av DQ-20 » 2013-02-01 16:51
Almen skrev:DQ-20 skrev:Almen skrev:Nu är jag kanske fel ute, men vore det hemskt opassande att inkludera en lätt resonerande Bayes-analys av en F/E-lyssning? Som ett komplement, liksom.
Det kommer, hade jag tänkt, dels under sannolikhetsbegrepp, dels under tolkning av signifikanstest. Mest som en passus, men det är viktigt för att förstå att signfikansnivå inte säger något om hur sannolika parametrarna är, såvida man inte använder sig av en bayesiansk approach.
Utan att kunna något om Bayes så känns det, med utgångspunkt från de lyssningstester jag varit med och arrangerat, som att priorn uppskattas väldigt olika av de olika deltagarna. Kan du inkludera lite hur man resonerar där också?
Jag håller på...Lättast förstår man det om man titta på Bayes teorem. Hela poängen med bayesiansk inferens är att man har en subjektiv sannolikhet om ett resultat innan man gör försöket (pga. tidigare erfarenhet, andra försök, teori) som man sedan uppdaterar med ny information som man får när man samlat in ny data. Det illustrerar också på ett bra sätt hur vi människor fungerar: vi bedömer resultat på olika sätt beroende på vad vi har för förväntningar. Om man har en prior=0, det vill säga att man tror att ett resultat är omöjligt, så spelar det ingen roll vilka bevis man lägger fram. Posterior probability blir i alla fall noll. Det finns objektiva sätt att välja en prior som baseras på t.ex. maximal entropi men det är mer för AI och maskininlärning. I ett bayesianskt perspektiv är de subjektiva sannolikheterna just subjektiva när det gäller människor.
/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion.
- Infected Mushroom: Change the formality