Hej Ingvar!
Håller med dig i din första kommentar, men ok, det gällde lavindistortion i förstärkare.
Ok, så det finns "lavindistortion" i förstärkare med.
Du talar om instabilitet och lastberoende, så vi talar om sporadiska oscillationer som kan uppstå eftersom du säger att det kan uppstå med en sinus signal*, eller...
Appropå
Ibland undrar jag om det kan vara så är hyggligt många av high end-apparaterna svängs ihop av folk med mera entusiasm än kunskap#?
så verkar dom också vara hårt styrda av marknaden, inte alla användare/audiophiler vet ju inte hur det närmaste till oförfalskat återgivande audio produkter skall låta, lockas av den "varmare" och mera attraherande distortionen precis som ett barn får ett direkt tycke för första gången det smakar på socker.
Skulle vilja varmt rekommendera alla seriösa audiophiler/musik lyssnare (som inte har gjort detta) att gå på klassisk musik konsert ** för att trimma in "hörsel-attityden" på hur det egentligen skall låta, eller sas.
åtminstonne bredda sin "hörsel-attityd" för att få lite mera objektivitet för sin varma förkärlek, även om man t.ex ändå väljer att behålla och fortsätta lyssna till sitt mysigt värmande SE rörsteg där hemma.

Ta t.ex bilskolan, den har ju väl varit i stort lika landet runt(eller?), här blir ju folk "stöpta i samma form", tänk om alla som vill lyssna på musik skulle behöva ta "körkort" för att veta hur korrekt oförfalskad ljudåtergivning skall låta...
mvh Michael
* Jag hadde en klasskamrat som byggde runt 1986 Crescendo förstärkaren ifrån AoE tidningen, han hadde problem med en banddiskant som kunde få förstärkaren att oscillera med en sinuston på en viss högre nivå.
I det fallet löste det sig när jag sa till honom att byta ut source resistorerna, som var av trådlindad typ, till kolfilmsmotstånd, problemet försvann.
Jag skulle få det bekräfta senare i en Elektor tidning jag kom över där man hadde en liten notis om att göra just så här.
Vet alla Crescendo byggare/ägare om detta?
** Detta för att det (enligt min mening rimligt antaget) är den mest krävande musikstil som man kan stöta på med dess enorma dynamikomfång och ljudkomplexitet.
*** jag har också ett rörsteg där hemma!