Jag tänkte såhär (skall man verkligen tänka alls
Varför skulle man då ha en distans?
Utgångspunkt är att fältets utseende på lite avstånd påverkas väldigt lite av avståndet mellan magneterna, medan elementets funktion påverkas ganska mycket.
Jag satte x-magneten en bit ifrån elementets magnet med olika mellanlägg. En pappskiva 3mm, tre pappskivor samt sist en cellplastskiva 17mm. Jag höll också x-magneten löst i handen en bra bit ifrån, flera cm. Motriktat i samtliga fall.
Störningarna på TV'n minskade lika bra med magneten en bit ifrån som med den monterad direkt bakpå elementet. Alltså kan man lugnt köra med en distans av den anledningen. Hållen i handen långt bakom var funktionen osäker och väldigt beroende på hur allt var orienterat.
Sedan mätte jag upp elementen med samma distanser till x-magneten. Alla tre elementen fick en höjning runt 0,8dB med magneterna ihop. Med 3mm distans blev det snarare 0,4-0,5dB Sedan blev det svårare att se skillnad, med 17mm cellplast mellan gick det inte att se nån skillnad alls. Påverkan på elementet minskade inte lika snabbt som jag trodde det skulle göra.
Min slutsats är ändå att man gärna kan lägga nåt mellan när man avstör ett element för crt-bruk, för att ändå minska påverkan på elementet utan att äventyra avstörningen mot bildskärmen.
Svante skrev:Hur disten ändras av ett seriemotstånd beror på vilken mekanism som dominerar disten. Är det en olinjär talspoleinduktans så minskar disten med ökande serieresistans. Är det olinjär fjädring så kan man disten öka, men det är inte helt trivialt hur. (här kan man göra en lång utläggning om negativ serieresistans och hastighetsgeneratorer som jag inte orkar just nu).
Distan ja, blev ju tvungen att kolla den också. Samma tre element, disten ökar på samtliga med en halv till en hel tiondels procent. Typiskt 0.3 till 0.4 eller så. SC165 var mindre känsligt, HP210G0 mer känsligt. Det senare har betydlligt mindre originalmagnet så det är kanske därför, den extra magneten är stor i förhållande då.
Vänder man magneten åt andra hållet så minskar disten istället, fast bara en aning. Nu är det inga nogrannare mätningar det här, jag bara satte på/tog bort magneten under pågående distmätning i basta.
Svante skrev:Ja, hur tonkurvan påverkas av ett seriemotstånd är rätt lätt att inse, om man bara vet hur elementets (monterat i lådan) impedans ser ut. Det blir vanlig enkel spänningsdelning.
Jag tittare snarare efter oregelbundna beteenden, som jag tycker poppar fram fortare med ett litet seriemotstånd. Oftast inte på välartade element, mer ofta på skräpelement. Kunde kanske bli en egen tråd