Snickra rca-phoenix kabel

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Snickra rca-phoenix kabel

Inläggav IngOehman » 2015-03-26 12:15

Tarzan skrev:
IngOehman skrev:Man kan förstås tycka så, och även ha rätt, men det är nog olika från fall till fall.

Om man t ex har en förstärkare som driver basarna, som kan leverera många hundra watt, men som får en insignal (från miniDSPn) som klipper vid en inspänning som bara blir 100 W. :?

Klippning är ju liksom ett fel av en annan dignitet än andra.

Vh, iö

Är du säker på att du inte tänker på vanliga minidsp 2x4 och inte den balanserade minidsp 2x4 som är den som diskuterats tidigare i tråden? Den obalanserade klipper vid 0,9V och har RCA-kontakter medan den balanserade klipper först vid 2V (även när man kopplar den obalanserat vad jag förstått) och har phoenix-kontakter.

Balanserad:
[ Bild ]

Vanlig, obalanserad:
[ Bild ]

Jag utgår ifrån de data som det refererats till i tråden.

Och om utsignalen är 2 V RMS balanserat så blir den nog bara 1 V RMS obalanserat, sålänge inte en trafo används. Det var förför jag tog upp den möjligheten.

Jag vet dock att det finns varianter som ger mera utspänning (vilket framgår av mina tidigare inlägg) men som sagt - min utgångspunkt var de data som det refererades till, för den specifika miniDSP som frågan handlade om.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Snickra rca-phoenix kabel

Inläggav IngOehman » 2015-03-26 12:19

AndreasArvidsson skrev:
IngOehman skrev:Man kan förstås tycka så, och även ha rätt, men det är nog olika från fall till fall.

Om man t ex har en förstärkare som driver basarna, som kan leverera många hundra watt, men som får en insignal (från miniDSPn) som klipper vid en inspänning som bara blir 100 W. :?

Klippning är ju liksom ett fel av en annan dignitet än andra.

Vh, iö

Ja självklart är det en dålig lösning om DSPn klipper innan slutsteget, men det skulle inte bli bättre av att sätta DSP innan delningsfiltret är bara det jag menar.

Fast saken är ju den, att det kan bli bättre. Före delningsfiltret så finns ju inte eventuell gain och infra eq med i ekvationen.

AndreasArvidsson skrev:Att en mindsp(med analoga ingångar) klipper alldeles för tidigt håller jag med om.

Ja, det är ju ett rätt så välkänt problem.

Det märkliga är ju att de klipper på lägre nivå än den signal som kommer ut ur en CD-spelare till och med, så det är inte ens en fungerande lösning att sätta miniDSP före försteget. :?

Så länge man bara spelar högdynamisk musik så klipper det dock lite mera sällan. Och sätter man miniDSPn före försteget så går problemet dessutom att tackla med en dämpning före miniDSPn.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Teknikforum