hybrid-transformatorer för VHF till UHF

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-01 00:04

n3mmr skrev: INTE överstyrt ingångssteg utan...vadå?

För låg UHF-signal?
Eller för dåligt signalavstånd till störningen från kabel-tv?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-01 10:28

phon skrev:
n3mmr skrev: INTE överstyrt ingångssteg utan...vadå?

För låg UHF-signal?
Eller för dåligt signalavstånd till störningen från kabel-tv?

Tja... T-kopplingen kanske inte är exakt vad man hoppas den ska vara, eller kabel-TV-anslutningen kanske inte har ideala egenskaper?

UHF-signalen gick ner när det strulade, jo. Men den var ganska stark i alla fall: typ 70-80%

På detta sätt blir det bra, i alla fall.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-08 15:52

Jasså, det var så bra signal från UHF ändå, då kanske det skulle ha fungerat bra med en 10 db dämpsats på kabelsidan ..... 8) :D
Lite miljövänligare än en förstärkare, om inte annat.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-08 16:03

Jag ska i alla fall skaffa en T2-mottagare nu, så det kan väl vara detsamma.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-08 16:27

:D

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2011-06-15 05:01

Likväl har phon rätt: En sån där enkel delare är inte på långa vägare en wilkinson (som inte skulle funka alls eftersom den är frekvensberoende!), utan bara en liten ynka ferritpärla som transformator. Den skulle inte ens om den var ideal ha helt rätt omsättning för att ge en bra isolation; för det krävs även dämpmotstånd (men det kanske kompenseras av förlusterna i ferriten - i någon mån). Hur som helst: Isolationen är dålig! Men den kanske räcker även för en kombinator om signalerna i de båda källorna är någorlunda på samma nivå. Det tycks de inte ha varit, men kunnat göras - med förstärkning eller dämpning!!! (För det den är avsedd för, delning, har man en inkommande signal som delas lika. Reflektionerna vid mottagarna liksom deras oscillatorutstrålning kan också förmodas vara i samma storleksordning. Därför fungerar en sådan skräppryl trots allt.)
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-15 11:43

faulhund skrev:Likväl har phon rätt: En sån där enkel delare är inte på långa vägare en wilkinson (som inte skulle funka alls eftersom den är frekvensberoende!), utan bara en liten ynka ferritpärla som transformator. Den skulle inte ens om den var ideal ha helt rätt omsättning för att ge en bra isolation; för det krävs även dämpmotstånd (men det kanske kompenseras av förlusterna i ferriten - i någon mån). Hur som helst: Isolationen är dålig! Men den kanske räcker även för en kombinator om signalerna i de båda källorna är någorlunda på samma nivå. Det tycks de inte ha varit, men kunnat göras - med förstärkning eller dämpning!!! (För det den är avsedd för, delning, har man en inkommande signal som delas lika. Reflektionerna vid mottagarna liksom deras oscillatorutstrålning kan också förmodas vara i samma storleksordning. Därför fungerar en sådan skräppryl trots allt.)

Jo, jag har väl haft en misstanke om detta, att det vore för bra om dom funkade som en splitter-hybrid.
Wilkinson är nåt annat, det har jag förstått.

Föregående

Återgå till Teknikforum