Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Det vore kul faktiskt kul att göra ett kretkort med ett gäng seriekopplade OP's och sedan en strömställare så man kan lyssna på "bypass" eller ej.Sedan testar man allt från klassiker från 70-talet som NE5532 eller TL072 och mer top notch-kretsar som tex 2134 eller 2604 etc.
Morello skrev:Det vore kul faktiskt kul att göra ett kretkort med ett gäng seriekopplade OP's och sedan en strömställare så man kan lyssna på "bypass" eller ej.Sedan testar man allt från klassiker från 70-talet som NE5532 eller TL072 och mer top notch-kretsar som tex 2134 eller 2604 etc.
Morello skrev:Alltså, ska man in å pilla i en apparat måste man rimligtvis har någon plan:
1. Vad behöver förbättras?
2. Hur ser schemat ut? (analys)
3. Går det att förbättra och hur?
4. Implementera förändringar
5. MÄT och blindlyssna, dvs utvärdera resultatet.
Detta byta-kretsar-på-känn enligt diverses tips från audioflummare på nätet brukar inte se så hoppfullt ut.
Man blir ju extra nyfiken när någon rekommenderar byta från OPA37 (JFET och avkompenserad) till en 637:a (bipolär och kompenserad för G=1)![]()
När det gäller just 2604 resp. 2134 skulle jag bli YTTERLIGT förvånad om någon kan höra skillnad bortsett från eventuell skillnad i brusnivå, om kresten används tex. i ett linjeförsteg.
rikkitikkitavi skrev:En.fundering, jag har några rör OPA2134 (SO-8) inhandlade på dårarnas marknad (tradera) och funderade på hur man enklast testar dessa map äkthet.
DrFunk skrev:Morello skrev:Det vore kul faktiskt kul att göra ett kretkort med ett gäng seriekopplade OP's och sedan en strömställare så man kan lyssna på "bypass" eller ej.Sedan testar man allt från klassiker från 70-talet som NE5532 eller TL072 och mer top notch-kretsar som tex 2134 eller 2604 etc.
Douglas Self hävdar att mkt av musiken redan passerat något hundratal 5532:or, så varför bry sig om ytterligare några stycken signalvägen? Inte för att jag håller med honom men han har faktiskt.se en poäng.
Richard skrev:Och helt klart låter olika op- ampar olika, precis som elektrolyter låter annorlunda än polypropar. Hör man inte det har man för dålig anläggning.
Richard skrev:+1 piotr.
Det där med " hundratals 5534 kretsar " är väl endast en myt som sprids bla på detta forum.
Och helt klart låter olika op- ampar olika, precis som elektrolyter låter annorlunda än polypropar. Hör man inte det har man för dålig anläggning.
DrFunk skrev:Richard skrev:+1 piotr.
Det där med " hundratals 5534 kretsar " är väl endast en myt som sprids bla på detta forum.
Och helt klart låter olika op- ampar olika, precis som elektrolyter låter annorlunda än polypropar. Hör man inte det har man för dålig anläggning.
5534 är vanlig i mixerbord. Ett analogt mixerbord innehåller i regel MASSOR av operationsförstärkare. Säg att det kanske är 15 st i en signalväg, och så går signalen två gånger genom mixerbordet (en gång vid inspelning och en gång vid nedmixning). Sången har säkerligen passerat en extern mikrofonförstärkare, en eq och en kompressor. Det blir nog ytterligare minst 10 st. Därtill så har ju den som mastrar säkerligen en kompressor, en parametrisk eq och en bandspelare förstås. Och en cd-brännare eller dyl. Eq:n innehåller säkert 30 stycken bara den så vi höftar till med 40 hos den som mastrar.
80 st tycker inte jag är någon orimlig gissning om vi talar om hits från 90-talet. Sen kanske inte Richard nedlåter sig att lyssna på sån musik men det är ju en annan fråga.
Sen håller jag inte med herr Self då jag inte anser att det håller som argument, men lik förbaskat har han en poäng även om det inte är vetenskapligt hållbart. Och jag har säkert felciterat honom lite. Kanske gräver jag fram citatet nån dag.
Richard skrev:Och helt klart låter olika op- ampar olika, precis som elektrolyter låter annorlunda än polypropar. Hör man inte det har man för dålig anläggning.
rikkitikkitavi skrev:Sedan ser jag inte riktigt hur ett digitalt mixerbord skulle påverka signalen mindre, givet tonkurva, brus och förvrängning är lika med ett analogt dito (i praktiken svårt att nå eftersom det blir att jämföra äpplen med päron)
Svante skrev:Å andra sidan finns det inspelningar upptagna med två mikrofoner direkt in på ett ljudkort, som kanske innehåller två (?) operationsförstärkare före A/D-omvandling. Därefter är produktionen heldigital, i bästa fall slurkar det bara direkt ut på CD, utan mastering.
Jo, jag vet, det är sällsynt, men de hundra opamparna som finns på en del produktioner bör inte vara ett skäl att undvika förvrängning hemma. Det är klart att dåliga skivor låter illa, men man behöver ju inte sabba åtegivningen av de fina inspelningarna för det.
Någon myt är det säkert inte (att det finns inspelningar där 100 opampar har varit med i signalvägen), men det är heller inte ett argument att hålla nere förvrängningarna hemma.
Piotr skrev:rikkitikkitavi skrev:Sedan ser jag inte riktigt hur ett digitalt mixerbord skulle påverka signalen mindre, givet tonkurva, brus och förvrängning är lika med ett analogt dito (i praktiken svårt att nå eftersom det blir att jämföra äpplen med päron)
Tjena Rikki!
Vet inte om du gav respons till mig eller Richard, men hur som..
Stannar man kvar i digitaldomän spelar det ju ingen roll om man efter digital inspelning processar i datorn i sin "DAW" eller går ut digitalt till en extern processor (läs digital mixer). Tonkurva, brus och förvrängning blir ju alltid groteskt mycket mer påverkad om man går ut till analoga världen och processar där.
Att mixa spår samt att klangjustera i digitaldomän är ju praktiken felfritt. De fel som introduceras ligger lååångt under hörbarhet.
/Peter
Piotr skrev:Visst, det finns en del musik som körs genom stora mixerbord vid inspelning och som sedan mixas och mastras med analoga effektlådor tillkoplade mixerbordet i effektloopar, men långt ifrån all musik kommer till så.
Tittar man på klassisk/jazz/folk så bemödar man sig ofta med korta optimerade signalvägar. Modern produktion ligger sedan ofta i digitaldomän.
Min egen typiska inspelningskedja innehåller ca. tre IC/opampar innan AD och mix sker digitalt. Det är en bit från "ett hundratal".
En modern avpselningskedja kan ha i stil med två IC/opampar efter DA och därifrån direkt till ett slutsteg som är diskret eller som ev. har en IC/opamp på ingången.
Själv är jag inte rädd för opampar i form av IC. Moderna sådana i rätt applikation/rätt implementerat är transparenta även i antal större än ett par, det vågar jag sätta pengar på.
Piotr skrev:Att en sväng i analogvärlden inte är hela världen (hihi) skriver jag under på.
Norman kom hem med en inspelning till mig för några år sedan. Han hade riggat ett par Line Audio CM3 i sitt skapligt reglerade vardagsrum med ett par pi60. Vi lyssnade på spåret direkt från CD och det som hade tagit en hel vända i Normans rum. Det var ingen större skillnad i kvalitet annat än att den loopade versionen lät lite större och spejsigare.. kanske lite bättre totalt sett.
Att "re-ampa" och spela in reverb i kammare med högtalare är gammalt som gatan.
/Peter
Svante skrev:DrFunk skrev:Richard skrev:+1 piotr.
5534 är vanlig i mixerbord. Ett analogt mixerbord innehåller i regel MASSOR av operationsförstärkare. Säg att det kanske är 15 st i en signalväg, och så går signalen två gånger genom mixerbordet (en gång vid inspelning och en gång vid nedmixning). Sången har säkerligen passerat en extern mikrofonförstärkare, en eq och en kompressor. Det blir nog ytterligare minst 10 st. Därtill så har ju den som mastrar säkerligen en kompressor, en parametrisk eq och en bandspelare förstås. Och en cd-brännare eller dyl. Eq:n innehåller säkert 30 stycken bara den så vi höftar till med 40 hos den som mastrar.
80 st tycker inte jag är någon orimlig gissning om vi talar om hits från 90-talet. Sen kanske inte Richard nedlåter sig att lyssna på sån musik men det är ju en annan fråga.
Sen håller jag inte med herr Self då jag inte anser att det håller som argument, men lik förbaskat har han en poäng även om det inte är vetenskapligt hållbart. Och jag har säkert felciterat honom lite. Kanske gräver jag fram citatet nån dag.
Å andra sidan finns det inspelningar upptagna med två mikrofoner direkt in på ett ljudkort, som kanske innehåller två (?) operationsförstärkare före A/D-omvandling. Därefter är produktionen heldigital, i bästa fall slurkar det bara direkt ut på CD, utan mastering.
Jo, jag vet, det är sällsynt, men de hundra opamparna som finns på en del produktioner bör inte vara ett skäl att undvika förvrängning hemma. Det är klart att dåliga skivor låter illa, men man behöver ju inte sabba åtegivningen av de fina inspelningarna för det.
Någon myt är det säkert inte (att det finns inspelningar där 100 opampar har varit med i signalvägen), men det är heller inte ett argument att hålla nere förvrängningarna hemma.
RogerGustavsson skrev:Hur många av dagens produktioner görs med den korta signalväg som listas ovan? Hur gör t.ex. Studio Blue med mera bred musik? Är t.ex. mixerbordet digitalt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster