Varför brummar det om gitarrförstärkare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-10 20:31

Max_Headroom skrev:Vad säger ni om noise gate då? Det fick i alla fall bort brummet från mina basgitarrer.
Tyvärr försvann en del av ljudkarraktären också, i samma veva. Men det kanske kan lösas med ett fiinare noise gate. Jag har en bllig sådan där Boss-pedal.

Boss betyder föresten småskräp på många håll i Norge. Säkert nynorskt. Släkt med det skånska/blekingeska ordet bös.

Brum och brus finns där ju ändå även om det maskeras när det är ljud... Som jag skrev innan så blir det problem att låta toner tona ut - antingen kommer brummet eller hugger gaten signalen...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-10 23:02

Men hur gör man vid studioinspelning då? På liveinspelningar hör man ju surrandet ibland, men knappast på moderna studioinspelningar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-10 23:10

Svante skrev:Men hur gör man vid studioinspelning då? På liveinspelningar hör man ju surrandet ibland, men knappast på moderna studioinspelningar.

Ett sätt är ju att hålla i strängarna medan de klingar ut så man inte låter en lös sträng göra det...^^

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-11 00:38

Svante skrev:Men hur gör man vid studioinspelning då? På liveinspelningar hör man ju surrandet ibland, men knappast på moderna studioinspelningar.

Noisegate. Används även live. Finns en i varje seriöst pedalbord/racksystem. Felet många gör är att lägga den i pedalkedjan framför stärkaren. Då tar den bara brummet/väset från guran och pedalerna och inte det som uppstår i stärkaren. En noisegate bör i stället ligga näst sist (före delay/reverb) i stärkarens effektloop tillsammans med övriga effekter utom wah, kompressor och dist-/overdrivepedaler som läggs i serie före stärkaren. På detta sätt tar noisegaten även eventuellt brum/väs/brus som preampen alstrar. Så kör jag och det är knäpptyst mellan riffen. :)

Edit: Ser nu att detta tagits upp redan... Trodde jag kom med nåt nytt. :oops:
Senast redigerad av bensnake 2013-03-11 01:24, redigerad totalt 1 gång.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-11 00:55

Ser att det talas illa om EMG här... EMG är metal. Zakk W använder ju sådana. Och bensnake. :wink: Vill man ha yxtugg är EMG svårslagna. Spelar dock säkert 4 av 5 låtar på LP:n. Bättre dynamik, bättre känsla. Mer rock.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-11 01:10

Jocke skrev:Brum och brus finns där ju ändå även om det maskeras när det är ljud... Som jag skrev innan så blir det problem att låta toner tona ut - antingen kommer brummet eller hugger gaten signalen...

Dämpa med handen och låt delayet och reverbet sköta utklingningen. :)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-11 01:18

Max_Headroom skrev:Vad säger ni om noise gate då? Det fick i alla fall bort brummet från mina basgitarrer.
Tyvärr försvann en del av ljudkarraktären också, i samma veva. Men det kanske kan lösas med ett fiinare noise gate. Jag har en bllig sådan där Boss-pedal.

Boss betyder föresten småskräp på många håll i Norge. Säkert nynorskt. Släkt med det skånska/blekingeska ordet bös.

Använder en MXR SmartGate. Funkar skitbra och påverkar inte klangen/tonen. Hade en rackpryl tidigare, Rocktron Hush. Funkade också fint.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-11 01:19

Är inte det där brummet en sorts trigger för vällust?
Musikanten kommer igång av detta brummmm på samma sätt som Pavlovs hundar av sin klocka.

Brummet utlovar skoj, glädje, framgång, brudar och rock'n'roll.

Vem vill bygga bort sånt?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-11 01:29

bensnake skrev:
Jocke skrev:Brum och brus finns där ju ändå även om det maskeras när det är ljud... Som jag skrev innan så blir det problem att låta toner tona ut - antingen kommer brummet eller hugger gaten signalen...

Det är ju jäkligt synd om man skruvat med ett instrument i många år för att ha rätt tyngd, strängar, mickar osv för att få bästa möjliga sustain...bara för för att låta en gate sluka allt jobbet på slutet... h-e! :lol: Håller med om din placering av gaten även om jag inte gör det med pedaler! :wink:

KarlXII skrev:Är inte det där brummet en sorts trigger för vällust?
Musikanten kommer igång av detta brummmm på samma sätt som Pavlovs hundar av sin klocka.

:lol: :wink:

Nä, så klart ska det höras att det är på riktigt!^^ man vevar igång rörhögen och när den värmt upp så börjar man dräggla... 8) :lol:

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-11 01:37

Jocke skrev:
bensnake skrev:

Det är ju jäkligt synd om man skruvat med ett instrument i många år för att ha rätt tyngd, strängar, mickar osv för att få bästa möjliga sustain...bara för för att låta en gate sluka allt jobbet på slutet... h-e! :lol: Håller med om din placering av gaten även om jag inte gör det med pedaler! :wink:

Du har för lite dist, helt enkelt... :wink:

Vilken ordning på pedalerna föredrar du? Alltid kul med erfarenhetsutbyte... :)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-11 01:43

KarlXII skrev:Är inte det där brummet en sorts trigger för vällust?

+1 :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-11 07:22

När man spelar med en grupp i full sättning (?, säg trummor, bas och två gitarrer) är brummet inget problem. Det hörs inte i det vrål och skrän som musiken utgör och mellan låtarna drar man bara ner volymen på gitarrena till noll så att det inte hörs av den anledningen. Man vänjer sig med brummet och lär sig hantera det.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-11 08:22

Vid inspelning filtrerar man lämpligen gitarrspåren med en brum och brusplugg i efterhand. Först tar man ett fotavtryck av den störning man vill få bort och sen filtrerar man hela spåret med hjälp av det fotavtrycket så att det ljud som motsvarar störningen försvinner. Det är effektivt och funkar så pass bra att det inte stör nyttosignalen. Alltså bättre än en noise gate.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-11 08:39

Flint skrev:Vid inspelning filtrerar man lämpligen gitarrspåren med en brum och brusplugg i efterhand. Först tar man ett fotavtryck av den störning man vill få bort och sen filtrerar man hela spåret med hjälp av det fotavtrycket så att det ljud som motsvarar störningen försvinner. Det är effektivt och funkar så pass bra att det inte stör nyttosignalen. Alltså bättre än en noise gate.

Smart lösning! Sådant hade vi inte på den tiden jag hängde i studio. :lol: Ska kolla med min gode vän som sedan 20 år försörjer sig som låtskrivare/musikproducent. Senast spelade han in och producerade Finlands största hårdrocksband. Torde varit en del gitarrer att jobba med där...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-11 09:00

bensnake
De här pluggarna från Waves funkar bra. Jag kör iofs bara med den första, X-noise. Den rensar upp även i basen. Har för mig att jag även har testat den andra, X-hum, nån gång men eftersom X-noise "fixar jobbet" har det räckt med den.

http://www.waves.com/content.aspx?id=205&l=4
http://www.waves.com/content.aspx?id=203&l=4

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-11 09:11

bensnake skrev:Ska kolla med min gode vän som sedan 20 år försörjer sig som låtskrivare/musikproducent. Senast spelade han in och producerade Finlands största hårdrocksband. Torde varit en del gitarrer att jobba med där...

Finska hårdrockare är nog inte att leka med när det gäller brum och brus heller. Tänker på Lordi. Jag skulle inte våga spela in dom. Rädd för att bli mörkrädd. :wink:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-11 11:01

bensnake skrev:Vilken ordning på pedalerna föredrar du? Alltid kul med erfarenhetsutbyte... :)

Ja, man kan alltid få lite nya idéer av att språka lite men som jag skrev ovan blir det inte mycket "pedaler" när man kör i datorn. Men effekterna finns ju där och "pluggarna" ser ofta ut som att man skulle vilja trampa på dem men det vore ju lite dumt... :wink: Om jag skulle vara ambitiös skulle jag nog börja med att micka upp rörhögen sedan lägger jag dynamikpluggarna först för att få en renare och jämnare signal innan jag lägger dist och kompression men kan få för mig att lägga en gate sist om jag vill ha ett avhugget mer rytmiskt komp tex. Och, som vi skrevom tidigare, delay och reverb sist - ibland som send för att kunna meckla lite mer med det utan att påverka direktsignalen.

Kan låta så här:

https://soundcloud.com/jockepocke-1/ebj-rising-1

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-11 15:16

Flint skrev:bensnake
De här pluggarna från Waves funkar bra. Jag kör iofs bara med den första, X-noise. Den rensar upp även i basen. Har för mig att jag även har testat den andra, X-hum, nån gång men eftersom X-noise "fixar jobbet" har det räckt med den.

http://www.waves.com/content.aspx?id=205&l=4
http://www.waves.com/content.aspx?id=203&l=4

Jag har språkat med min vän musikproducenten. Han använder varken noise gate eller antibruspluggar i studion, då han inte anser att brummet innebär några problem. Det han däremot lägger mycket stor vikt vid är att göra ett extremt noggrant förarbete för att få gurorna att låta bra i grunden. Sedan handlar det om ett jävligt omsorgsfullt klippningsarbete för att få bort brum mellan tonerna. Klippningen gör noise gatearbetet fast lite mer exakt. Typ. Sedan tyckte han att det även i studio ska låta som det gör om en gura + stärkare. På vissa inspelningar, även med "cleant" ljud, hörs ju brummet/bruset och det tillför ju en extra dimension av levande spel, ett organiskt ljud som låter som det ska, helt enkelt. Ta Jeff Buckleys version av "Hallelujah" som exempel...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-11 16:31

bensnake
Låter väldigt vettigt. Ja, visst går det att få kombinationen gitarr/förstärkare tillräckligt fri från brum.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-11 16:47

Håller med om att det "ska" vara lite organiskt för att låta övertygande. Man fattar då att det är människor som spelar och inte maskiner...^^ Att editera manuellt är otroligt tidskrävande om man faktiskt spelar alla dubbningar för att det ska låta "fett"...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-11 17:02

Snyggt lirat och sånget. Är det din röst också. Är du inte nöjd med det där gitarrljudet? Jag köper det.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-11 17:15

Flint skrev:

Snyggt lirat och sånget. Är det din röst också. Är du inte nöjd med det där gitarrljudet? Jag köper det.

Jo, jag är nöjd med gitarrljudet men det var otroligt mycket jobb att få till det. Ett par kompisar har hjälpt till med sång och solo - resten är "mitt fel"! :lol: Tack för uppskattning - vi blev också nöjda! :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-11 18:29

Jocke
Är inspelningen ett rent gillestugeprojekt? Hur gick den till?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-11 18:36

Jättebra! :) Det låter proffsigt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-11 18:50

Flint skrev:Jocke
Är inspelningen ett rent gillestugeprojekt? Hur gick den till?

Jag har ingen studio i den mening att jag har ett utrymme med en massa dämpväggar och ett kontrollrum... men väl ett hyggligt stort rum dedicerat för musik. Låten bygger på ett riff och ett groove som jag vänt och vridit på rätt många år utan att det blivit något av det. En del av gitarrerna är tagna med stärkare och mick medan andra är datorljud... kan nog inte reda ut det närmare efter så här lång tid!^^ Fick för något halvår sedan för mig att jag skulle "städa upp" projektet. Tyckte det svängde rätt bra ocj skickade det till ett par kompisar som med vändande post skickade tillbaka sång och solo! :)

petersteindl skrev:

Jättebra! :) Det låter proffsigt.

Mvh
Peter

Tack Peter! :)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-12 00:27

Blev så inspirerad av tråden att jag beställde två nya pedaler idag. :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-12 01:10

bensnake skrev:Blev så inspirerad av tråden att jag beställde två nya pedaler idag. :)

Haha... :) Ja, det är ju ALLTID bara det där lilla sista som behövs för att det ska bli perfekt som motiverar nya inköp! :D

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-12 01:24

Jocke skrev:
bensnake skrev:Blev så inspirerad av tråden att jag beställde två nya pedaler idag. :)

Haha... :) Ja, det är ju ALLTID bara det där lilla sista som behövs för att det ska bli perfekt som motiverar nya inköp! :D

Ja, visst är det? :wink:

Jag hade några platser över i bordet och har faktiskt beställt en av pedalerna tidigare men då var den restnoterad så jag lackade ur och avbeställde efter ett par månaders väntan. Nu skulle det dock bara ta 10 dagar men vi får väl se hur det blir...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-12 11:32

bensnake skrev:
Jocke skrev:

Ja, visst är det? :wink:

Jag hade några platser över i bordet och har faktiskt beställt en av pedalerna tidigare men då var den restnoterad så jag lackade ur och avbeställde efter ett par månaders väntan. Nu skulle det dock bara ta 10 dagar men vi får väl se hur det blir...

Då får vi hoppas att det klaffar denna gången! :)

"Skillnaden mellan pojkar och män är priset på deras leksaker!" brukar kvinnor (missnöjda hustrur?) raljera... men med kreativa saker som gitarrer är det ofta väldigt utvecklande. När det låter och känns på ett nytt sätt kan man själv bli riktigt förvånad av vad man lyckas åstadkomma! 8)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-13 21:34

Idag beställde jag två pedaler ytterligare. Pedalbordet är nu komplett! :D

Följande fyra väntar på att få komma hem och apteras;

http://www.jimdunlop.com/product/sf01-slash-octave-fuzz

http://www.fulltone.com/products/ocd

http://line6.com/dl4/

http://www.jimdunlop.com/product/zw44-b ... -overdrive

En av dem brummar som fan... Får se om noisegaten fixar det... 8O

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum