Faktiskt.se delningsfilterskola?!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-30 23:48

Det går att konfigurera LR-filter så att de blir det, medelst lite loopning
alternativt inblandning av allpasslänkar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-10-30 23:51

Eri skrev:
adzer skrev:
Svante skrev:Jag skrev ihop en snutt om grundläggande delningsfilterteori för ganska länge sedan.

http://user.faktiskt.io/delningsfilter.htm

Denna länk funkar bättre:
http://user.faktiskt.io/svante/delningsfilter.htm

Det där verkar alldeles för avancerat. Det måste ju gå att förklara hur delningsfilter fungerar på ett enkelt och lättfattligt sätt.

Varför måste det det?

Alltså, missförstå mig rätt. Man kan förstås förklara på olika sätt och de olika sätten har olika fördelar. Det finns definitivt saker som man missar om man letar upp den typiska websidan om delningsfilter i stället för att förstå matten som jag beskrev.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-31 00:20

Visst kan man sträva efter det optimala men i nästa andetag sägs det att man alltid måste kompromissa och prioritera... är det vad optimering innebär?

Det har genom åren talats en hel del om att olika topologier låter olika. Visst har olika filter olika karakteristiska egenheter men jag har en känsla av att vi bara rör oss i närheten av teorierna...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-10-31 00:35

Jocke skrev:Visst kan man sträva efter det optimala men i nästa andetag sägs det att man alltid måste kompromissa och prioritera... är det vad optimering innebär?

Det har genom åren talats en hel del om att olika topologier låter olika. Visst har olika filter olika karakteristiska egenheter men jag har en känsla av att vi bara rör oss i närheten av teorierna...

Ja, det där låter ju som att man måste kolla hur det är egentligen, och inte bara medelvärdesbilda vad folk säger.

Att bara välja enklaste vägen ut för att folk är oense, ptja, då optimerar man mot det man klarar att mäta (pris, arbetsinsats), en ganska typisk situation som uppstår när man optimerar med ofullständigt underlag.

Om man optimerar med en del parametrar utelämnade så är det hyfsat säkert att man inte optimerar mot de parametrarna. Så om man utelämnar ljudkvalitet och inkluderar enkelhet så är det inte troligt att högtalaren kommer att låta bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-31 00:50

Svante skrev:
Jocke skrev:Visst kan man sträva efter det optimala men i nästa andetag sägs det att man alltid måste kompromissa och prioritera... är det vad optimering innebär?

Ja, det där låter ju som att man måste kolla hur det är egentligen, och inte bara medelvärdesbilda vad folk säger.

Att bara välja enklaste vägen ut för att folk är oense, ptja, då optimerar man mot det man klarar att mäta (pris, arbetsinsats), en ganska typisk situation som uppstår när man optimerar med ofullständigt underlag.

Om man optimerar med en del parametrar utelämnade så är det hyfsat säkert att man inte optimerar mot de parametrarna. Så om man utelämnar ljudkvalitet och inkluderar enkelhet så är det inte troligt att högtalaren kommer att låta bra.

Fattar inte alls varför det känns som du hackar på mig... 8O

Du utelämnade det här när du citerade mig:
Nyare element med andra attraktiva egenskaper fordrar både mer avancerade filter och mer "handpåläggning".

Jag är inte på något sätt förespråkare för "Enklare är bättre!"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-31 01:25

:?: is Jocke is . . .typ* :)**

*Kan inte själver utläsa att Svante på något sätt "hackar" på dig.

** Själver så gillar jag att saker/prylar inte är mer komplicerade än nödigt.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-31 01:29

Laila skrev::?: is Jocke is . . .typ* :)**

*Kan inte själver utläsa att Svante på något sätt "hackar" på dig.

** Själver så gillar jag att saker/prylar inte är mer komplicerade än nödigt.

Jag är nog bara trött och grinig i kväll...^^

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-10-31 10:57

Svante skrev:
Eri skrev:
adzer skrev:
Svante skrev:Jag skrev ihop en snutt om grundläggande delningsfilterteori för ganska länge sedan.

Det där verkar alldeles för avancerat. Det måste ju gå att förklara hur delningsfilter fungerar på ett enkelt och lättfattligt sätt.

Varför måste det det?

Alltså, missförstå mig rätt. Man kan förstås förklara på olika sätt och de olika sätten har olika fördelar. Det finns definitivt saker som man missar om man letar upp den typiska websidan om delningsfilter i stället för att förstå matten som jag beskrev.

Måste och måste. Om det är meningen att man skall behöva ha en akademisk examen i mattematik för att hänga med här så tycker jag nivån är för hög. Jag är övertygad om att det går om man bara vill att förklara även komplicerade saker på ett enklare sätt så att alla kan förstå. Men alla kanske inte har den förmågan. Det finns ju personer som alltid skall göra saker svårare än vad som är nödvändigt.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2012-10-31 11:09

Eri skrev:
Svante skrev:
Eri skrev:
adzer skrev:

Varför måste det det?

Måste och måste. Om det är meningen att man skall behöva ha en akademisk examen i mattematik för att hänga med här så tycker jag nivån är för hög. Jag är övertygad om att det går om man bara vill att förklara även komplicerade saker på ett enklare sätt så att alla kan förstå. Men alla kanske inte har den förmågan. Det finns ju personer som alltid skall göra saker svårare än vad som är nödvändigt.

Det finns också de som tror att man kan göra komplicerade saker enkelt.
\\Sky

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-31 11:32

Eri skrev:Jag är övertygad om att det går om man bara vill att förklara även komplicerade saker på ett enklare sätt så att alla kan förstå.

Vad är det som gör dig övertygad om det?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-31 11:40

sky_eye skrev:
Eri skrev:
Svante skrev:
Eri skrev:
adzer skrev:

Varför måste det det?

Har kikat igenom "snutten om grundläggande delningsfilterteori" och hänger väl hyggligt med i resonemangen men som ickematematiker och ickeingenjör har jag aldrig sett formlerna uttryckas på det här sättet som jag tror är formulerad som teknisk matematik för elever med den inriktningen.

Det finns andra sätt att formulera det på så att det blir både rätt och begripligt. Så kanske vi hobbyister kan vara med i samtalet? Nog om diskussionen om diskussionen.

Hur grundläggande behöver vi vara för att någon som behöver och vill veta ska förstå?

Vi använder i huvudsak 3 olika komponenter - spolar, kondensatorer och motstånd? Hur definierar vi dem?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-10-31 11:47

Jocke skrev:Har kikat igenom "snutten om grundläggande delningsfilterteori" och hänger väl hyggligt med i resonemangen men som ickematematiker och ickeingenjör har jag aldrig sett formlerna uttryckas på det här sättet som jag tror är formulerad som teknisk matematik för elever med den inriktningen.

Det finns andra sätt att formulera det på så att det blir både rätt och begripligt. Så kanske vi hobbyister kan vara med i samtalet? Nog om diskussionen om diskussionen.

Hur grundläggande behöver vi vara för att någon som behöver och vill veta ska förstå?

Vi använder i huvudsak 3 olika komponenter - spolar, kondensatorer och motstånd? Hur definierar vi dem?

jw-metoden kan ju vara lite lättare att ta till sig. Det är ju fortfarande matte på en högre nivå än de fyra räknesätten.
Men formlerna är ju trots allt väldigt lätta att putta in de rätta värderna i för att sen få ett enkelt svar.
Vill man inte förstå det minsta av teorin kan man ändå använda sig av dessa formler och bara blint lita på det svar som trillar ut.

Och jw ger ju ingen information om fasen heller. Så det kan räcka fram till en del, men givetvis inte hela vägen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-31 11:59

aisopos skrev:Och jw ger ju ingen information om fasen heller. Så det kan räcka fram till en del, men givetvis inte hela vägen.

jw innehåller både fas- och amplitudinformation.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-31 12:25

aisopos skrev:Och jw ger ju ingen information om fasen heller.

Ja j är ju för fasen fasen!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-10-31 12:33

En matematiker förenklar ofta genom förkortning, vilket kan försvåra rejält för andra.

Det ska väl inte vara så svårt att förstå?
Själv förstår jag absolut ingenting av Svantes artikel. Inte ett skvatt. Nada.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-10-31 12:34

Almen skrev:
Eri skrev:Jag är övertygad om att det går om man bara vill att förklara även komplicerade saker på ett enklare sätt så att alla kan förstå.

Jag tror att en duktig pedagog kan förklara även komplicerade saker så att även den mindre begåvade kan förstå. Men om man tror att det bara finns en väg mot målet så har man nog svårt att ta till sig det. Jag hade en kemilärare en gång som hade en medfödd pedagogisk talang. Han kunde beskriva dom mest komplicerade saker så att alla förstod.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-31 12:49

Eri skrev:
Almen skrev:

Jag tror att en duktig pedagog kan förklara även komplicerade saker så att även den mindre begåvade kan förstå. Men om man tror att det bara finns en väg mot målet så har man nog svårt att ta till sig det. Jag hade en kemilärare en gång som hade en medfödd pedagogisk talang. Han kunde beskriva dom mest komplicerade saker så att alla förstod.

+1 :)

En "delningsfilterskola" för de som redan har alla sambanden klara för sig känns kanske inte så angeläget!^^

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-10-31 12:56

Naqref skrev:
aisopos skrev:Och jw ger ju ingen information om fasen heller. Så det kan räcka fram till en del, men givetvis inte hela vägen.

Ja förlåt. Givetvis råkade det bli både fort och fel där ... :oops:

Själv har jag sedan skoltiden aldrig räknat på annat än realdelen = amplituden.
Jag får försöka skylla på det ... :?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-31 12:58

Almen skrev:
aisopos skrev:Och jw ger ju ingen information om fasen heller.

Ja j är ju för fasen fasen!

Nja, det är den komplexa delen av talet. Den tillsammans med realdelen ger fasinformationen.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-10-31 12:59

Jocke skrev:
Eri skrev:
Almen skrev:

+1 :)

En "delningsfilterskola" för de som redan har alla sambanden klara för sig känns kanske inte så angeläget!^^

Vaddå? Nu har du ju fått reda på att det är för svårt för dig. :twisted:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-31 13:00

aisopos skrev:
Naqref skrev:

Ja förlåt. Givetvis råkade det bli både fort och fel där ... :oops:

Själv har jag sedan skoltiden aldrig räknat på annat än realdelen = amplituden.
Jag får försöka skylla på det ... :?

Nu blev det nog fel igen. Amplituden är absolutvärdet av det komplexa talet. D v s en konsekvens av realdelen och imaginärdelen.

absolutvärdet=sqrt(re^2+im^2)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-10-31 13:03

sky_eye skrev:

Här är en!

Det handlar mest om kommunikation, faktiskt.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-31 13:07

KarlXII skrev:
Vaddå? Nu har du ju fått reda på att det är för svårt för dig. :twisted:

Haha... 8O Någon som är intresserad av ett gäng element och filterkomponenter? :roll: :wink:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-10-31 13:15

Ärligt talat blir jag jävligt trött på den skitnödiga elitism som sticker fram sitt fula ansikte här på faktiskt.se ibland.

Det går inte att förklara enkelt, det är för komplext för att förklara på ett lätt sätt, det är för många variabler = det här är för svårt för att förklara för dig, grabben, och dessutom har jag varken tid eller lust.

Man kan ju tänka sig att om en tråd har som syfte att bli en skola, så kanske någon skulle kunna tänka sig att börja på grunden. Längst ner, på det pinsamt banalt enkla.

Fast det kanske är för tråkigt?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-10-31 13:16

Morr!

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-10-31 13:28

KarlXII skrev:Ärligt talat blir jag jävligt trött på den skitnödiga elitism som sticker fram sitt fula ansikte här på faktiskt.se ibland.

Det går inte att förklara enkelt, det är för komplext för att förklara på ett lätt sätt, det är för många variabler = det här är för svårt för att förklara för dig, grabben, och dessutom har jag varken tid eller lust.

Man kan ju tänka sig att om en tråd har som syfte att bli en skola, så kanske någon skulle kunna tänka sig att börja på grunden. Längst ner, på det pinsamt banalt enkla.

Fast det kanske är för tråkigt?

Håller fullständigt med.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-31 13:29

KarlXII skrev:Morr!

;-)

OK - ska vi "nagelfara" skolboksfilter för att komma till ämnet?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-31 14:13

Eri skrev:
Almen skrev:

Jag tror att en duktig pedagog kan förklara även komplicerade saker så att även den mindre begåvade kan förstå.

OK, vad är det som gör att du tror det? Jag är uppriktigt intresserad av pedagogik, eftersom jag bland annat jobbar med att försöka förklara komplicerade saker på ett enkelt sätt. Har du lust att delge lite av din erfarenhet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-31 14:14

En annan punkt som kanske bör tas upp, även om den inte till fullo kanske bör utredas i just denna tråden, är:

Kan jag bygga högtalarkabinettet hur jag vill och sedan fixa till det i filtret?

Jag tycker mig nämligen ha sett många självbyggare som nog börjat med hur de vill att högtalaren skall se ut (eller vilka högtalarelement de vill bygga med utan större möda lagd på om de passar så väl ihop)...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-31 14:17

Jocke skrev:
KarlXII skrev:Morr!

;-)

OK - ska vi "nagelfara" skolboksfilter för att komma till ämnet?

:D Ja, se där. Det var det jag började med. Jag tror att det kan vara läge att börja i den änden och plöja sig igenom Högtalarelementens impedans som skiljer sig från dess resistans och därefter åskådliggöra hur högtalarelementens impedanskurva förändrar frekvensgången. Det gör man med visade frekvenskurvor. Detta går enkelt att simulera och åskådliggöra och mitt tips är att använda simuleringsverktyg för åskådliggörandet. Efter detta begynnande så är det enklare att förstå bristerna i skolboksexemplen. Därefter finns det två skilda sätt att gå vidare. Det ena är att göra impedanskorrigeringslänk så att skolboksexemplen ger bättre resultat och det andra är att ändra filterkomponenterna.

Ett simuleringsprogram som jag tycker är enkelt och bra är Svantes Basta.

Jag tror han finns på forumet :) Det är bra att ha en klippa runtomkring sig. det gäller bara att få klippan att stiga ner några kliv. Det är lättare för honom att kliva ner än för andra att klättra upp.

Tjolahopp
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum