En jämförelse, Stärkare från -80 och stärkare från idag

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-08 12:35

W201 skrev:Allt, tror jag... :wink:
Möjligen har skyddskretsar och störningsimmunitet / -emissioner inte förbättras (vilket kanske hänger ihop med de allt högre effekterna).
Det går dock inte att jämföra ljudkvalitet, kon-kontroll, verkningsgrad, brusgolv och så vidare.
Och då var ändå Lab 1000 ett bra steg för sin tid och fungerar fortfarande bra om man inte behöver mer effekt eller bättre ljud. Lyftet upp till ett modernt QSC, Powersoft, Crest osv är dock fullt märkbart. På hedersord... :wink:

Jag har ingen anledning att ifrågasätta dig, jag har inte lekt med PA-steg på många år :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2011-06-08 13:12

Magnus, mitt "På hedersord" är mest inlagt eftersom jag inte har någon mätning eller "riktig" A/B-lyssning att erbjuda som referens.
Därför får man (om man vill) ta till sig de erfarenheter jag gjort... 8) :D

Men mycket av gamla grejor som anses vara "sådär" idag var nog inte så kul när de var nya heller.
Jag äger tex både NAD 306 (stärkare) och NAD 5000 (CD-spelare) vilka låter rätt trött. I synnerhet 306:an framstår som dov och oren i klangen. Finessen är att de lät likadant redan när de var nya, även om jag hade färre ljudreferenser (och andra preferenser) då.

Föregående

Återgå till Teknikforum