Fasvändning? "Bumligt" ljud från EN högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-11-15 14:50

[s]Jag trodde du Donjansson var klar med felsökningen av förstärkare och källa - håller med övriga om att göra den felsökningen klar först.[/s] Edit: Nu ser att du kommit vidare. Pekar fortfarande på ett rumsproblem alltså.

Kan inte låta bli att reflektera över det akustiska vi diskuterar:

a) Som du själv säkert inser kan det bli fel att byta plats på höger högtalare och förstärkare, då tror jag högtalarna hamnar för nära varandra. Finns säkert någon som tycker det låter ok ändå. Gratis att prova.

b) Gardinerna vid fönstren gör nog ingen skillnad vad gäller basen. (Fördragna kan de dock dämpa högre frekvenser, som då kan göra lägre frekvenser mer framträdande relativt sett.) Jag tror inte det är relevant för åtgärder i ditt specifika fall, nämnde det mest som kuriosa - det kan spela in på skillnaden mellan höger och vänster högtalarposition.

c) Jag tror dämpplattan skulle bli för tjock för möbleringen/rummet, om den ska verka på så låga frekvenser. Det finns nog andra platta konstruktioner som äter bas dock. Googla efter platta basabsorbenter. Du kanske kan göra en maffig en som ser ut som en tavla över stereon?

e) Om du använder dator som källa finns diverse gratis equalizers. T ex plug-in till spelaren Foobar2000. Då kan du prova att justera basfrekvenserna för endast höger kanal.

f) Det är nog svårt att säga om den där gör susen hos dig utan mätningar först. Själv hade jag experimenterat med gratis/lågbudget först. Ibland ser man begagnade Svanå-aborbenter till salu. T ex V-4 och V6, de är variabla - så du kan justera centerfrekvensen efter ditt behov. Välj den som täcker ditt problemområde, d v s klara tillräckligt låg frekvens. Funkar de inte kan man väl alltid sälja dem utan större förlust. Utan mätningar gissar jag att det är svårt att veta hur bredbandig absorbenten ska vara - kanske finns någon DIY-absorbent som går att justera både i centerfrekvens och bandbredd?

g) Skulle det gå att sätta högtalarna på andra långväggen? Det blir nog inte heller perfekt, då hamnar ena högtalaren nära hörnet. Men det kanske ger mindre efterklang från hallen, om det nu är det som är problemet. I det hörnet blir det nog också lättare att ha en basabsorbent?

Att hitta problemfrekvensen mer "exakt" utan mätutrustning kan man göra genom att spela upp testtoner, t ex sinussvep, eller tongenerator-mjukvara i datorn. Har för mig att t ex LTS har nedladdningsbara sinussvep där frekvensen motsvarar antalet sekunder in på svepet. Låter det bumligt/resonant vid t ex 74 sekunder är det 74 Hz.

Allt ovan från en glad amatör som hoppas det är till nytta/inspiration.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-15 15:10

donjansson skrev:Och härnäst?

Det beror på vad det är för fel. Basabsorbenter kanske fungerar. Men hur stora? Hur många? Och hur placerade?

Eller också ska du skaffa dig en eller flera sub-basar som tar hand om de frekvenser som är besvärliga. Eftersom basen låter olika beroende på VAR i rummet högtalaren står, kanske detta är ett rimligt alternativ? Men då måste du först konstatera att bumligheten ligger inom det frekvensområde som ska återges av sub-basen.

Experiment med olika fötter kostar inte jättemycket, men jag tror inte detta löser ditt problem. OM det inte är så att bumligheten kommer sig av att själva GOLVET spelar med. Det undersöker du lätt genom att lägga örat mot golvet på olika stället och konstatera om detta är problemet.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-11-15 17:32

Trots att de är bespottade av många audiofiler så är det inget straffbart enligt brottsbalken att använda tonkontroller :wink:

Börja med att spela musik från datorn och kör nån plugin till musikspelarprogrammet (eller liknande) som gör att du får en equalizerfunktion med säg åtminstone 10 band (eller ännu hellre ett gäng band för frekvenser från säg 500Hz och nedåt), och separata justeringar för vänster och höger kanal.

Prova att ratta runt för att se ungefär vilken kurva som ger ett ljud du gillar.

Nästa steg är att fundera på var du kan/vill lägga in en permanentare justering av ljudet. Om du i princip bara spelar musik och tittar på film från datorn så kan en mjukvarulösning vara vettig, men annars är det nog nån slags equalizer eller liknande som gäller.

Finns det kanske några justeringsmöjligheter i din förstärkare? Separat per kanal?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-11-16 17:34

man kan ju försöka med en strömstart av alla inkopplade apparater? (låter lite knasigt kanske) men att ström lagras i kondningar är väl ingen nyhet och är allt rättvänt ang. fas å nolla bör man kanske testa :roll:

EDIT: Oops ser nu att jag skulle postat i en annan tråd, men kan ju lika gärna gälla i denna också...?
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-11-16 23:59

Har ägnat stora delar av lördagen åt att spegelvända vardagsrummet. Tro fan att resonansen flyttade från dörren vid hallen till balkongdörren. Återigen testade jag både höger och vänster högtalarutgång. Resonansen kvarstod i samma hörn.

Det är väl bara att inse: mina L150 lämpar sig direkt skitdåligt för det lilla, men i övrigt mysiga vardagsrummet. Och några halvdana kompromisser med basabsorbenter, extra dämpning och equalizers tror jag inte är värt mödan. Det är nog bara att inse: det kanske inte funkar.

Som läget är nu ser jag två alternativ.

1) Jag anser mig ha tillräcklig ekonomi och lagringsmöjlighet för att införskaffa ytterligare ett par högtalare. Vad det skulle kunna vara, som i alla fall är lyssningsbart i mitt nuvarande vardagsrum, är ett senare problem. Där har ni med all säkerhet fler uppslag än undertecknad. Mina L150 kommer jag inte göra mig av med, även om det så ska dröja två år innan de kommer till användning.

2) Jag kanske, kanske, kanske har möjlighet att byta till en annan lägenhet i Hässleholm. Hur det kan komma sig tänker jag inte gå in på nu. I så fall tänker jag undersöka vardagsrummet grundligare. Antar att en spec./bilder kan vara er behjälpliga.
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-17 00:40

Rum är som bilar.

Skall man felsöka dem så är det inte bilder på dem eller beskrivningar av
dem och deras problem som man vill ha, utan man måste ju ha rummet
självt tillgängligt för att kunna utreda dess egenskaper rimligt noga, om
man vill kunna åtgärda problemen i det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-11-17 00:49

IngOehman skrev:Rum är som bilar.

Vh, iö

Jo, naturligtvis. Tänkte mest eftersom jag själv är en novis på området rumsakustik, milt uttryckt! Dvs att ni efter bilder och beskrivningar direkt kan utreda huruvida ett annat vardagsrum kanske skulle lämpa sig bättre.

Vad tror Du, tror du att jag kan slänga tanken på att få hyfsad ljudbild med JBL L150 i ett vardagsrum på 5 x 3 m (+ infällning i ena kortsidan), betongväggar, balkongdörr, samt en anläggning som bara kan stå mot en av långsidorna? Är det lika bra att undersöka andra möjligheter?

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-11-17 02:26

donjansson skrev:Har ägnat stora delar av lördagen åt att spegelvända vardagsrummet. Tro fan att resonansen flyttade från dörren vid hallen till balkongdörren. Återigen testade jag både höger och vänster högtalarutgång. Resonansen kvarstod i samma hörn.

Det är väl bara att inse: mina L150 lämpar sig direkt skitdåligt för det lilla, men i övrigt mysiga vardagsrummet. Och några halvdana kompromisser med basabsorbenter, extra dämpning och equalizers tror jag inte är värt mödan. Det är nog bara att inse: det kanske inte funkar.

Som läget är nu ser jag två alternativ.

1) Jag anser mig ha tillräcklig ekonomi och lagringsmöjlighet för att införskaffa ytterligare ett par högtalare. Vad det skulle kunna vara, som i alla fall är lyssningsbart i mitt nuvarande vardagsrum, är ett senare problem. Där har ni med all säkerhet fler uppslag än undertecknad. Mina L150 kommer jag inte göra mig av med, även om det så ska dröja två år innan de kommer till användning.

2) Jag kanske, kanske, kanske har möjlighet att byta till en annan lägenhet i Hässleholm. Hur det kan komma sig tänker jag inte gå in på nu. I så fall tänker jag undersöka vardagsrummet grundligare. Antar att en spec./bilder kan vara er behjälpliga.

I den spegelvända varianten, har du testat att åter:
- byta plats på höger och vänster högtalare?
- skifta höger och vänster högtalarkablage på förstärkaren?
När du skiftade, var bumligheten hela tiden på höger sida, vid balkongdörren?

Om bumligheten ligger lågt i frekvens kanske det är svårt att höra varifrån den kommer?

Ytterligare spekulation från min sida:
Kanske är en rumsmod från takhöjden. Gissar på att du har 2,5 meter, vilket kan ge förstärkning runt 70 Hz om jag inte tänker fel. Är detta orsaken kanske det är svårt att åtgärda med ommöblering.

EQ med dator är enkelt och gratis! Kör du Foobar2000 är det bara att gå till File>Preferences>Playback>DSP Manager och välja in Equalizer som Active DSP. Sedan markerar du Equalizer och väljer Configure selected. Där ställer du in equalizern. Har du trådlöst tangentbord eller trådlöst ljud från datorn kan du ju göra detta från lyssningsposition! Med EQ kan du ju såklart bara anpassa ljudstykan vid önskad frekvens, inte få ner rummets efterklang, som jag gissar är den verkliga boven. För att ta ner efterklangen krävs nog basabsorbent. Men EQ kan mildra syndromet, och jag tror det kan göra rätt stor skillnad till det bättre.

Såklart svårt att ge råd på distans, såsom Ingvar m fl påpekar. Men mina två cent är att börja leka med EQ i dator och något basabsorberande (jag själv hade börjat experimentera med madrass 45 grader över ett hörn, och kanske bäddmadrass innanför). Och har du någon subwoofer kan du såklart testa det som MichaelG skrev.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-17 13:30

donjansson skrev:
IngOehman skrev:Rum är som bilar.

Vh, iö

Jo, naturligtvis. Tänkte mest eftersom jag själv är en novis på området rumsakustik, milt uttryckt! Dvs att ni efter bilder och beskrivningar direkt kan utreda huruvida ett annat vardagsrum kanske skulle lämpa sig bättre.

Vad tror Du, tror du att jag kan slänga tanken på att få hyfsad ljudbild med JBL L150 i ett vardagsrum på 5 x 3 m (+ infällning i ena kortsidan), betongväggar, balkongdörr, samt en anläggning som bara kan stå mot en av långsidorna? Är det lika bra att undersöka andra möjligheter?

Jag "tror" att det är svårt att veta hur bra förutsättningarna är innan man
har undersökt rummet lite noggrannare.

Det vill säga jag vet att det är så. ;)

Och med det sagt så vågar jag säga att problemet med stor säkerhet är att
stävja en betoning vid sisådär 57 Hz, och det är en småsvår frekvens. Men
det finns trix man kan ta till och jag utesluter heller inte att det kan gå att
hitta möbleringar som du inte ens reflekterat över är möjliga i rummet som
hanterar problemet.

Men som sagt - man vill ha bilen på verkstaden för att felsöka den, inte se
bilder på den eller höra berättas om den. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-11-17 14:35

IngOehman skrev:
Men som sagt - man vill ha bilen på verkstaden för att felsöka den, inte se
bilder på den eller höra berättas om den. ;)

Vh, iö

Kolla din inkorg iö!

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-11-17 14:47

57 Hz, en halv våglängd mellan långväggarna, eller? En psykoakustisk thriller starring Ingvar :-)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-11-17 17:25

Xiro skrev:
Elfsberg skrev:Du gör klokt i att ta alla ovetenskapliga svar med en stor skopa salt.

Du kanske syftar på mitt svar. Jag har inte gjort anspråk på att mitt svar är vetenskapligt. Jag använde formuleringar som "Mina spekulationer" och "Ev saker att prova", och försöker hjälpa till att brainstorma fram möjliga förbättringar eller åtminstone kompromisser som kan ge något positivt.

Om du inte avsåg mitt svar Elfsberg, så knackade jag på öppen dörr, och ber om ursäkt på förhand.

Donjansson, jag återkommer med mina vidare reflektioner.

Ja, bland annat, men f f a därför att jag talade generellt.
No offense(!), fortsätt fundera, det är så vi lär oss nått. :-) Jag har också klurat lite men ännu inte orkat skriva ner det.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-11-18 18:56

Jag ska åka och kolla på en annan lägenhet imorgon. För att inte missa nåt viktigt: vilka "egenskaper" ska jag leta efter? Kommer även ta en del bilder...

O

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-11-18 19:38

donjansson skrev:Jag ska åka och kolla på en annan lägenhet imorgon. För att inte missa nåt viktigt: vilka "egenskaper" ska jag leta efter? Kommer även ta en del bilder...

O

självklart är det bra om den inte är lyhörd.

sedan tror jag det generellt är bra om rummets dimensioner inte är för lika, t ex höjd och bredd. och multiplar kanske också är bra att undvika, t ex att längden är ungefär dubbla höjden. men jag vet inte säkert, är nog ett omdebatterat område. att storlek och layout tillåter flexibilitet är bra, t ex för att kunna anpassa högtalarnas position gentemot närliggande väggar, och för att kunna välja lyssningsplatsens position relativt dess närliggande väggar.

har inte blivit klok på om eftergivliga eller hårda väggar (typ gips vs betong) typiskt är bäst. när jag själv flyttade min setup från rum med betongvägg till rum gipsvägg blev basen mindre ojämn. menrummen är väldigt olika, så det kan ha andra orsaker i mitt fall. går kanske inte att generalisera.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-11-18 20:19

Lite synd ändå. Jag tycker den nuvarande lägenheten är jättetrevlig. Men vi får se efter imorgon.

Skulle det trots allt bli så att jag stannar kvar här, finns det kanske fortfarande en del saker att testa. Fick tips av "en kunnig" idag, som rekommenderade mig att ta en titt på basabsorbenten V-6 (Svanå). Tvivlar inte en sekund på dess funktion, det hjälper säkert. Men de är ju rätt otympliga. För det första har jag ju redan två "staplar" på 1 m. Sedan har jag av erfarenhet lärt mig att det är en dum idé att köpa på sig saker som man inte har en aning om hur de fungerar.

(Exempelvis:)
MIDI-kontroller
Alfa Romeo

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-11-18 21:28

Äh. Köp UMIK från miniDSP och EQa bort problemen. Kanske blir du nöjd direkt.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-11-18 21:53

donjansson skrev:Sedan har jag av erfarenhet lärt mig att det är en dum idé att köpa på sig saker som man inte har en aning om hur de fungerar.

Angående "UMIK" alltså. Men jag kan googla lite, för att se vad det är...

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-11-19 16:11

Nix, jag stannar kvar här. Lägenheten var inte vidare fräsch, vardagsrummet ungefär lika stort (dessutom svårmöblerat).

En sån där UMIK. Googlade lite igår, hittade bland annat en gammal tråd på Faktiskt där medlemmar gått ihop och lagt beställning. Är man illa tvungen att beställa från USA?

http://www.minidsp.com/aboutus/minidsp-dealers

"USA: As a UMIK-1 supplier only, Cross-Spectrum Labs provides a complete calibration service and great local support."

EDIT: Eller ännu bättre. Om någon med UMIK-1 eller liknande, samt därtill kunskap, kan tänka sig att komma hit och hjälpa mig få ut så optimala förhållanden som möjligt ur mitt lilla vardagsrum. Givetvis mot ersättning!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-11-19 16:22

De menar nog att de bara levererar eller nåt sånt. UMIK-1 kommer från MiniDSP:

http://www.minidsp.com/products/acousti ... ent/umik-1
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-11-20 13:45

Jag vill inte alls tjata eller försöka övertala. Men varför inte prova med gratis EQ/PEQ i dator först, innan du köper grejor? Problemfrekvenserna kan du nog lyssna dig till med testtoner från t ex LTS, se http://www.lts.a.se/lts/ljudfiler. T ex "Linjärt sinussvep 0-200 Hz 200 s". Brummar det på extra mycket kring t ex 57 sek eller 70 sek är det ju bara att prova sänka kring 57 Hz och/eller 70 Hz med EQ/PEQ i datorn. [Edit: Hur mycket du ska sänka tycker jag du ska prova att avgöra genom lyssning. Du skulle ändå inte kunna lita blint på en mätning. (Exempel: En kompis har installerat olika basabsorbenter. Mätning visar att det fortfarande finns en betoning vid 32 Hz. Men efterklangen har gått ner, i alla fall enligt mätning, så det verkar bra. När han lyssnar tycker han det låter aningen tunt och saknar kraft i basen. Nu experimenterar han med att minska basabsorbtionen, trots att mätningarna kan tolkas som att han inte borde. Han har haft viss hjälp av en välrenomerad akustikkonsult (inte Ingvar).)]

Dessutom är ljudkvaliteten i MiniDSP just nu omdebatterad. Har förstått det som att begränsningen i toppnivå kan ställa till det. Kanske inte relevant för den som använder MiniDSP till separata basar, men du skulle väl i så fall köra MiniDSP innan dina golvhögtalare och då tror jag att det är relevant. Kolla runt på forumet för att skapa dig en egen bild.

[Edit: Brasklapp: Allt ovan från en glad amatör i största välmening. Och absolut inte för att kasta skugga över dem som tycker att MiniDSP är bra. Jag har bara skumläst om MiniDSP, har inte provat själv!]

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-03-10 17:14

Lyfter tråden...

Problemet med bumligt ljud i/från/ur ena högtalaren kvarstår. Har felsökt förstärkare och fifflat med diverse rumsakustiska åtgärder. Men det känns fortfarande som felet sitter inne i den, från lyssningsposition, högra högtalaren. Har väl försökt att lyssna, men inte tänka på det.

Men nu testade jag att lätt fjädra bas- respektive slavbaselementet. Det visar sig i att i den högra högtalaren "svänger" slavbasen betydligt mer med baselementet ovanför, jämfört med det vänstra ditot. Och även omvänt, när jag trycker lätt på slavbaselementet gungar baselementet avsevärt mycket mer.

Vad innebär det här?
För visst ska det väl inte vara en "avsevärd" skillnad?
Åtgärder?

Eureka?
//Oscar

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-03-10 18:23

Kanske läckage i den med mindre slavbasrörelse? Spruckna gummi-/skumkanter kanske? Vilken upplevs som bumlig?

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-03-10 18:50

Xiro skrev:Kanske läckage i den med mindre slavbasrörelse? Spruckna gummi-/skumkanter kanske? Vilken upplevs som bumlig?

Problemet är definitivt inte att den vänstra låter för lite, det är nåt på högersidan. Så fort man går mot lägre frekvenser fullkomligt dånar det i högra hörnet. Så "läckage" är uteslutet.

Spruckna gummi-/skumkanter verkar inte troligt. De är bara 1-2 år gamla. Ser heller inga tecken på det.

Eftersom "bumligheten" har existerat sedan jag flyttade hit (7/11 -13), kan det vara någonting inuti lådan som tagit skada under den korta transporten hit? Är det värt att montera loss elementen?

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-03-10 22:45

Det enda jag kommer på som kan orsaka skillnaden i elementrörelse är antingen läckage eller att något dämpfluff inne i lådan lagt sig mot något element på insidan (eller att det täpper till luftströmmen mellan elementen, men det känns mer långsökt). Läckage kan även uppstå i lådan, eller i skarv mot element, terminal eller annat.

Har du kört sinussvep 0-200 Hz? Prova gärna med det 20 sek långa på LTS hemsida. Så kan du lyssna efter missljud under tiden. Kan vara något fästelement som släppt från lådan, eller spricka i lådan. Ifall där är något missljud kan du trycka med fingrarna på olika ställen på högtalaren för att se om det ändras eller minskar. Så kanske du hittar orsaken till slut.

Hittar du inget fel på det sättet kan du öppna o kolla inuti så att allt sitter fast som det ska. Och du kan passa på att kolla att filtren mäter lika med en multimeter. Kör nu för h-vete inte någon skruvmejsel genom en element, man har ju sett skräckexempel :)

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-03-10 23:21

Xiro skrev:Det enda jag kommer på som kan orsaka skillnaden i elementrörelse är antingen läckage eller att något dämpfluff inne i lådan lagt sig mot något element på insidan (eller att det täpper till luftströmmen mellan elementen, men det känns mer långsökt). Läckage kan även uppstå i lådan, eller i skarv mot element, terminal eller annat.

Har du kört sinussvep 0-200 Hz? Prova gärna med det 20 sek långa på LTS hemsida. Så kan du lyssna efter missljud under tiden. Kan vara något fästelement som släppt från lådan, eller spricka i lådan. Ifall där är något missljud kan du trycka med fingrarna på olika ställen på högtalaren för att se om det ändras eller minskar. Så kanske du hittar orsaken till slut.

Hittar du inget fel på det sättet kan du öppna o kolla inuti så att allt sitter fast som det ska. Och du kan passa på att kolla att filtren mäter lika med en multimeter. Kör nu för h-vete inte någon skruvmejsel genom en element, man har ju sett skräckexempel :)

Ja, "frågar man inget, får man inga svar". Du sitter ju inne på en hel del vettiga förklaringar till en oinvigd.

Problemet är att jag upplever några månader med elektronikstrul from hell. Hårddiskhaveri/korrupta backuper, en bränd gammal Marantz och den här
f-bannade bumligheten. Bara för att radda upp några exempel. Är just nu utan drivning. Väntar, fortfarande, på min order från HiFiklubben (för- och slutsteg från Nad). Men oavsett. Om elementen rör sig nåt så oerhört bara vid lätt beröring, lär problematiken kvarstå när man utsätter de för rörelse i form ljud.

Eftersom jag har tummen mitt i handen, och för den delen inte vågar ge mig på nåt på egen hand, är jag som vanligt tacksam om jag slipper pilla. Och någon multimeter äger jag inte, ännu mindre kunskap om hur man använder en. Då finns det ju inget annat alternativ än att lämna in hos expert. Men det är lättare sagt än gjort. Högtalarna väger knappt 40 kg styck, Rehifi har fullt i verkstan för tillfället, har svårt att tro att någon Faktisktian åtar sig att syna högtalarna för en rimlig peng(?)

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-03-11 00:51

Om du trycker lätt på både bas och slavbas samtidigt, är det någon skillnad mellan höger o vänster? Går båda att trycka in på båda högtalarna, lika lätt? Någon mer stum? När du släpper går elementen tillbaka olika snabbt? Några små blås-/sugljud när du släpper? Allt detta alltså om du trycker på och släpper båda elementen samtidigt.

Långskott: Du nämner att kanterna i princip är nya. Sammanfaller problemet med det? Funderar på om ena slavbasens avstämning rubbats i samband med det. Vissa slavbasar stäms om med olika vikter. Kanske en vikt demonterats men ej återmonterats i samband med renoveringen. Förklarar inte skillnaden i slavbasrörelse dock. Som sagt långskott...

Finns många kunniga på vintage-sektionen här. Kanske du ska prova att fråga där?

Om inte Rehifi har tid kanske du kan höra med AH Ljudteknik i Lund.

Trist med apparatklydd. Jag förstår de som ibland slår sönder eller bränner något, on stage 8)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-03-11 01:08

Blev något fel vid postning. Se nästa inlägg.
Senast redigerad av Vinylcalle 2014-03-11 01:10, redigerad totalt 1 gång.
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-03-11 01:09

Du skulle kunna montera ur elementen och kolla om dom beter sig lika när du trycker på dom utan för lådan. Titta så inget ser konstigt ut med elementen och att dom ser lika ut.
Montera därefter över elementen ifrån ena högtalaren till den andra och se om problemet följer med eller stannar kvar. Kolla så kantupphängningarna är lika på elementen.

Har för mig att dom flesta JBL elementen brukar sitta med kabelskor så det är bara notera vilken tråd som går till vilken anslutning på elementen, märk till exempel upp med en svart tusch penna.

Detta tror jag du ska klara utan större problem. Ha en bra skruvmejsel bara och något lämpligt att ställa elementen på om du behöver göra det fram tills du fått loss kablaget.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-03-11 01:41

När elementen ändå är urtagna, se till att det sitter lika mycket* vikt på båda passiva elementen. Kom ihåg vilken du tycker låter bra och se till att andra elementet har lika mycket vikt. Det kan vara en bra utgångspunkt.

Jag kan tänka mig att för lite vikt kan orsaka bumlighet, det borde bli som en olämpligt högt avstämd basreflex. Man kan anpassa vikten efter rum och smak. Möjligen även för olika placering i rummet.*) Kanske kan vara olika för höger o vänster, om de står olika nära ett hörn t ex. Man kan nog experimentera sig blå :)

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-03-11 09:48

Får se om jag omsätter era tips i praktiken idag. En fråga, bara för att belysa hur lite jag har pillat med sånt här innan, visst ska högtalarna ligga ner på rygg när man monterar ut elementen? ;)

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum