mot 50 mV/Pa men då är max amplitud ca 1 V peak vilket ger max SPL ca 115 dB)

Observera att det är fel fet i simuleringen och jag kan inte svära över att det är rätt känslighet. Det har all betydelse ju för resultatet.

under morgondagen hoppas jag kunna lära mig hur man gör en spektrumanalys med LTspice och se hur disten påverkas. tror att ju mer marginal mot matningarna-desto bättre (givet konstant matning)

Användarvisningsbild
benghan

Inläggav benghan » 2011-01-27 23:16

celef skrev:kul att fler hakar på tråden, jag vet knappt själv vad jag håller på med men jag hoppas roger hjälper mig på vägen :)

jag har nu varit på elfa och köpt lite motstånd, jag hoppas kunna få ihop en jfet-battbox innan jag somnar inatt

angående ljudkort så skulle jag lätt välja emu tracker pre usb, kan just nu köpas för 999:- på 4sound.se, ordinarie pris 1700:-

Tack för tippset! Jag har tidigare tittat på den modellen, tyvärr verkar många ha problem med drivrutiner i osx, vilket jag tänkt köra det under.

I en annan tråd har det tippsats om Lexicon Alpha, dock inte i syfte att mäta med. Dessutom verkar även detta ha problem med nyare operativsystem.

Vad tror ni annars om ett M-Audio Fast Track MKII? Det är lite nyare och kanske klarar nyare operativ bättre?

Undrar även vilken längd samt innerdiameter du använder på mässingsrör celef?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-28 00:14

benghan skrev:
celef skrev:kul att fler hakar på tråden, jag vet knappt själv vad jag håller på med men jag hoppas roger hjälper mig på vägen :)

jag har nu varit på elfa och köpt lite motstånd, jag hoppas kunna få ihop en jfet-battbox innan jag somnar inatt

angående ljudkort så skulle jag lätt välja emu tracker pre usb, kan just nu köpas för 999:- på 4sound.se, ordinarie pris 1700:-

Tack för tippset! Jag har tidigare tittat på den modellen, tyvärr verkar många ha problem med drivrutiner i osx, vilket jag tänkt köra det under.

I en annan tråd har det tippsats om Lexicon Alpha, dock inte i syfte att mäta med. Dessutom verkar även detta ha problem med nyare operativsystem.

Vad tror ni annars om ett M-Audio Fast Track MKII? Det är lite nyare och kanske klarar nyare operativ bättre?

Undrar även vilken längd samt innerdiameter du använder på mässingsrör celef?

jag använder det här mässingsröret, se länk, som jag kapar ner i lämpliga längder, oftast gör jag dom 33cm långa, men jag har några på 50cm, långa mikrör är bra vid mätningar :)

http://www.sodersrchobby.se/sodersrchob ... =480&pid=MÄS700

om man är varsam så kan man nog med fördel använda ett rör med samma ytterdiameter som mikkapseln, om man fyller röränden med epoxilim innan man trycker dit kapseln så får man ett rejält förband. två saker har stoppat mig från egna sådana försök, dels måste man löda kablarna till mikkapseln helt perfekt linjerat för att dom inte senare ska nudda mikrörets insida, och dels har jag inte hittat en kontakt som kan användas i andra änden av röret utan trixande, ett sådant trix är att löda fast en hylsa av ett större rör, mässingsrören i länken ovan passar fint i varandra
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-29 12:05

rikkitikavi, hur går det med simuleringarna, ser det fint ut?
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-01-29 18:53

får inte till det med fft riktigt, har inte haft tid att gräva så djupt men här är en bild som beskriver det jag lite rörigt skrev

Bild

de olikfärgade kurvorna är alltså olika matningsspänning, biasresistorn = R1 och utsignalen är spänningen (rms) efter kondensatorn. Simulerat vid SPL = 100dB

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-31 15:48

jag förstod inte riktigt bilden

men, jag måste fråga, linkwitzmodden* finns ju i två versioner, en med två kablar och en annan med tre kablar, då kopplingen skiljer lite så tycker jag iallafall att prestandan mellan dom borde vara lite olika, är det så?

Bild

*är det linkwitz/miller som är pappor till denna mod eller är det "bara" så att dom gjort den poppis?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-31 18:07

Miller har visat modifieringen för Linkwitz. Egentligen är det väl så att modden utnyttjar det faktum att den använda FET:en tillåter att man kör den "baklänges"? Någon har i varje fall förklarat den så. Om det blir någon skillnad i egenskaper vet jag inte men jag tror att det fungerar tillräckligt bra enligt detta schema om man gör förstärkningen anpassningsbar.

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-31 18:21

jag inbillar mig helt plötsligt att jag kanske skulle kunna klara av att bygga en sådan där 10db mikamp, har du provbyggt den där? går det bra att koppla med kablar eller måste man montera allt på etsade kort? hur blir det med störningar med kabeldragning? och varför är det både xlr och rca-kontakter? helst skulle jag vilja få till en vettig koppling till mikstärkare som nyttjar fantommatningen och slippa mecket med batterier
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-01-31 18:35

celef,
enkel bild, baserad på schemat jag länkat till

1) Bilden gäller vid konstant SPL, alltså ljudtryck
2) tre olika kurvor (färger) vid olika matningsspänningar
3) man varierar resistorns värde enligt X-axel
4 ) det resulterar i olika utspänningar i mV

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-31 19:27

celef skrev:jag inbillar mig helt plötsligt att jag kanske skulle kunna klara av att bygga en sådan där 10db mikamp, har du provbyggt den där? går det bra att koppla med kablar eller måste man montera allt på etsade kort? hur blir det med störningar med kabeldragning? och varför är det både xlr och rca-kontakter? helst skulle jag vilja få till en vettig koppling till mikstärkare som nyttjar fantommatningen och slippa mecket med batterier

Det behövs inget etsat kretskort, räcker med montering på hålplatta. Behövs heller ingen dubbel-IC. Förstärkningen behöver nog ändras och det gör man genom att ändra på t.ex 5k-motståndet, mindre ger högre förstärkning. Dock bör man också lägga en kondensator i serie med det motståndet för att ha koll på DC-nivån på utgången.

Att det sitter både RCA och XLR, betyder bara att du har två anslutningsmöjligheter, antingen eller, inte båda samtidigt. Via XLR får man en impedansbalanserad utgång och då krävs också en differentiell ingång på efterföljande steg (linjeingång) för att dra nytta av dess störreducerande effekt.

Att blanda in fantommatning krånglar till det. I regel är strömmen via fantommatningen för klen för att driva en integrerad krets. Visst det går men då ska man välja IC därefter. Har sådana scheman liggandes om du vill ha. Fast det blir ju två mikrofonsteg efter varandra! Det behövs inte.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-31 19:46

rikkitikkitavi skrev:celef,
enkel bild, baserad på schemat jag länkat till

1) Bilden gäller vid konstant SPL, alltså ljudtryck
2) tre olika kurvor (färger) vid olika matningsspänningar
3) man varierar resistorns värde enligt X-axel
4 ) det resulterar i olika utspänningar i mV

jo det förstod jag, tror jag, men förstår inte vad informationen säger, vad är bäst? om jag tolkar grafen rätt så ska man inte använda 10k "biasresistor" utan en på max 8k då man använder batterimatning, spänningen i batteriet sjunker ju vid användning, eller?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-31 19:50

RogerGustavsson skrev:
celef skrev:jag inbillar mig helt plötsligt att jag kanske skulle kunna klara av att bygga en sådan där 10db mikamp, har du provbyggt den där? går det bra att koppla med kablar eller måste man montera allt på etsade kort? hur blir det med störningar med kabeldragning? och varför är det både xlr och rca-kontakter? helst skulle jag vilja få till en vettig koppling till mikstärkare som nyttjar fantommatningen och slippa mecket med batterier

Det behövs inget etsat kretskort, räcker med montering på hålplatta. Behövs heller ingen dubbel-IC. Förstärkningen behöver nog ändras och det gör man genom att ändra på t.ex 5k-motståndet, mindre ger högre förstärkning. Dock bör man också lägga en kondensator i serie med det motståndet för att ha koll på DC-nivån på utgången.

Att det sitter både RCA och XLR, betyder bara att du har två anslutningsmöjligheter, antingen eller, inte båda samtidigt. Via XLR får man en impedansbalanserad utgång och då krävs också en differentiell ingång på efterföljande steg (linjeingång) för att dra nytta av dess störreducerande effekt.

Att blanda in fantommatning krånglar till det. I regel är strömmen via fantommatningen för klen för att driva en integrerad krets. Visst det går men då ska man välja IC därefter. Har sådana scheman liggandes om du vill ha. Fast det blir ju två mikrofonsteg efter varandra! Det behövs inte.

asch då, då var det knepigare än jag trodde, jag fick för mig att kretsen var färdigoptimerad. det jag allra helst skulle vilja få till är en jättebra krets mellan en mikstärkare med fantommatning (15-48v) till wm61, typ bygga en egen behringermik, men som är lite bättre :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-31 19:57

Linkwitz-schemat ger linjeutgång och kan byggas kompakt. Om du bara vill driva din Panasonic-kapsel med P48 (48 V fantommatning) så går det också.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-31 19:58

nu mer än någonsin behöver jag en utomordentligt lågdistande ljudkälla så att jag kan kolla disten i mina mikar utan att använda en uberbra referensmik, jag tror att det räcker att kolla detta vid 1khz, men 100hz är kanske enklare?

är en minimal låda med ett högtalarelement inuti det bästa och enklaste?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-31 20:16

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-01-31 20:50

stoppa in miken i valfri basreflexlåda och mata ut 0,01V med din förstärkare.
mät vid ca 100 Hz.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-31 22:19

hur höga ljudtryck kan man få genom ett par hörlurar, om man monterar miken i ena änden av en kort plastslang och en in-earhörlur i den andra
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-01-31 22:27

inte så hemskt mycket att det är väldigt distfritt..
http://www.johncon.com/john/wm61a/
titta en bit ner på sidan.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-31 22:43

så surt, och så behöver jag ju en ny spl-mätare, för jag måste ju veta vid vilken nivå mikarna börjar dista, går det inte att få ett riktigt db-värde på utsignalen från miken?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-01 10:58

Men det finns ju redan de som gjort distmätning på just WM61 och lagt ut på Internet.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 0WM-61.jpg

Om du vill fantommata din Panasonic:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... kapsel.GIF

Här fantommatning med buffertsteg:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/MSH_Kit_Mic.gif

Den sistnämnda kan du fråga om hos Jon på www.naiant.com Finns även en liten historik där Linkwitz-modden disktuerats, http://www.naiant.com/microphonedesign.html

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-01 15:31

tack för länkarna! jag vill kartlägga mina egna mikar då det skiljer en del mellan exemplaren, likaväl som tonkurvorna skiljer sig åt så skiljer sig disten exemplaren emellan, jag önskar därför kartlägga detta på ett någorlunda korrekt och statiskt vis
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-01 17:33

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-01 17:55

tack, jo den har jag läst, att mäta mot en referens som oxå är en ljudtrycksmätare är ju väldigt bra, men jag har ingen sådan i min närhet, clasohlson har en intressant ljudmätare som är bara något dyrare än den på kjell, men kanske inte bättre än en moddad kjellmätare, moddad så att miken hamnar utanför den hemska "koppen", men hur de hanterar dist vet jag inte utan kan bara gissa

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-01 19:46

Fast då kan det kanske vara enklare att skicka den färdigställda mikrofonen på kalibrering? Då har du koll på frekvensgång och känslighet. En ljudnivåmätare är en vidare "kalibrator". Pengamässigt verkar det vara samma sak men resultatet blir förstås till ljudnivåmätarens nackdel. Å andra sidan kanske vägen är lika viktig som målet? Jag hade köpt en färdig och kalibrerad mikrofon från Ibf Akustik om jag hade behovet av att mäta.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-01 20:25

jag tror inte ibf akustik tillhandahåller distinformation, den är väldigt viktig, mikkänsligheten verkar bero på biasspänningen, jag vet inte hur man omvandlar känsligheten från deras mätstandard till min egen, sedan är inte känsligheten så himla viktig om man inte mäter med absoluta värden så som man gör med till exempel clio

anledningen till min distfixering är att jag vill kunna mäta dist relativt nära elementen och på ganska hög ljudvolym
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-02 08:42

Nej, distorsionen mäter de inte men du kan bespara dig den där bullermätaren. Biasspänningen kan du själv ange och då mäter de prestanda vid den.

Sedan är det kanske fråga om vilken precision du är ute efter, distorsionen skiljer kanske mindre mellan exemplaren än vad den är absolut? Om den ena t.ex. distar 0.9% och den andra 1.2& spelar kanske mindre roll, när distorsionen ändå ligger förhållandevis högt?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-02 09:25

RogerGustavsson skrev:Nej, distorsionen mäter de inte men du kan bespara dig den där bullermätaren.

ljudnivåmätaren tänkte jag använda som en koll på absolut nivå, som det är nu har jag ingen aning om hur hög nivån är vid miken, om jag kollar nivåerna med en ljudmätare så hoppas jag lära mig hur högt jag kan gå

Bias spänningen kan du själv ange och då mäter de prestanda vid den.

ja det är ju bra

Sedan är det kanske fråga om vilken precision du är ute efter, distorsionen skiljer kanske mindre mellan exemplaren än vad den är absolut? Om den ena t.ex. distar 0.9% och den andra 1.2& spelar kanske mindre roll, när distorsionen ändå ligger förhållandevis högt?

det har du säkert rätt i, jag vill bara lära känna mikens begränsning, men för att göra det behövs det som jag ser det en någorlunda precision vid testandet. jag måste nog bygga mig en liten tryckkokare

http://www.audiomatica.com/download/appnote_004.pdf
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-02 09:57

celef skrev:
RogerGustavsson skrev:Nej, distorsionen mäter de inte men du kan bespara dig den där bullermätaren.

ljudnivåmätaren tänkte jag använda som en koll på absolut nivå, som det är nu har jag ingen aning om hur hög nivån är vid miken, om jag kollar nivåerna med en ljudmätare så hoppas jag lära mig hur högt jag kan gå

Nja, du kanske missförstod mig? Jag menade att om du skickar din mikrofon för kalibrering, då behöver du ingen ljudnivåmätare. En kalibrerad mikrofon kommer att vara noggrannare än den där bullermätaren. Att du på köpet får en känd frekvensgång kan heller inte vara en nackdel.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-02 11:00

jasså du menade så, nja, en ljudnivåmätare behöver jag nog oavsett för att få en absolut nivå, och det vore väldigt schysst om det fanns en rimligt prisatt sådan som oxå hade en "flat" respons eller utgång
Bikinitider

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum