Svante skrev: jag tror att man gör sig en otjänst om man tror att alla har en medfödd förmåga att utvärdera anläggningar.
Jag tror man gör sig själv en otjänst om man tror att man behöver vara mycket bättre på att utvärdera en anläggning än på att lyssna på musik när målet inte är att utvärdera något.
Den som inte tycker att det är någon större skillnad mellan olika anläggningar är helt enkelt inte en person som behöver välja så noga.
Med det sagt bör man skilja mellan att inte ha reflekterat över skillnader, och att inte (kunna) höra dem om man får dem presenterat på ett bra sätt, även pedagogiskt sett.
Många som inte har reflekterat uppfattar ändå mycket tydliga skillnader när de får chansen att reflektera, och börjar direkt bry sig dessutom och kanske inser de även att de trots att de inte tidigare reflekterat, ändå har påverkats av förhållandena. Många har uppfattat sig själva som mycket mindre musikintresserade än de känner sig efter att ha fått se ljuset (höra ljudet). Och med det vill jag säga att den som vill visa att saker som har med ljudkvalitet att göra spelar liten roll, inte bör låtas komma undan med att hänvisa att sådant som stöder uppfattningen att folk inte bryr sig. Det kan helt enkelt finnas skäl till att folk inte bryr sig som inte är ekvivalenta med att ljudkvaliteten inte spelar något roll. Den kan spela MYCKET stor roll även när väldigt få reflekterar över den.
Den som "klarar utvärderingar" av anläggningar, såtillvida att man märker att man gillar olika alternativ väldigt olika mycket och vet vad man föredrar, men som kanske inte är fena på analysen och därför har svårt att veta vilka åtgärdet som är rätt, kan och bör få hjälp. Det är tyvärr inte så lätt att få det i hifi-branschen.
Vh, iö