Moderator: Redaktörer
celef skrev:kul att fler hakar på tråden, jag vet knappt själv vad jag håller på med men jag hoppas roger hjälper mig på vägen![]()
jag har nu varit på elfa och köpt lite motstånd, jag hoppas kunna få ihop en jfet-battbox innan jag somnar inatt
angående ljudkort så skulle jag lätt välja emu tracker pre usb, kan just nu köpas för 999:- på 4sound.se, ordinarie pris 1700:-
benghan skrev:celef skrev:kul att fler hakar på tråden, jag vet knappt själv vad jag håller på med men jag hoppas roger hjälper mig på vägen![]()
jag har nu varit på elfa och köpt lite motstånd, jag hoppas kunna få ihop en jfet-battbox innan jag somnar inatt
angående ljudkort så skulle jag lätt välja emu tracker pre usb, kan just nu köpas för 999:- på 4sound.se, ordinarie pris 1700:-
Tack för tippset! Jag har tidigare tittat på den modellen, tyvärr verkar många ha problem med drivrutiner i osx, vilket jag tänkt köra det under.
I en annan tråd har det tippsats om Lexicon Alpha, dock inte i syfte att mäta med. Dessutom verkar även detta ha problem med nyare operativsystem.
Vad tror ni annars om ett M-Audio Fast Track MKII? Det är lite nyare och kanske klarar nyare operativ bättre?
Undrar även vilken längd samt innerdiameter du använder på mässingsrör celef?

celef skrev:jag inbillar mig helt plötsligt att jag kanske skulle kunna klara av att bygga en sådan där 10db mikamp, har du provbyggt den där? går det bra att koppla med kablar eller måste man montera allt på etsade kort? hur blir det med störningar med kabeldragning? och varför är det både xlr och rca-kontakter? helst skulle jag vilja få till en vettig koppling till mikstärkare som nyttjar fantommatningen och slippa mecket med batterier
rikkitikkitavi skrev:celef,
enkel bild, baserad på schemat jag länkat till
1) Bilden gäller vid konstant SPL, alltså ljudtryck
2) tre olika kurvor (färger) vid olika matningsspänningar
3) man varierar resistorns värde enligt X-axel
4 ) det resulterar i olika utspänningar i mV
RogerGustavsson skrev:celef skrev:jag inbillar mig helt plötsligt att jag kanske skulle kunna klara av att bygga en sådan där 10db mikamp, har du provbyggt den där? går det bra att koppla med kablar eller måste man montera allt på etsade kort? hur blir det med störningar med kabeldragning? och varför är det både xlr och rca-kontakter? helst skulle jag vilja få till en vettig koppling till mikstärkare som nyttjar fantommatningen och slippa mecket med batterier
Det behövs inget etsat kretskort, räcker med montering på hålplatta. Behövs heller ingen dubbel-IC. Förstärkningen behöver nog ändras och det gör man genom att ändra på t.ex 5k-motståndet, mindre ger högre förstärkning. Dock bör man också lägga en kondensator i serie med det motståndet för att ha koll på DC-nivån på utgången.
Att det sitter både RCA och XLR, betyder bara att du har två anslutningsmöjligheter, antingen eller, inte båda samtidigt. Via XLR får man en impedansbalanserad utgång och då krävs också en differentiell ingång på efterföljande steg (linjeingång) för att dra nytta av dess störreducerande effekt.
Att blanda in fantommatning krånglar till det. I regel är strömmen via fantommatningen för klen för att driva en integrerad krets. Visst det går men då ska man välja IC därefter. Har sådana scheman liggandes om du vill ha. Fast det blir ju två mikrofonsteg efter varandra! Det behövs inte.

RogerGustavsson skrev:Nej, distorsionen mäter de inte men du kan bespara dig den där bullermätaren.
Bias spänningen kan du själv ange och då mäter de prestanda vid den.
Sedan är det kanske fråga om vilken precision du är ute efter, distorsionen skiljer kanske mindre mellan exemplaren än vad den är absolut? Om den ena t.ex. distar 0.9% och den andra 1.2& spelar kanske mindre roll, när distorsionen ändå ligger förhållandevis högt?
celef skrev:RogerGustavsson skrev:Nej, distorsionen mäter de inte men du kan bespara dig den där bullermätaren.
ljudnivåmätaren tänkte jag använda som en koll på absolut nivå, som det är nu har jag ingen aning om hur hög nivån är vid miken, om jag kollar nivåerna med en ljudmätare så hoppas jag lära mig hur högt jag kan gå
Användare som besöker denna kategori: Froggy och 13 gäster