Svante skrev:Fast du förstod ju från början.
Nej, om jag hade vetat vad du menade så hade jag inte frågat. Vänligen sluta komma med sådana där dumma påståenden. Du vet inte bättre än jag vad som från mitt perspektiv framgick av din text. Den var i själva verket så oklar att ingen mer än du kan veta vad du menade, bara tro något, och jag frågar hellre än att tro, om möjligheten att fråga finns. Så jag frågade.
Du kunde ha menar hantera signalnivå in, du kunde ha menat hantera skapandet av ljudtryck och du kunde ha menat det du skrev. Eftersom jag förmodade att det sista var det minst troliga så avslutade jag den delen av frågan med en smiley. Jag hade kanske kunnat utelämna att du menat det du skrev, men var det verkligen så farligt att jag tog med den möjligheten?
Svante skrev:Det blev bara en massa merarbete av den där frågan.
Om du vill komplicera saken genom att skriva en massa retoriskt trams istället för att svaras på frågan så är det ditt val. Jag har inte efterlyst att du skulle bete dig så. Det är ett frivilligt merarbete från din sida. Skyll det inte på mig, jag vara bara intresserad av att få svar på vad du menade. Det var därför jag frågade om det.
Svante skrev:Och jag vet inte om du är helt blind för det, men sådana där frågor kan faktiskt verka rätt otrevliga. "Menar du att högtalaren går sönder av att ljudet runtikring den är så starkt?" Duh. Dumt.
Nu fabulerar du ju ihop saker. DET är otrevligt. Den som vill veta vad jag skrev i verkligheten uppmanas härmed att läsa det jag skrev. Inte Svantes falska citat.
Svante skrev:Otrevligt, du påstår med frågan implicit att jag tror att högtalare går sönder av externa ljudtryck.
Nu larvar du dig ju bara. Jag frågade vad du menade och föreslog tre tänkbara alternativ. Ett av dem (att du menade det som du skrev) tog jag med mest på skoj, och satta en smiley bakom för säkerhets skull. Det om något visar att det var det alternativ som jag minst trodde på.
Svante skrev:Det gör dig svårdiskuterad. Du skaffar dig ett retoriskt övertag genom att avsiktligt misstolka det jag skrev som något dumt men det leder också diskussionen bort från det den handlar om (som här) och dom diskutant har man valet att kommentera det (som här) eller inte. Jag gör det alltmer sällan, men du ska veta att det går många gånger emellan som får stå okommenterade.
Varför inte nöja dig med att svara på frågan.
Släpp prestigen och lägg av med den där otrevliga retoriken full av trista personkommentarer. Ingen kommer att tro att du är dum i huvudet bara för att jag behöver fråga vad du menade. Om du tror/tycker att jag är dum i huvudet för att jag inte kan läsa dina tankar så är det helt okej. Du får tycka det, men du kan väl svara ändå, även om du tycker att den som frågar är dum i huvudet?
Det finns bara ett enda skäl till att jag frågade, och det är att jag ville veta vad du menade, vilket faktiskt beror på att jag respekterar både dig och de som läser det du skriver.
Och skälet att jag behövde fråga var att jag höll det som osannolikt att du menade det du skrev. Och du kan väl inte på allvar påstå att jag borde ha vetat så säkert att jag inte borde fråga om du talade om att tåla insignalens styrka eller om du talade om att förmåga att skapa ljudtrycken?
Svante skrev:Admin: tråden behöver inte låsas pga detta, jag går inte i dialog med Ingvar i den här tråden igen.
Det fanns inget skäl att göra det tidigare heller. Jag har inte efterlyst den här tramsdialogen. Jag ställde dig en fråga eftersom jag undrade vad du menade, och ville bara ha svar. Inte en massa otrevliga personkommentarer, beskyllningar och påhopp.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).