nanoAVR - En liten (HDMI) DSP helt enkelt

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-11 20:53

twotackter skrev:Jag hade också önskat en S/PDIF för att kunna streama musik från datorn

Kanske inte världens smidigate alternativ, men skaffa ett grafikkort med HDMI så problemet löst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-11 20:57

twotackter skrev:Hur tänker ni att den ska integreras? Jag har ju fler källor än två som jag vill dsp'a. Eller tänker jag fel?

Källa -> nano-avr -> receiver -> högtalare

Skaffa en hdmi- switch som du sätter först, så är problemet löst.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-01-14 22:20

Jag är lite nyfiken på vad som händer om man matar den med en stereo signal om den kan länka av och skapa en .1 subwoofer kanal från det?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-14 22:26

PappaBas skrev:Jag är lite nyfiken på vad som händer om man matar den med en stereo signal om den kan länka av och skapa en .1 subwoofer kanal från det?

Det antar jag. Annars är den ju ganska dålig som delningsfilter, men med den information som finns tillgänglig så vet vi inte.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-14 23:10

Annars kan ju receivern mixa ner kanalerna.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-01-15 12:26

Elfsberg skrev:Annars kan ju receivern mixa ner kanalerna.

Hur menar du? Jag vill ju undvika det inbyggda sunkiga delningsfiltret i receivern. Poängen med denna mot en vanlig mini-dsp skulle ju vara att man skulle kunna dela toppar och basmoduler och köra EQ innan det når receivern.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2014-01-15 12:48

PappaBas skrev:

Hur menar du? Jag vill ju undvika det inbyggda sunkiga delningsfiltret i receivern. Poängen med denna mot en vanlig mini-dsp skulle ju vara att man skulle kunna dela toppar och basmoduler och köra EQ innan det når receivern.

Exakt. Mycket intressant produkt.

För egen del vore det fint med spdif eftersom jag kör Sonos. Eller kanske man kan lösa det i en modern receiver om den har zone2 med bild också? Då kan man använda receivern som försteg som vanligt och routa hdmi-out till mini-AVR och från den in på en annan hdmi-in (zon 2).
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-15 12:58

Fast någon delningsfilterfunktion nämns inte i PDF:en. HDMI är väl "hela" signalen med det antal kanaler som kan tänkas finnas? Den skickas väl in i receivern och delas sedan där?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-15 13:00

RogerGustavsson skrev:Fast någon delningsfilterfunktion nämns inte i PDF:en. HDMI är väl "hela" signalen med det antal kanaler som kan tänkas finnas? Den skickas väl in i receivern och delas sedan där?

Så här står det på både på hemsidan och i databladet(pdf):
Channel routing, independent crossovers and 10 bands of parametric equalization on every channel

HDMI signalen in innehåller 8st diskreta kanaler(7.1) som PCM(enda som nanoAVR klarar av). Det är inga problem att manipulera dessa med eq, delningar osv..

Med denna apparat så kan du mao dela dina surround, center osv innan de når förstärkaren.
Samtliga filter i förstärkaren kan då slås av. Givet att nanoAvr gör detta bättre vilket vi inte vet än.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-15 13:33

Men kan man verkligen bypassa delningsfiltrena i en receiver helt?

Man brukar ju vara tvingad till en delningsfrekvens (brukar finnas fasta i 20-30Hz steg), alternativt stänga av kanalen. Eller tänker jag galet?

EQ däremot på en specifik kanal är ju dock fortfarande väldigt användbart!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-15 14:12

Ja du kan ju ställa alla kanaler som Large.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-15 14:16

AndreasArvidsson skrev:Ja du kan ju ställa alla kanaler som Large.

Men om du ställer frontarna som large så skickas väl inte LFE-kanalen ut som tänkt? Du har säkert rätt, bara jag som är trött som klev upp 4 imorse (natt....).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-15 14:16

AndreasArvidsson skrev:
RogerGustavsson skrev:Fast någon delningsfilterfunktion nämns inte i PDF:en. HDMI är väl "hela" signalen med det antal kanaler som kan tänkas finnas? Den skickas väl in i receivern och delas sedan där?

Så här står det på både på hemsidan och i databladet(pdf):
Channel routing, independent crossovers and 10 bands of parametric equalization on every channel

HDMI signalen in innehåller 8st diskreta kanaler(7.1) som PCM(enda som nanoAVR klarar av). Det är inga problem att manipulera dessa med eq, delningar osv..

Med denna apparat så kan du mao dela dina surround, center osv innan de når förstärkaren.
Samtliga filter i förstärkaren kan då slås av. Givet att nanoAvr gör detta bättre vilket vi inte vet än.

Fast databladet var inte entydigt formulerat... Under rubriken Audio Processing sägs det så här:

Matrix mixer for routing of audio
10-band parametric equalizer per channel (peak/notch/low&high shelf)
Per channel time delay for time alignment
Per channel gain control
Per channel real time monitoring

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-15 14:17

JonasW skrev:

Men om du ställer frontarna som large så skickas väl inte LFE-kanalen ut som tänkt? Du har säkert rätt, bara jag som är trött som klev upp 4 imorse (natt....).

Du gör ju delningen mellan frontarna och LFE i nanoAVR isf. Någonstans måste ju delningen ske.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-15 14:18

RogerGustavsson skrev:Fast databladet var inte entydigt formulerat... Under rubriken Audio Processing sägs det så här:

Matrix mixer for routing of audio
10-band parametric equalizer per channel (peak/notch/low&high shelf)
Per channel time delay for time alignment
Per channel gain control
Per channel real time monitoring

Ja det är inte helt tydligt. Vi får se helt enkelt.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-15 14:20

AndreasArvidsson skrev:
JonasW skrev:

Du gör ju delningen mellan frontarna och LFE i nanoAVR isf. Någonstans måste ju delningen ske.

Jo, men sen när allt kommer in via HDMI & PCM i receivern så måste ju receivern fortfarande fördela ut kanalerna. Har du då ställt front på Large så försvinner väl LFE-kanalen och fördelas istället ut på front-kanalerna. Då spelar det väl ingen roll hur man delat kanalerna innan receivern.

Jag kanske tänker helt fel, men det var min första tanke.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-15 14:30

JonasW skrev:
AndreasArvidsson skrev:
JonasW skrev:

Jo, men sen när allt kommer in via HDMI & PCM i receivern så måste ju receivern fortfarande fördela ut kanalerna. Har du då ställt front på Large så försvinner väl LFE-kanalen och fördelas istället ut på front-kanalerna. Då spelar det väl ingen roll hur man delat kanalerna innan receivern.

Nja så fungerar det inte riktigt.
LFE är en helt egen diskret kanal som spelas upp av .1/SW ugången. Det som händer när du har frontarna på small är att .1 spelar upp LFE kanalen+basen från frontarna.

LFE kanalen blandas endast in i frontarna om du har SW ställd på no.

Du kan mao mixa in LFE i frontarna eller frontarnas bas i .1 om du så vill, men det är absolut inget krav.

Ställer du kanalerna på large och har SW påslaget så spelas innehållet i var kanal upp utan någon påverkan av delningsfilter.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-15 14:35

AndreasArvidsson skrev:
JonasW skrev:
AndreasArvidsson skrev:
JonasW skrev:

Nej så fungerar det inte riktigt.
LFE är en helt egen diskret kanal som spelas upp av .1/SW ugången. Det som händer när du har frontarna på small är att .1 spelar upp LFE kanalen+basen från frontarna.

LFE kanalen blandas endast in i frontarna om du har SW ställd på no.

Ställer du en kanal på large så spelas innehållet i var kanal upp utan någon påverkan av delningsfilter.

Så sant! Du ser, tankevurpa när man är trött :)

Då är det ju lugnt. Verkar vara ett sjyst komplement för de som vill komma ifrån de stela inställningarna man kan göra i dagens receivers (med ett fåtal undantag).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-15 14:37

JonasW skrev:Så sant! Du ser, tankevurpa när man är trött :)

Då är det ju lugnt. Verkar vara ett sjyst komplement för de som vill komma ifrån de stela inställningarna man kan göra i dagens receivers (med ett fåtal undantag).

Lätt hänt.

Ja iaf för mina syften så verkar den mycket intressant, men allt beror på vilken funktionalitet den faktiskt har.
Kan man tex få den att mixa upp 5.1 till 7.1 endast när det behövs osv.. Jag hoppas på det, men man vet aldrig.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-15 14:42

Jo, det är ju en del frågetecken än. Men det finns hopp :)
Om inte annat så kanske mjukvaran i sig kan förbättras och förhoppningsvis inte vara begränsad av hårdvaran.

Jag går på en aktiv lösning själv nu för att få till något liknande. Skickar ut pre-out och fixar allt i en MiniDSP 10x10hd.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-15 14:46

Ja mer funktionalitet kan ju absolut läggas till i efterhand.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-16 13:30

PappaBas skrev:

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tänkte.
:D
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2014-01-16 14:15

Pris?
edit: såg nu att någon frågat under CES och fick svaret ~300$

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-23 13:03

Kanske inte riktigt relaterat till just nanoAVR, men jag skickade just en epost till miniDSP och frågade om de har några planer på ett miniDSP försteg.

Tänk er en nanoAVR fast med fler ingångar, analoga utgångar och sedan en analog volymkontroll på det hela.

Där har du försteg, peq, delningsfilter, infraboost allt i en enhet.

Med tanke på att de redan har alla dessa tekniker i olika produkter så är det "bara" en fråga om att slå ihop samtliga i en enda. helt klart genomförbart.

Skall bli skoj att se vad de svarar.

EDIT: Fick svar nu. "Thanks For the suggestion." Jaha ;D
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-01-24 09:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-23 18:38

Shieeeeeeeet!

Vad blir annorlunda i hanteringen av signalen om receivern får pcm istället för t.ex dd eller dts? Jag har funderat på det tidigare då jag brukar köra direct läge även för film och då tänker jag att det blir lite liknande?

Ska bli spännande att se vad priset hamnar på.

Jag tolkar det rätt va när jag tänker att den här mest är intressant för att slippa ad/da konverteringen jmf med minidsp?
Häpp!

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-23 19:01

Den skickar signalen i PCM, som receivern sen de-codar.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-23 20:35

Jo, så långt är jag med. Men kommer slutresultatet, alltså det som kommer ut i högtalarna, bli annorlunda än om receivern skulle känna igen det som t.ex dts?
Häpp!

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-02-01 02:57

Nu går det att förbeställa.

Jag ska kolla lite noggrannare på filmsnutten imorgon. Fungerar den som jag hoppas att den gör blir det köp direkt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-01 17:24

Läst genom manualen nu:
http://www.minidsp.com/images/documents ... Manual.pdf

EQ, delningsfilter, delay och kompressor för val kanal samt routing mellan samtliga kanaler. Perfekt :)

Man kan spara 4st uppsättningar med inställnigar. Dessa går att byta mellan mha knappen på fronten eller mha en fjärrkontroll. Det finns även en digital master volym som går att styra via fjärr så man kan faktiskt använda den som ett försteg om man så vill.

Lutar starkt åt ett köpt.

EDIT: Det ingår DC-adapter och plugin till denna. Totalt pris inkl frakt och moms/tull blir ca 2800kr till Sverige.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-02-01 17:37

I videon pysslar de med någon slags "Compressor".. nån koll på vad det är?

Åh.
"nanoAVR User Manual.pdf" var ganska ordentlig. Den täcker nog det mesta. Blir att läsa ikväll när skallen tagit igen sig från dagens boxning..

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum