Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Den här myten om att RG62 och CT100 på något sätt är "bra kablar", vad grundar den sig på. Är det pga. upplevda ljudmässiga fördelar eller bara att de har elektriska egenskaper som borde göra att de låter bra? Eller är den ljudande funktionen helt ointressant i det här sammanhanget och helt i linje med att som många påstår kablar inte alls påverkar ljudet? Varför RG62 och/eller CT100 istället för billiga enkla lakritssnören, egentligen?
MagnusÖstberg skrev:Flint skrev:Den här myten om att RG62 och CT100 på något sätt är "bra kablar", vad grundar den sig på. Är det pga. upplevda ljudmässiga fördelar eller bara att de har elektriska egenskaper som borde göra att de låter bra? Eller är den ljudande funktionen helt ointressant i det här sammanhanget och helt i linje med att som många påstår kablar inte alls påverkar ljudet? Varför RG62 och/eller CT100 istället för billiga enkla lakritssnören, egentligen?
Nu får du kamma dig, du vet ju svaret.
Jag har 120m CT100
Flint skrev:GAS skrev:Vilken kabel borde göra jobbet tekniskt sett bäst CT100/CTF100 eller RG62 om man bara ser till kabeln och bortser från andra komponenter som förstärkare och dylikt?
Hur ser historiken ut runt hur man fann CT100 som en bra kabel för koppling mellan tex CD och förstärkare.
//Johan
Det sägs att kablar inte kan påverka ljudet. Att man bara kan inbilla sig hörbara skillnader.
Ironi är inte din grej va?Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Flint skrev:Den här myten om att RG62 och CT100 på något sätt är "bra kablar", vad grundar den sig på. Är det pga. upplevda ljudmässiga fördelar eller bara att de har elektriska egenskaper som borde göra att de låter bra? Eller är den ljudande funktionen helt ointressant i det här sammanhanget och helt i linje med att som många påstår kablar inte alls påverkar ljudet? Varför RG62 och/eller CT100 istället för billiga enkla lakritssnören, egentligen?
Nu får du kamma dig, du vet ju svaret.
Jag har 120m CT100
Du blir lätt spydig när du känner dig hotad.
tvett skrev:Kabelbranchens reklam-copy brukar sällan innehålla fakta om kapacitans, dielektrikum eller skärmning. Sånt som gör att man kan säga något om kabelns egenskaper, kopplat till den applikation man har i åtanke.
Flint skrev:Den här myten om att RG62 och CT100 på något sätt är "bra kablar", vad grundar den sig på. Är det pga. upplevda ljudmässiga fördelar eller bara att de har elektriska egenskaper som borde göra att de låter bra? Eller är den ljudande funktionen helt ointressant i det här sammanhanget och helt i linje med att som många påstår kablar inte alls påverkar ljudet? Varför RG62 och/eller CT100 istället för billiga enkla lakritssnören, egentligen?
tvett skrev:Kabelbranchens reklam-copy brukar sällan innehålla fakta om kapacitans, dielektrikum eller skärmning. Sånt som gör att man kan säga något om kabelns egenskaper, kopplat till den applikation man har i åtanke.
IngOehman skrev:Flint skrev:Den här myten om att RG62 och CT100 på något sätt är "bra kablar", vad grundar den sig på. Är det pga. upplevda ljudmässiga fördelar eller bara att de har elektriska egenskaper som borde göra att de låter bra? Eller är den ljudande funktionen helt ointressant i det här sammanhanget och helt i linje med att som många påstår kablar inte alls påverkar ljudet? Varför RG62 och/eller CT100 istället för billiga enkla lakritssnören, egentligen?
Jag tycker de som yttrat sig i frågan varit rätt så tydliga, tydliga
nog, med hur de ser på saken, men inte du. Du ser bara ut att
vilja provocera och kritisera andras uppfattning (både de som
inte anser att kablar spelar någon roll och de som anser att de
två nämnda kablarna är bra!) och du ser ut att vilja kalla saker
för myt* också.
Så kan du inte berätta hur ser DU på saken istället?
Anser du att det spelar roll vilka kablar man använder? Och
om så - anser du att deras påverkan saknar samband med
vilka tekniska egenskaperna kablarna har?
Och om du inte anser att det spelar någon roll vilken inter-
connect-kabel man använder så får du gärna berätta mera
om skälet till den inställningen.
Som ditt inlägg såg ut så verkade det bara som om du ville
klaga på precis alla, oavsett vad de har för åsikter. Tycker det
vore intressantare om du blev lite konkret och redovisade din
egen uppfattning i frågan (om kablar) istället, och vad den är
baserad på.
Men du gör förstås som du vill.
Vh, iö
- - - - -
*Det är ingen myt att både RG62 och CT100 är "på något sätt
bra kablar". Däremot är vikten av bra kablar olika stor i olika
fall, och mycket sämre lösningar kan vara bra nog. Men det är
ju också så att både RG62 och CT100 är billiga lösningar, så
att välja någon av dem kan ju helt enkelt handla om att man
vill spendera lite pengar och inte är orolig för att lösningen blir
onödigt bra.
Och om du på riktigt är intresserad av vad som är bra med de
två nämnda kablarna, det vill säga av deras egenskaper, och
varför de kan vara bra, så förslår jag att du använder sökfunk-
tionen eller läser igenom gamla MoLt där i varje fall RG62 har
beskrivits.
Naqref skrev:Till Flint vill jag skriva att det är fråga om en stor del teknisk feelgoodfaktor med dessa kablar. Det är inte nödvändigtvis så att de hörbart är bättre än andra kablar utan mest att när man ändå håller på så kan man ta i lite extra här. Det kostar ändå i princip ingenting.
Varför skulle det påverka kapacitansen att byta mittledaren? Det är väl avståndet mellan mittledaren och skärmen och dielektrikat som bestämmer kapacitansen, och ingendera lär ju påverkas av mittledarbytet?DQ-20 skrev: när det gäller RG62 handlar det om låg kapacitans (som kan göras ännu lägre om man "moddar" den och byter mittledaren).
/DQ-20
paa skrev:Varför skulle det påverka kapacitansen att byta mittledaren? Det är väl avståndet mellan mittledaren och skärmen och dielektrikat som bestämmer kapacitansen, och ingendera lär ju påverkas av mittledarbytet?DQ-20 skrev: när det gäller RG62 handlar det om låg kapacitans (som kan göras ännu lägre om man "moddar" den och byter mittledaren).
/DQ-20
paa skrev:Varför skulle det påverka kapacitansen att byta mittledaren? Det är väl avståndet mellan mittledaren och skärmen och dielektrikat som bestämmer kapacitansen, och ingendera lär ju påverkas av mittledarbytet?DQ-20 skrev: när det gäller RG62 handlar det om låg kapacitans (som kan göras ännu lägre om man "moddar" den och byter mittledaren).
/DQ-20
Naqref skrev:På mässan i Sthlm nyligen så hade jag skarvat en kabel med en sockerbit och fick frågan om man verkligen kunde göra så. Då svarade jag att normalt sett så var det inte ok men eftersom jag är högtalarkonstruktör så kunde jag göra så.
DQ-20 skrev:CX100 (gasfylld variant av CT100) är för övrigt lätt att beställa som metervara från England där den länge varit standard för satellitinstallationer. Priset ligger kring 10 kr/m i lösvikt + frakt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster