Friktionsfråga . . . typ.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Re: Friktionsfråga . . . typ.

Inläggav Laila » 2014-07-01 21:14

DQ-20 skrev:
Laila skrev:Ok, ponera att vi vill ha ett lager, t.ex. ett skivspelar, med så liten friktion som möjligt,
skall lagertappen då ha en så liten spetsradie som möjligt givet underlagets tålighet.
Tänker mig då ett lager av traditionell typ, typ Thorens TD160 m.fl. . . . typ ?

Frågan är varför man skulle ponera det? Friktionen är inte problemet som jag ser det. Vad man inte vill är att lagermaterialen plastiserar, går torra eller ger upphov till rumble. Iallafall i ett tallrikslager. Då behöver man tillräckligt stor kontaktyta i förhållande till lasten med hög ytjämnhet. Rubinlager är bra för lätta laster och används torra, t.ex. i en tonarm eller en klocka. Glidlager används i tallrikslager. Det finns skäl till det.
/DQ-20

Därför att ursprungsfrågan inte gällde just(bara) skivspelarlager utan var av mer generell natur . . . typ. Bara ett exempel Helge. :) Kanske en illa formulerad fråga då det är/var just friktionen som jag är/var ute efter. Vad som år
mest lämpligt för en given skivspelare är en något annan fråga(jag tänker alltså inte konstruera skivspelarlager). :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Föregående

Återgå till Teknikforum