twotackter skrev:Jag hade också önskat en S/PDIF för att kunna streama musik från datorn
Kanske inte världens smidigate alternativ, men skaffa ett grafikkort med HDMI så problemet löst.
Moderator: Redaktörer
twotackter skrev:Jag hade också önskat en S/PDIF för att kunna streama musik från datorn
twotackter skrev:Hur tänker ni att den ska integreras? Jag har ju fler källor än två som jag vill dsp'a. Eller tänker jag fel?
Källa -> nano-avr -> receiver -> högtalare
PappaBas skrev:Jag är lite nyfiken på vad som händer om man matar den med en stereo signal om den kan länka av och skapa en .1 subwoofer kanal från det?
Elfsberg skrev:Annars kan ju receivern mixa ner kanalerna.
PappaBas skrev:Elfsberg skrev:Annars kan ju receivern mixa ner kanalerna.
Hur menar du? Jag vill ju undvika det inbyggda sunkiga delningsfiltret i receivern. Poängen med denna mot en vanlig mini-dsp skulle ju vara att man skulle kunna dela toppar och basmoduler och köra EQ innan det når receivern.
RogerGustavsson skrev:Fast någon delningsfilterfunktion nämns inte i PDF:en. HDMI är väl "hela" signalen med det antal kanaler som kan tänkas finnas? Den skickas väl in i receivern och delas sedan där?
Channel routing, independent crossovers and 10 bands of parametric equalization on every channel
AndreasArvidsson skrev:RogerGustavsson skrev:Fast någon delningsfilterfunktion nämns inte i PDF:en. HDMI är väl "hela" signalen med det antal kanaler som kan tänkas finnas? Den skickas väl in i receivern och delas sedan där?
Så här står det på både på hemsidan och i databladet(pdf):Channel routing, independent crossovers and 10 bands of parametric equalization on every channel
HDMI signalen in innehåller 8st diskreta kanaler(7.1) som PCM(enda som nanoAVR klarar av). Det är inga problem att manipulera dessa med eq, delningar osv..
Med denna apparat så kan du mao dela dina surround, center osv innan de når förstärkaren.
Samtliga filter i förstärkaren kan då slås av. Givet att nanoAvr gör detta bättre vilket vi inte vet än.
Matrix mixer for routing of audio
10-band parametric equalizer per channel (peak/notch/low&high shelf)
Per channel time delay for time alignment
Per channel gain control
Per channel real time monitoring
JonasW skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja du kan ju ställa alla kanaler som Large.
Men om du ställer frontarna som large så skickas väl inte LFE-kanalen ut som tänkt? Du har säkert rätt, bara jag som är trött som klev upp 4 imorse (natt....).
RogerGustavsson skrev:Fast databladet var inte entydigt formulerat... Under rubriken Audio Processing sägs det så här:Matrix mixer for routing of audio
10-band parametric equalizer per channel (peak/notch/low&high shelf)
Per channel time delay for time alignment
Per channel gain control
Per channel real time monitoring
AndreasArvidsson skrev:JonasW skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja du kan ju ställa alla kanaler som Large.
Men om du ställer frontarna som large så skickas väl inte LFE-kanalen ut som tänkt? Du har säkert rätt, bara jag som är trött som klev upp 4 imorse (natt....).
Du gör ju delningen mellan frontarna och LFE i nanoAVR isf. Någonstans måste ju delningen ske.
JonasW skrev:AndreasArvidsson skrev:JonasW skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja du kan ju ställa alla kanaler som Large.
Du gör ju delningen mellan frontarna och LFE i nanoAVR isf. Någonstans måste ju delningen ske.
Jo, men sen när allt kommer in via HDMI & PCM i receivern så måste ju receivern fortfarande fördela ut kanalerna. Har du då ställt front på Large så försvinner väl LFE-kanalen och fördelas istället ut på front-kanalerna. Då spelar det väl ingen roll hur man delat kanalerna innan receivern.
Jag kanske tänker helt fel, men det var min första tanke.
AndreasArvidsson skrev:JonasW skrev:AndreasArvidsson skrev:JonasW skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja du kan ju ställa alla kanaler som Large.
Jo, men sen när allt kommer in via HDMI & PCM i receivern så måste ju receivern fortfarande fördela ut kanalerna. Har du då ställt front på Large så försvinner väl LFE-kanalen och fördelas istället ut på front-kanalerna. Då spelar det väl ingen roll hur man delat kanalerna innan receivern.
Jag kanske tänker helt fel, men det var min första tanke.
Nej så fungerar det inte riktigt.
LFE är en helt egen diskret kanal som spelas upp av .1/SW ugången. Det som händer när du har frontarna på small är att .1 spelar upp LFE kanalen+basen från frontarna.
LFE kanalen blandas endast in i frontarna om du har SW ställd på no.
Ställer du en kanal på large så spelas innehållet i var kanal upp utan någon påverkan av delningsfilter.
JonasW skrev:Så sant! Du ser, tankevurpa när man är trött
Då är det ju lugnt. Verkar vara ett sjyst komplement för de som vill komma ifrån de stela inställningarna man kan göra i dagens receivers (med ett fåtal undantag).
PappaBas skrev:Elfsberg skrev:Annars kan ju receivern mixa ner kanalerna.
Hur menar du? Jag vill ju undvika det inbyggda sunkiga delningsfiltret i receivern. Poängen med denna mot en vanlig mini-dsp skulle ju vara att man skulle kunna dela toppar och basmoduler och köra EQ innan det når receivern.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster