Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Annars kan du ju lika gärna EQa basen. Det ger ju samma brister som att ha absorbenter där framme.
sebatlh skrev:Komorok skrev:Annars kan du ju lika gärna EQa basen. Det ger ju samma brister som att ha absorbenter där framme.
Mja, efterklangstiden blir ju inte densamma. Om man ska vara petig
Komorok skrev:Ok, men istället för att sätta absorbenter alls där framme, som ju ger brister i återgivningen, så kan du ju lägga krutet i bakdelen av rummet. Annars kan du ju lika gärna EQa basen. Det ger ju samma brister som att ha absorbenter där framme.
NiklasF skrev:Komorok skrev:Ok, men istället för att sätta absorbenter alls där framme, som ju ger brister i återgivningen, så kan du ju lägga krutet i bakdelen av rummet. Annars kan du ju lika gärna EQa basen. Det ger ju samma brister som att ha absorbenter där framme.
Öh nej så blir det inte alls, nu vet jag att jag har rätt för jag har testat detta själv.
Justerar jag in en HH som står i främre delen av rummet så ser man hur decay och hur frekvensen man försöker ta ner sjunker samtidigt som den tillhörande dalen efter går uppåt.
Komorok skrev:Reflexen från framväggen ingår i direktljudet. Om basen inte har stöd där av väggen pga av en basabsorbent, så blir basen svagare i det området.
En resonans skapas av ljud som går fram och åter, så en resonanspuckel skapas inte vid framväggen, utan när ljudet studsar vid bakväggen.
Så med absorbent vid framväggen så skapas en ton som är för svag. En mätmick märker inte det då den även hör ljudet som är på väg tillbaka från bakväggen.
Det gäller alltså att få bakväggen akustiskt lättrörlig.
Kronkan skrev:dac83 skrev:vad jag har märkt så ger TL/horn lådor en slags häng-matte respons, det syns även på impedans mätningar som folk har gjort. men förstärkningen avtar mer och mer på de högre frekvenserna som 34hz, 51hz osv.
Men med ett rätt valt av element och en bra byggt låda så märks inte den effekten något specielt.
En snabb sökning gav mig inget svar hur en subbas med principen transmissionline mäter. Men hittar en recension av en högtalare
http://www.stereophile.com/standloudspe ... index.html
Visst verkar mätningen tyda på en viss hängmatta i de lägre registren? Åtminstone denna mätning.
http://www.stereophile.com/content/pmc- ... asurements
dac83 skrev:Eftersom att ingen vet hur det här fungerar tänkte jag testa de olika varianterna, helmholtz med basreflex port, kvartvågs 200mm gjut rör, och kvartvågs "horn" variant.
dac83 skrev:Tänke bygga en "horn" låda(info: 68 liter & avstämd till 37hz) som jag efter mätning enkelt sätter igen horn öppningen och ersätter den med en basreflex port, räknade lite på den här sidan: http://www.mh-audio.nl/ACalculators.asp#showcalc
dac83 skrev:Men märkte direkt att så små lådor inte är lämpade för såna låga toner, men jag får köra på ett väldigt högt Q värde och ändra frekvensen vid prov mätningarna för att komma rätt, bara för att kunna jämföra på något sätt.
sen gör jag ett 2.35meter långt 200mm papp rör som är pluggat i en ände och provar jämföra med den.
AndreasArvidsson skrev:Jag håller med komorok i detta. Problemet är att förklara varför det blir som det blir på ett enkelt sätt. Jag gör ett försök iaf så kanske någon annan kan komplettera senare om det behövs.
Tänk er ett halvt rum. Dvs du har fortfarande vägg och golv, men det finns inga parallella ytor där stående vågor kan uppstå. I detta fallet så kommer mätningarna visar en fin rak kurva med låg efterklang i hela registret. Vi lyssnar nu endast på direktljudet + några harmlösa förstareflexer. Harmlösa jämfört med stående vågor då.
För basar placerade nära väggen så blir reflexer från högtalarväggen en del av direktljudet.
Det som händer när vi lägger till den andra halvan av rummet är att vi får stående vågor vilket ger resonanser som påverkar både tonkurva och efterklang.
Direktljudet är dock fortfarande opåverkat! Den stående vågen uppstår mellan väggarna, men den påverkar inte direktljudet. Totalljudet påverkas, men inte direktljudet.
En mätmikrofon mäter totalljudet, men vår hörsel är känsligare än så och kan avgöra riktning på ett annat sätt än en mikrofon kan. Om än något undermedveten så är det skillnad på att påverka direktljudet och totalljudet för en människa.
IngOehman skrev:Om du bygger ett horn så kan du inte konvertera den till basreflex genom att sätta igen
mynningen och sätta en port i den nya väggen. Om hornet finns kvar "inuti" så förstör
det helmholtzresonansen och den blir inte tillnärmelsevis så bra som den kan bli. Vill
man få svar på helmhgoltzresonantorns potential så skall man helst bygga en kubisk låda,
eller ännu hellre en klotformad.Även rektangulära former går bra, men det finns då
gränser för där de börjar bli sämre. Lite förenklat man kan säga att minsta måttet i lådan
bör vara mindre än 1/16 våglängd vid Fh.
Fast om helmholtzlådorna har samma volym (74 liter) som röret kan du visst jämföra dem.
Vh, iö
Komorok skrev:Ok, men istället för att sätta absorbenter alls där framme, som ju ger brister i återgivningen, så kan du ju lägga krutet i bakdelen av rummet. Annars kan du ju lika gärna EQa basen. Det ger ju samma brister som att ha absorbenter där framme.
dac83 skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag håller med komorok i detta. Problemet är att förklara varför det blir som det blir på ett enkelt sätt. Jag gör ett försök iaf så kanske någon annan kan komplettera senare om det behövs.
Tänk er ett halvt rum. Dvs du har fortfarande vägg och golv, men det finns inga parallella ytor där stående vågor kan uppstå. I detta fallet så kommer mätningarna visar en fin rak kurva med låg efterklang i hela registret. Vi lyssnar nu endast på direktljudet + några harmlösa förstareflexer. Harmlösa jämfört med stående vågor då.
För basar placerade nära väggen så blir reflexer från högtalarväggen en del av direktljudet.
Det som händer när vi lägger till den andra halvan av rummet är att vi får stående vågor vilket ger resonanser som påverkar både tonkurva och efterklang.
Direktljudet är dock fortfarande opåverkat! Den stående vågen uppstår mellan väggarna, men den påverkar inte direktljudet. Totalljudet påverkas, men inte direktljudet.
En mätmikrofon mäter totalljudet, men vår hörsel är känsligare än så och kan avgöra riktning på ett annat sätt än en mikrofon kan. Om än något undermedveten så är det skillnad på att påverka direktljudet och totalljudet för en människa.
Bra förklarat! det borde finnas mätutrustning som visar riktning av ljud, då skulle man se vart reflexer kommer ifrån osv...
IngOehman skrev:Dina inlägg är kanske svårtolkade, så jag kan inte påstå att jag förstår helt säkert vad du menar och
hur du tänker, men det ser i vissa av dem ut som om du inte själv känner att du alls behärskar ämnet
(och i ett antydde du till och med att ingen visste hur det fungerar!).
Men ändå så berättar du i ett annat inlägg (det ovanstående) att du bestämd att du skall ha 6,5 m^3
membranabsorbent bak!
På vilka grunder?
Eller med andra ord - vad är det som gjorde att detta valdes, utan att du frågar om det lämpliga i det?
Jag får någon känsla av att det finns någon därbakom som berättar för dig vilka lösningar du skall välja,
och att du skriver här av något annat skäl än för att då svar på frågor, eller hur kan du fram till att du
skall ha 6,5 m3 membranabsorbent där bak?
Vh, iö
AndreasArvidsson skrev:Jag håller med komorok i detta. Problemet är att förklara varför det blir som det blir på ett enkelt sätt. Jag gör ett försök iaf så kanske någon annan kan komplettera senare om det behövs.
Tänk er ett halvt rum. Dvs du har fortfarande vägg och golv, men det finns inga parallella ytor där stående vågor kan uppstå.
AndreasArvidsson skrev:I detta fallet så kommer mätningarna visar en fin rak kurva med låg efterklang i hela registret. Vi lyssnar nu endast på direktljudet + några harmlösa förstareflexer.
AndreasArvidsson skrev:Harmlösa jämfört med stående vågor då.
AndreasArvidsson skrev:För basar placerade nära väggen så blir reflexer från högtalarväggen en del av direktljudet.
AndreasArvidsson skrev:Direktljudet är dock fortfarande opåverkat! Den stående vågen uppstår mellan väggarna...
AndreasArvidsson skrev:...men den påverkar inte direktljudet. Totalljudet påverkas, men inte direktljudet.[=quote]
Det är helt riktigt, och en viktig synpunkt. En som många glömmer bort när de tror att ett förpåverkat
(med eq eller drc) direktljud kan vara lösningen på de rumsliga problemet.
Dock finns en reservation mot min invändning, min antydan att man INTE kan göra det:
Det är inte entydigt vad som är direktljud och vad som är reflekterat ljud. Man kan sätta
gränser på både psykoakustisk och fysikaliska grunder. Och med det säger jag bara att det
kan vara så att en reflex kan vara en del av dirketljudet.
Det finns till och med fall då det är rimligt att betrakta en resonans som en oskiljbar del av
det ljud man hör! Att kalla det för "direktljud" bär mig 'ändå emot, men kallar jag den oskilj-
bar så hoppas jag det hjälper många att förstå varför en sådan resonans kan bekämpas med
bra resultat (inte lika bra som med akustiska metoder) med drc eller annan form av eq.AndreasArvidsson skrev:En mätmikrofon mäter totalljudet, men vår hörsel är känsligare än så och kan avgöra riktning på ett annat sätt än en mikrofon kan. Om än något undermedveten så är det skillnad på att påverka direktljudet och totalljudet för en människa.
IngOehman skrev:Kronkan skrev:dac83 skrev:vad jag har märkt så ger TL/horn lådor en slags häng-matte respons, det syns även på impedans mätningar som folk har gjort. men förstärkningen avtar mer och mer på de högre frekvenserna som 34hz, 51hz osv.
Men med ett rätt valt av element och en bra byggt låda så märks inte den effekten något specielt.
En snabb sökning gav mig inget svar hur en subbas med principen transmissionline mäter. Men hittar en recension av en högtalare
http://www.stereophile.com/standloudspe ... index.html
Visst verkar mätningen tyda på en viss hängmatta i de lägre registren? Åtminstone denna mätning.
http://www.stereophile.com/content/pmc- ... asurements
Om du menar svackan strax över 100 Hz så beror den ju på delningen, inte på TL-principen.
TL-lådor ger den tonkurva man dimensionerar dem för, och de kan lika gärna bli kutryggiga som
hängmattiga. Det enda man kan säga om dem är att det är omöjligt att få dem lika jämna som
slutna lådor och basreflexlådor, men möjligt att få dem jämna nog för att duga.
Vh, iö
dac83 skrev:IngOehman skrev:Dina inlägg är kanske svårtolkade, så jag kan inte påstå att jag förstår helt säkert vad du menar och
hur du tänker, men det ser i vissa av dem ut som om du inte själv känner att du alls behärskar ämnet
(och i ett antydde du till och med att ingen visste hur det fungerar!).
Men ändå så berättar du i ett annat inlägg (det ovanstående) att du bestämd att du skall ha 6,5 m^3
membranabsorbent bak!
På vilka grunder?
Eller med andra ord - vad är det som gjorde att detta valdes, utan att du frågar om det lämpliga i det?
Jag får någon känsla av att det finns någon därbakom som berättar för dig vilka lösningar du skall välja,
och att du skriver här av något annat skäl än för att då svar på frågor, eller hur kan du fram till att du
skall ha 6,5 m3 membranabsorbent där bak?
Vh, iö
Jag har en akustiker som har i det här läget bara dragit i stora drag hur vi ska lösa akustiken men eftersom att det är i början av bygg stadiet är INGENTING spikat, och tråden handlade om början om vilket bas absorbent som är effektivast per volym.
jag tog upp det där med horn till akustikern, han tyckte det lät lite krångligt men själv tycker jag det är enklare än helmholtz.
Så eftersom han inte hade några erfarenheter av det och ingen här har det själv heller och ingen mät data verkar finnas, där av säger jag att ingen verkar veta vad som ger mest(per liter alltså).
IngOehman skrev:Ingen här har det själv heller? Vad får dig att påstå detta?
Klart jag byggt öppna resonansabsorbenter med olika geometrier och undersökt resultaten.
Och dessutom är det ju inte så svårt att räkna (det man behöver räkna) på det.
Vem är akustikern?
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster