Det här med kablar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-07 23:50

Andersh74 skrev:Det snyggaste är väl om kablarna inte syns? Men till "Beam me up scotty" kanske vi får vänta några år?

/Anders

Lägg dem under heltäckningsmattan ;)

Du ser inte en enda högtalarkabel hemma hos mig :D

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-11-07 23:53

I väntan på det kan ni alltid ringa mig som är en duktig snickare som kan fräsa era egna hålkärlslister... :-D Då blir det nästan osynligt.

Är det någon som vill ha hjälp med högtalarkabelkanaler i trä är det bara att höra av sig. Det blir ju förståss dyrare än Torsmanslisten men det kan ju passa bättre in i vissa miljöer och går att få i vilket utseende som helst.

/Anders

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-11-08 15:57

Jag köpte en mycket elegant, mattsvart kabel på Elfa för en tid sedan. Den avsedd för starkström och innehåller tre ledare om 2,5 mm^2.
Den kostade nästan gratis och är skolboksmässig rent prestandamässigt.

EKK och andra entrådiga lösningar går bort då de är för bökiga och riskerar att bryta sönder don etc.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-08 15:59

adzer skrev:
Andersh74 skrev:Det snyggaste är väl om kablarna inte syns? Men till "Beam me up scotty" kanske vi får vänta några år?

/Anders

Lägg dem under heltäckningsmattan ;)

Du ser inte en enda högtalarkabel hemma hos mig :D

Svårt med elektrostater som står mitt i rummet, fast när jag spelar på 52:orna är det bara sista decimetern som skymtar lite.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-08 16:10

Andersh74 skrev:Hej
Jag kan tänka mig att skriva ett inlägg som handlar om det här med kablarna som vidrör flera olika saker som skrivits i tråden "Det här med kablarna".

Det är väl allom bekant att vackert upplagd mat smakar bättre än den som inte är vackert upplagd, utan som ätes t.ex. direkt ur BigPacklådan som kommer ur Micron på byggarbetsplatsen. Det kan ju tyckas vara märkligt då maten objektivt sett smakar likadant. Men på det viset är våra huvudskallar konstruerade, sinnena påverkar varandra väldigt mycket.
Ett annat exempel är bilar där en till synes vanlig bil, exempelvis en Saab 9000 eller en Citroen C5 blir vackrare och mer formfulländad bara för att den är ens egen, på samma sätt tycks bilen bli tystare och mer komfortabel att åka i om den är städad invändigt och alla glasspapper är borta från golvet på passagerarsidan.

Om det står Sonab OA på en högtalare tror jag den kan låta bättre i våra sinnen just bara därför. På samma sätt fungerar nog våra sinnen vad gäller kablar, en lugn och fin själ njuter mer av ljudet än en stressad dito.

Det är ju därför som jag tidigare i denna tråd skrev att jag kände viss oro för att jag inte lödde anslutningarna till terminalerna. Oron påverkar sannolikt upplevelsen mer än de potentiellt ärgande anslutningarna.

Jag tror jag kommer skriva mer om dessa tankar och känslor i en annan tråd någon dag då jag bär på mina drömmar om att starta tillverkning av vackra högtalare i mitt snickeri. Då kommer jag att behöva hjälp vad tekniken anbelangar och ingen kommer att få se mina högtalare före de mäter och lyssnar på dom. Jag är nämligen övertygad om att vackra högtalare med en historia låter bättre än fula och ointressanta. Och jag vill att dom även låter bra, trots att dom är vackra att se på.

/Anders

Insiktsfullt. Så där är det ju.

En detalj som är helt ohörbar kan ändå fördärva hela musikupplevelsen,
om den gör att lyssnaren inte kan slappna av - släppa den som är fult
och därför stör mentalt.

Det är sant om allt, även högtalarkablar. Däremot är frågan om vad som
är snyggt och fult förstås subjektiv, varje människa som tycker något
har alltid rätt. Rätt med avseende på sin egen uppfattning.

Jag har inga synpunkter på vilka kablar någon väljer på sådana grunder,
oavsett hur de ser ut eller vad de kostar.

Det jag har haft synpunkter på vid några tillfällen har varit när kablar har
bipackats med påståenden om metafysiska egenskaper eller helt enkelt
oriktigheter/osanningar om fysik och kablars fysikaliska egenskaper, har
användts för att få människor att köpa kablarna, alltså på pseudoobjektiva
(anspråk på att vara objektiva) grunder.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-11-08 17:39

Sådana där skojare, vilka torgför humbugkablar under förespegling att de besitter metafysiska egenskaper gör mig riktigt förbannad då stackars icke ont ananade kunder blir skinnade på pengar som skulle kunna användas till annat. :evil:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-11-08 18:13

Håller med de tu ovanstående skribenter till fullo. Det är inte klokt överhuvudtaget att reklam blandas med konsumentinformation. Jag har hur som helst fått frågan om kablarnas betydelse rejält genomlyst i denna tråd och tänker i alla fall inte springa iväg och köpa någon kvasivetenskaplig sladdrackare som lovar mig ett lyckligare liv. Jag hade helt enkelt nyköpt högtalarkabel av lite rejälare kvalisort liggandes här hemma för ett annat, lyckosamt nog, avbrutet högtalarprojekt att koppla in ett extra par högtalare till min beocenter som står på övervåningen till vardagsrummet på nedervåningen. Istället välljuder ett mycket trivsamt vintagesamarbete i vardagsrummet. Och snart är kakelugnspannan installerad och det ska njutas av vackert ljud i vacker och trivsam miljö.

Den slutliga placeringen av anläggningen är inte avgjord än. Min sambo vill nog helst ha både högtalare och förstärkare i t.ex. klädkammaren eller i hönshuset. Men var den än står ska högtalarkablarna döljas på något fiffigt sätt.

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Föregående

Återgå till Teknikforum