6½ eller 8" element, vilka olika fördelar har dom ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-18 14:47

Kalejdokom skrev:Jonka, som du vet stångas jag oxo med funderingar kring förbättring av mina SS-byggen och en tanke jag leker med nu (och som borde vara relevant för dig) är att att driva dom som ett delat system; då kan du bygga som planerat men med 15W+9700 i toppen och aktiv delning/drivning av 2x18W i botten. Då får du full koll på nivåanpassning med hänsyn till skillnaden i verkningsgrad.

Där sa du något som man kanske skulle ta och fundera lite mer på, Finns det några direkta fördelar förutom nivåanpassningen med en sådan lösning? Har det några nackdelar också?

Behöver man inget passivt filter alls till 18W om man gör på det sättet?
Förklara gärna hur man går till väga :) Kan inget alls på det området
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-18 14:55

Jocke skrev:
Kalejdokom skrev:Jonka, som du vet stångas jag oxo med funderingar kring förbättring av mina SS-byggen och en tanke jag leker med nu (och som borde vara relevant för dig) är att att driva dom som ett delat system; då kan du bygga som planerat men med 15W+9700 i toppen och aktiv delning/drivning av 2x18W i botten. Då får du full koll på nivåanpassning med hänsyn till skillnaden i verkningsgrad.

Precis min tanke... men jag vill fortfarande veta hur det gick med de eventuella modifikationerna! BTW - varför nöja sig med 2x18 i ett aktivt system?

Dina önskemål har tidigare gällt ett "ljusare" ljud... är inte riktigt med på vad du vill eg...

Ja det är en bra fråga, Egentligen tror jag inte jag vet själv riktigt då jag saknar kunskap /erfarenheten för att sätta fingret på vad det egentligen är jag vill.. jobbigt läge!

Först var jag inne på om jag skulle modifiera befintligt filter för att se om jag kunde åstakomma något mer i min smak, men sen tänkte jag om lite och kände att det skulle vara skönt att göra om allt helt från början, Och då verkligen hålla nere på onödiga komponenter i delningsfiltret. (Exempelvis så kan jag inte tänka mig att en konjugatlänk skulle vara nödvändigt då min förstärkare klarar sig bra ändå) I nuläget sitter ju 16 komponenter i vardera filter och jag tycker inte det ska behövas. Dom nya filtrena har endast 9 komponenter i grunden, kanske någon mer kan tillkomma för diverse nivåanpassning.. Men då är det trots allt en 3-vägare också.

Ytterligare en anledning till att jag vill bygga ett par golvare med lite större bestyckning av baselement är att jag inte vill använda min sub när jag lyssnar på musik, Kanske när det är fest, men inte när jag finlyssnar.. Därav den helt nya konstruktionen. Ljust och mer öppet ljud är fortfarande en prioritet, men jag tror jag får ett väldigt bra utgångsläge bara genom nya ordentligt lödda filter men färre komponenter. OCH en lite annorlunda delning.

Hoppas du fick ut något form av svar av detta :)

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-18 14:56

Jocke skrev:Men, vad är detta för kurva... liknar ju inte de andra?

http://meniscusaudio.com/images/15W_8530K00.pdf

Vilken kurva menar du, den du länkade till eller den jag visat? Min data är tagen från troels / saph enligt en säker källa :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-03-18 15:00

Jonka_ skrev:Förklara gärna hur man går till väga :) Kan inget alls på det området

Det finns två vägar:

1) Delat system där topparna har högpassfilter. Detta är egentligen en vanlig 3-vägare, men med aktiv delning kan man med fördel dela lite lägre i frekvens, typiskt mellan 80-120 Hz. Denna variant är lite mer exklusiv eftersom den kräver aktivt delningsfilter och separata slutsteg till både toppar och basmoduler.

2) Lite enklare blir det om man kör basarna som basstöd vilket innebär att topparna arbetar som fullrange, utan HP-filter. Basarna kan här drivas i mono av t.ex. en subbasförstärkare med inbyggt filter. Om man väljer att dela basarna lite högre upp motsvarar detta i princip en 2,5-vägslösning.

I inget av ovanstående fall krävs något passivt filter till basarna. Endast filter mellan midbas och diskant.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-20 20:13

Kalejdokom skrev:
Jonka_ skrev:Förklara gärna hur man går till väga :) Kan inget alls på det området

Det finns två vägar:

1) Delat system där topparna har högpassfilter. Detta är egentligen en vanlig 3-vägare, men med aktiv delning kan man med fördel dela lite lägre i frekvens, typiskt mellan 80-120 Hz. Denna variant är lite mer exklusiv eftersom den kräver aktivt delningsfilter och separata slutsteg till både toppar och basmoduler.

2) Lite enklare blir det om man kör basarna som basstöd vilket innebär att topparna arbetar som fullrange, utan HP-filter. Basarna kan här drivas i mono av t.ex. en subbasförstärkare med inbyggt filter. Om man väljer att dela basarna lite högre upp motsvarar detta i princip en 2,5-vägslösning.

I inget av ovanstående fall krävs något passivt filter till basarna. Endast filter mellan midbas och diskant.

Okej, intressant..
Ja de va inte lätt det här, Och jag undrar hur jag skulle tycka dom lät om man inte gjorde något åt dom..

Finns det någon man kan säga om man ser till simuleringarna jag postade? Man ser ju att basen ligger mycket högre än miden, är det något som kommer orsaka stora nackdelar tror ni?
Säg gärna hur ni själva tror att systemet skulle uppfattas, men passivt 3-vägsfilter.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2011-03-20 20:53

Ljudtrycket från ett större element faller väl inte lika snabbt med avståndet,
som ett mindre? Nominell känslighet och allt annat lika.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-03-21 12:36

Dina önskemål har tidigare gällt ett "ljusare" ljud... är inte riktigt med på vad du vill eg...

Ja det är en bra fråga, Egentligen tror jag inte jag vet själv riktigt då jag saknar kunskap /erfarenheten för att sätta fingret på vad det egentligen är jag vill.. jobbigt läge!

Jag tycker nog att det kan vara klokt att ta små steg till en början fast det märks så tydligt hur engagerad och ivrig du är... Prova de där modifieringarna vet ja! :) Du skrev att du har datorn kopplad till högtalarna... det är ju hur enkelt som helst att leka lite med en EQ i Foobar eller Winamp för att första vad du egentligen är ute efter...

Sen kan du ju börja med att bygga basar som kan agera stativ till de där och börja laborera med filtret... Skillnaden mot en ny 3-vagare är ju rätt marginell... När du fått allt på plats och känner dig glad och nöjd med vad du hör är det bara att börja snickra! :)

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-21 18:17

Jocke skrev:

Jag tycker nog att det kan vara klokt att ta små steg till en början fast det märks så tydligt hur engagerad och ivrig du är... Prova de där modifieringarna vet ja! :) Du skrev att du har datorn kopplad till högtalarna... det är ju hur enkelt som helst att leka lite med en EQ i Foobar eller Winamp för att första vad du egentligen är ute efter...

Sen kan du ju börja med att bygga basar som kan agera stativ till de där och börja laborera med filtret... Skillnaden mot en ny 3-vagare är ju rätt marginell... När du fått allt på plats och känner dig glad och nöjd med vad du hör är det bara att börja snickra! :)

Många kloka råd, det tackar jag för :) Ja jag är väldigt ivrig av mig. rastlös, flåshurtig och överenergisk har man fått höra många gånger :P

Ska absolut testa winamp, och foobar också om jag kan hitta det. (Har ingen koll på vad foobar är)

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-21 18:21

Alternativet till detta skulle ju kunna vara att köra passivt 3-vägs filter med biwire lösning, så man enkelt kan koppla förbi filtret för 18W och använda sig av en sådan lösning som du tipsar om, Ifall man skulle vara missnöjd av nivåskillnaden.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-03-22 10:15

Apselut! Använd t.ex. terminaler med dubbla uttag eller en omkopplare som kopplar förbi filtret. Det där kan man ju lösa på lite olika sätt, beroende på hur filtret ser ut.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-03-22 10:32

Oresound skrev:Ljudtrycket från ett större element faller väl inte lika snabbt med avståndet,
som ett mindre? Nominell känslighet och allt annat lika.

Då får det vara ett stort element. Vid avstånd som överstiger ungefär diametern på membranet så faller känsligheten med den normala formeln p~1/r (d v s ljudtrycket är omvänt proportionell mot avståndet).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-03-22 10:35

Jocke skrev:Så här säger Zaph:
...The frequency response is not quite as smooth as one could hope for ...

En del av det som "Zaph" skriver ska man nog ta med en nypa salt... Jag tror t ex inte att hans "uppfästningsanordning" som han använder för att mäta respons är helt stabil...

Ett till exempel på när "design" inte riktigt matchar ingående element är Dickinsons monitor-projekt med Revelator-element i senaste boken. Jag kan inte begripa att inte han fattar att konstruktionen är på tok för lätt/klen för SS-basen. Och sedan ha mage att klaga på elementet!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-03-22 12:11

Har inte läst Dickasson på 20 år...

Tycker så här Jonka: Dina Gravesen-konstruktioner är ju ändå väldokumenterade - ta reda på vad mer det är du önskar innan du börjar "famla i mörkret"! ;-)

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-03-22 12:41

Jocke skrev:Har inte läst Dickasson på 20 år...

Oj det säger nog mer om mig än om Dickason... :wink:

Tillbaka till ämnet: Gå på 8'' tvåvägs och dela lågt (fjärde ordningen) mot diskanten med Tjebysjev II-filter så får du kanon-spridning även vertikalt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-22 13:57

Men SS 8" basar är väl inte avsedda för tvåvägare, finns det någon välrenommerad konstruktion som ser ut så?

Det är ju märkligt att hifielementen utvecklats så att det är 6.5" och mindre som är det normala till tvåvägare, förr satt det ju 8" och till och med 10" basar i var och varannan tvåvägare.
Nu är det väl nästan bara proffselement för PA och studio som går upp igenom mellanregistret vid större element än 6.5"?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-03-22 14:08

Min kommentar kanske ska ses i ett mer allmänt perspektiv... Sorry.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-22 14:45

-Martin- skrev:Min kommentar kanske ska ses i ett mer allmänt perspektiv... Sorry.

O.K.
Har du hittat några bra 8" basar som är lämpliga till tvåvägare?

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-22 18:24

Tycker så här Jonka: Dina Gravesen-konstruktioner är ju ändå väldokumenterade - ta reda på vad mer det är du önskar innan du börjar "famla i mörkret"! ;-)

I dagsläget är det ganska mycket jag vill ändra på då mina högtalare känns som dom är tagna från skrottippen :) Filtret ligger ovanpå högtalare och det räcker att knuffa till en av ledarna så sprakar det till och högtalaren byter karaktär ganska dramatiskt:P

Med andra ord, dom är inte i bruk längre.
Jag gillade resultatet jag fick med troels konstruktion till viss del, Det gick att spela all sorts musik och ingenting lät dåligt. Men sen lät ju ingenting extremt bra heller, Om man inte krämade på riktigt högt för först då vaknade mellanregistret till liv.

Jag ska testa att smacka ihop en golvare med en baskammare på 65L avstämd till 24Hz sen ska jag utgå därifrån. Det blir inte böjda sidor utan en enklare konstruktion.

Om detta inte skulle fungera på ett bra sätt, så har jag iaf 4st nya 6½" element som jag kan göra något annat roligt med. Kanske att man skaffar ytterligare en 5½" mid till varje högtalare och leker med den konfigurationen.

Detta kan nog hålla på hur länge som helst, vilket känns roligt :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-03-22 20:09

Ja, man kan hålla på hur länge som helst... till slut har man nästan sönder grejerna... ,-) Att börja om förutsättningslöst kan ju vara en möjlighet att lära sig mer... det finns massa bra trådar här! :) Kolla Högtalarbyggtävlingen tex! :)

På tal om 8" för tvåvägare fanns väl en tråd som handlade om den här?
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=165

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-22 20:39

Jocke skrev:Ja, man kan hålla på hur länge som helst... till slut har man nästan sönder grejerna... ,-) Att börja om förutsättningslöst kan ju vara en möjlighet att lära sig mer... det finns massa bra trådar här! :) Kolla Högtalarbyggtävlingen tex! :)

Tack för tipset :) Den har man skummat igenom många gånger, Men säkert nånting jag missat.

Tror du det skulle vara fördelaktigt att använda sig av 2st mellanregister för att driva upp känsligheten på dom en aning?

Brukar väll bidra med 3-4dB om dom kopplas paralellt om jag inte fått allting kring bakfoten?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-03-23 00:08

paa skrev:
-Martin- skrev:Min kommentar kanske ska ses i ett mer allmänt perspektiv... Sorry.

O.K.
Har du hittat några bra 8" basar som är lämpliga till tvåvägare?

Kanske det, men det är en hemlis... :wink:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-03-23 01:15

@Jonka: 2 element i samma register låter sig inte göras hur som helst! vet inte riktigt varför du vill göra det så svårt som möjligt för dig? ;-)

När våglängden är stor (bas) adderas signalerna som förväntat men när våglängden blir mindre och avståndet mellan elementen blir proportionellt (mot konen) större blir resultatet inte lika självklart... Jag har skrivit om det där tidigare och säkert andra med mig... Är inte riktigt uppdaterad på sammanhangen - har liksom avskrivit den möjligheten för mina egna projekt...

Mitt tips är: Låt dina små tvåvägare vara tvåvägare! Fixa till dom som referens - de är ju som sagt var väldokumenterade! Om du vill bygga en 3.vägare föreslår jag att du börjar med ett bra mellanregister som inte kostar all världens slantar tex:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7773

Finns väldokumenterad här:
http://www.audioheuristics.org/measurem ... t_data.htm

Den uppför sig och du kan enkelt få grepp om hur delningsfilter verkar - den funkar med tämligen enkla filter!

http://www.audioheuristics.org/measurem ... 60_deg.PNG

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-23 02:04

@Jonka: 2 element i samma register låter sig inte göras hur som helst! vet inte riktigt varför du vill göra det så svårt som möjligt för dig? ;-)

Ja det är nog sån jag är, Jag vet ju inte riktigt vad som anses vara svårt i dessa sammanhang, än:P

När våglängden är stor (bas) adderas signalerna som förväntat men när våglängden blir mindre och avståndet mellan elementen blir proportionellt (mot konen) större blir resultatet inte lika självklart... Jag har skrivit om det där tidigare och säkert andra med mig... Är inte riktigt uppdaterad på sammanhangen - har liksom avskrivit den möjligheten för mina egna projekt...

Okej, bra att veta! Jag fick nog tanken ifrån Focal där man hittar dubbla mellanregister på deras större högtalare :) Tänkte att det kanske kunde ha vart nått.

Mitt tips är: Låt dina små tvåvägare vara tvåvägare! Fixa till dom som referens - de är ju som sagt var väldokumenterade! Om du vill bygga en 3.vägare föreslår jag att du börjar med ett bra mellanregister som inte kostar all världens slantar tex:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7773

Finns väldokumenterad här:
http://www.audioheuristics.org/measurem ... t_data.htm

Den uppför sig och du kan enkelt få grepp om hur delningsfilter verkar - den funkar med tämligen enkla filter!

http://www.audioheuristics.org/measurem ... 60_deg.PNG

Ja det kliar i fingerspetsarna att bygga, Man skulle ha blivit snickare istället kanske.
Vad anses viktigast när man väljer ett mellanreg om man redan sitter på resterande element? Att matcha känsligheten eller är det något annat som är mer avgörande? Mest nyfiken.

Tack för tipset om 10F, verkar helt klart intressant

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-23 10:12

Varför inte bygga en 2.5-vägare med två 6.5 tummare och en diskant. Då kommer nog det mesta att lira ihop.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-03-23 11:58

Det skulle ju gå att göra en 2,5-vägare med befintliga 15W/8530K00 och ett par till... men de kostar från 3kkr paret...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-03-23 12:06

Klart att det går att konstruera med dubbla mellanregister... men måste du ge dig på överkursen direkt? En design med dubbla 15W/8530K00 i D´Appolito-konfig skulle säkert kunna funka... men du har ju inte ens tagit reda på vad det är du inte gillar med de du har! :roll:

Som sagt - löda ihop dem, labba med de där komponenterna du fick förslag på och testa lite med Equalizer... Det är förnämliga element - klart att de ska kunna lira! :)

Elementen i en 3-vägare kan naturligtvis vara mer lämpade för just sitt område än i en 2-vägare...

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-23 13:42

paa skrev:Varför inte bygga en 2.5-vägare med två 6.5 tummare och en diskant. Då kommer nog det mesta att lira ihop.

Det är jag och 2 av mina närmsta vänner som bestämt att vi ska bygga ett varsitt par renodlade 3-vägare och sen ta en 2 dagars shootout hemma hos någon av oss..

Någon bättre anledningen har jag inte :P

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-23 13:49

Jocke skrev:Klart att det går att konstruera med dubbla mellanregister... men måste du ge dig på överkursen direkt? En design med dubbla 15W/8530K00 i D´Appolito-konfig skulle säkert kunna funka... men du har ju inte ens tagit reda på vad det är du inte gillar med de du har! :roll:

Som sagt - löda ihop dem, labba med de där komponenterna du fick förslag på och testa lite med Equalizer... Det är förnämliga element - klart att de ska kunna lira! :)

Ja jag misstror inte elementen för en sekund, jag vet att dom kan spela riktigt bra, Men det märks först när mina nära och kära lämnar soffan för att det är lite väl högt :) Spelar man på en behaglig nivå så låter det väldigt dämpad och instängs, som att ett frontskydd av riktigt tjockt tyg hänger framför.

Ja om jag vore smart så skulle jag nog göra som du säger, Och det kan hända att jag också kommer att göra så, Lådorna och filtren för gamla setupen kommer ju finnas kvar..

Men för att kunna tampas med mina gamla kollegor behöver jag en 3-vägare :P
Frågan är hur jag kommer lyckas, Den mest inbitna i DIY och hifi överlag ska tydligen göra något i stil med b&w 801.. Så det blir onekligen svårt att kora en vinnare.

Användarvisningsbild
KenthNilsson

15M/4531K00 till salu!

Inläggav KenthNilsson » 2011-03-23 14:13

Hej,
jag googlade lite och hittade den här konversationen.

Jag köpte ett par 15M/4531K00 begagnade, men det blir aldrig tid att bygga nåt med dem.

Är det nån som är intresserad av att köpa dessa så finns de nära Göteborg.

Mvh Kenth

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-03-23 14:49

Här är ju en 3-vägare med din 5-tummare:
http://www.troelsgravesen.dk/jazzman.htm

eller en 2½:a
http://www.troelsgravesen.dk/Ellam25.htm

Läs och begrunda! :)

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum