I den eminenta tidskriften Journal of the Audio Engineering Society kan man läsa en Engineering report av ingen mindre än Neville Thiele;
Estimating the Loudspeaker Response when the Vent Output is Delayed.*
Efter en kortare inledning så visar Thiele att tonkurvan påverkas av avståndet mellan basrefflexöpnningen och elementet. I en liten tabell så har han tabulerat 5 olika fall för en basreflexkonstruktion med fb=50Hz. Jag återger delar av hans tabell nedan
Max in.Band Variation______Ldp__max
Response Change dBmax___mm__Hz)
0.25___________________279__187
0.50___________________403__157
1.00___________________584__132
2.00___________________845__111
4.00__________________1209___94
Vad tabellen visar är att tonkurvan påverkas med upptill 4 db om det sammanlagda avståndet mellan basrefflexöppingen och elementet är 1209 mm och påverkan är störst (-4dB) vid 94 Hz.
Slutsatsen som jag drar av detta är att avståndet mellan basreflexöppningen och elementet kan som mest vara 279 mm om jag vill att påverkan skall vara mindre eller lika med 0.25 dB och infalla vid 187 Hz eller högre. Samtidigt visar Thiele på att inverkan sker vid andra frekvenser än de uppenbara, i det här fallat vid skulle man tro att den största inverkan skulle vara vid avstämningsfrekvensen d.v.s. 50 Hz, men så är inte fallet.
Jag citerar ur artikeln;
"The effective path lenght for the entire vent output around the box such as the ubiquitous rectangular prism will be longer as the diffracted radiation spreads out and the various parts of its path cover a range of values.
Thus the lenght calculated here should be taken simply as a guide to minimum tolerable dimensions"
* J.A.E.S Vol. 50 No. 3 2002 March.
Edit: Tyvärr så återges inte tabellen såsom jag skrev den, har använt _ fö att få formatet bättre.