Göra diffusor av bambukäppar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Göra diffusor av bambukäppar?

Inläggav Nattlorden » 2014-09-30 10:23

NiklasF skrev:Man skall inte sitta dikt an någon diffusor, varför och hela den biten kan någon som kan den biten förklara mycket bättre än mig.
Så att jag skall ge förslag på andra varianter blir lite svårt ;)

Men då är vi inne i området där vi inte pratar "bra", utan om "minst dåligt". Är det sämre att sitta strax framför en diffusor, eller strax framför en bar vägg?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-09-30 10:23

Tusan. Finns det bilder på dessa bad-diffurorer? Kan någon ohändig människa bygga dessa eller är det köp som gäller? Komoroks hade kunnat göras bakom frontarna kanske. Det lär ju bli bra för dipoler?

Jag tar emot allt. Bygger gärna diffusor bakom högtalaren.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-09-30 10:32

Nattlorden skrev:
NiklasF skrev:Man skall inte sitta dikt an någon diffusor, varför och hela den biten kan någon som kan den biten förklara mycket bättre än mig.
Så att jag skall ge förslag på andra varianter blir lite svårt ;)

Men då är vi inne i området där vi inte pratar "bra", utan om "minst dåligt". Är det sämre att sitta strax framför en diffusor, eller strax framför en bar vägg?

Kanske blir, är det jävligare att trampa i en liten kattskit än en stor hundskit?
Jag rekommenderar ingen att trampa i bajs alls ;) :D
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-30 10:33

NiklasF skrev:Kanske blir, är det jävligare att trampa i en liten kattskit än en stor hundskit?

Aha.... han skall riva väggen alltså! :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-09-30 10:55

Det här är rejält svårt. Säkerligen är vi olika känsliga för varifrån reflexen kommer. Detta kan handla om hur vi faktiskt är uppbyggda fysiskt uppbyggda. Sedan har vi hela och den viktiga tolkningen som sker i hjärnan.

Tror också säkert att IÖ:s diffusor även utan de främre plankorna är effektiva. Bör trots allt ge en viss positiv påverkan på kamfiltereffekter även i närläge. Men de sprider ju inte specielt bra. Kan man åstadkomma scattering alltså större spridning i närområdet så torde detta också påverka. Alltså då kommer energinivån i dessa extremt tidiga reflexer minska.
Men detta är ju teori. Det faktiska resultatet är något annat. Svanåvingar försenar reflexen. Detta är en fysikalisk konsekvens på grund av utformningen.
Man har i princip tre saker som påverkar. Dels har vi en direkt absortion som sker i när vågen studsar. Graden av absortion varierar men finns alltid. Sedan har vi den spridning som sker när vågen träffar materialet. All studs bör ju leda till en någon ökad spridning. Men olika diffusorer sprider olika. En ökad spridning bör vara identisk på ett sätt som absortion. På ett annat sätt blir det annorlunda.

Det som är lika är att ökad spridning ger mindre andel av de korta reflexerna. Abortion har också denna effekt. Men de reflexer med högre tidskillnad blir oförändrade när man sprider. Vid absortion så minskar ju alla reflexer (dock beroende på frekvens).

Så skall vi försöka förstå samtidig att reflexer i olika riktningar kan upplevas på olika sätt.

Så något besvärligt åtminstone för mig.

Men skillnaden mellan en diffusor som är visad ovan (utan alla brädor ditsatta) är att tidskillanden blir mindre mellan reflex och dirketljud jämfört med en kontruktion med vingar.

Men detta innebär inte att båda konstruktionerna eventuellt kan vara positiva i någon grad. Hur veta i vilken grad. Lyssna! Jämföra om man har sådan möjlighet.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-09-30 10:58

Nattlorden skrev:
NiklasF skrev:Kanske blir, är det jävligare att trampa i en liten kattskit än en stor hundskit?

Aha.... han skall riva väggen alltså! :mrgreen:

Nu blev det lite väl drastiskt upplever jag. Väggen är nog bärande och min hyresvärd skulle nog inte uppskatta iden : :lol:

jag kan sammanfatta det hela lite nu. Jag är inne på att bygga golvdiffusorer och sätta bakom mina dipoler, detta borde bli rikigt bra tycker jag. ska man ha plywood som golv och tak samt ryggplatta och sen ösa på med plankor i olika storlekar bakom, som komoroks bild? tyckte den var bra.

dock så återstår mitt huvudproblem, dvs det bakom soffan. det verkar råda lite olika meningar om vad som är det mest effektiva att diffusera med om man sitter väldigt nära väggen. det jag tänker mig är att en lösning med såna där sockerbitar, typ http://www.emusic.se/product/27745/Vico ... 2-Gr%C3%A5

men det finns ju många andra lösningar också. http://www.emusic.se/product/22757/Vico ... Wood-Svart såg ut att fungera extremt bra och dom absorperar lite granna också, vilket kanske skulle vara bra att använda.

ja, det här är en värld det också, men vad gör man inte för ljudet? :)

själv så upptäckte jag något skitspännande. ett gömt gitarriff mitt i refrängen i totos africa. jag har hört låten hundratusenmiljardertals gånger, men igår var första gången jag upptäckte dom subtila ljuden. det var efter att jag experimenterat lite granna med placeringen av högtalarna och tagit bort en hel del dämpning (tre plattor per högtalare! :))
Senast redigerad av zartok 2014-09-30 11:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-09-30 11:01

Vända på rummet är inget alternativ?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-09-30 11:11

NiklasF skrev:Vända på rummet är inget alternativ?

nej, jag vill ha rummet på längden, annars blir bilden för liten. vända 180 grader fungerar absolut inte eftersom jag då inte skulle ha plats med basarna. och dom SKA jag ha kvar :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-09-30 11:23

Låna Kronkans pappvingar!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-09-30 11:35

zartok skrev:men det finns ju många andra lösningar också. http://www.emusic.se/product/22757/Vico ... Wood-Svart såg ut att fungera extremt bra och dom absorperar lite granna också, vilket kanske skulle vara bra att använda.

Eh, vadå? Jag ser den som extremt dyr, kass och värdelös. Diagrammet visar absorbtion, hålmönstret är helt symmetriskt och djupet är ynka 5 cm. Jag skulle inte förvänta mig stordåd från den.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-09-30 11:41

jasså, jag trodde det var diffusion dom hade mätt upp där ska jag erkänna :)
sökandet fortsätter. en massa.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-09-30 11:46

zartok skrev:Tusan. Finns det bilder på dessa bad-diffurorer? Kan någon ohändig människa bygga dessa eller är det köp som gäller? Komoroks hade kunnat göras bakom frontarna kanske. Det lär ju bli bra för dipoler?

Jag tar emot allt. Bygger gärna diffusor bakom högtalaren.

https://www.gearslutz.com/board/bass-traps-acoustic-panels-foam-etc/459885-rpg-bad-panel-detailed-plans-4.html
Bild
Här ser man ju dessutom en soffa som står mycket nära.

Finns dom som gör den välvd också, som en polydiffusor.
Bild

Huruvida den faktiskt är bättre på nära håll (än andra varianter) kan jag inte gå i god för, har inte hört någon själv och det finns många åsikter.

Det finns en massa om akustik på youtube om man vill lära sig lite mer.

Edit:
http://www.rpginc.com/product_BAD_Panels.cfm
Edit2:
http://www.customaudiodesigns.co.uk/rpg-bad-panel-diffuser.htm

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-09-30 11:57

Adhoc skrev:
zartok skrev:men det finns ju många andra lösningar också. http://www.emusic.se/product/22757/Vico ... Wood-Svart såg ut att fungera extremt bra och dom absorperar lite granna också, vilket kanske skulle vara bra att använda.

Eh, vadå? Jag ser den som extremt dyr, kass och värdelös. Diagrammet visar absorbtion, hålmönstret är helt symmetriskt och djupet är ynka 5 cm. Jag skulle inte förvänta mig stordåd från den.

Ska vi mäta lite på söndag? Är hemma i helgen så det skulle kunna ge oss tillräckligt med tid.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-09-30 12:01

Adhoc bygger böjda BAD-paneler här: viewtopic.php?f=3&t=15375
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-09-30 12:14

sprudel skrev:
Adhoc skrev:

Ska vi mäta lite på söndag? Är hemma i helgen så det skulle kunna ge oss tillräckligt med tid.

Det håller jag tummarna för att ni kan göra, mer än gärna papp vs akryl med.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-09-30 12:22

sprudel skrev:
Adhoc skrev:Zartok, i tråden som Nattlorden länkade till lade jag in en post med vidarelänk om teorin för en diffusor liknande "IÖ-diffusorerna". Byggnationsmässigt behöver dom inte vara särskilt svåra. viewtopic.php?p=1428728#p1428728

Soffan står rakt mot bakväggen, tror du det fungerar att ha diffusorn så nära huvudet?

En fördel jag kan tänka mig med ”spjälstaket” ställda bakom varandra med 50% genomsyn är att reflektioner från bakre rader kommer studsa runt ett antal gånger mot framförliggande före de går ut i rummet igen. Borde ge mer varierande tidsfördröjningar och mindre lobverkan och därmed möjlighet att sitta närmare än en traditionell diffusor. Men varianten kräver ju ett hyfsat byggdjup om man kör 5 rader.

I samma tråd GS-tråd som Bootstrap länkade till lade jag några sidor tidigare in en excelfil för dom vill köra BAD-panel a’ la DIY: https://www.gearslutz.com/board/6911715-post69.html

Sprudel, troligen kommer jag köra lite rensning av pannrummet / verkstan under helgen. En LV-värmpump ska in före kung Bore dyker upp.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-09-30 12:56

men om man gör ett staket som det står här ovan, men bara det att man kör ett traditionellt staket med 2cm breda pinnar och i tre rader istället för två, varpå alla pinnar är 60cm långa? distanspinnarna kan ju dubblas så att det är fyra cm mellan pinnarna. eller mer tom. då kan man ju göra paneler som är 60x60 och blir runt 14 cm tjocka.

för att klargöra min fundering:

göra ett staket med tre nivåer av smala pinnar.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-09-30 15:24

Många studs torde äta diskanten mer än de lägre registren. Vilket blir nackdelen med många lager.

Yttre panelen lite böjda brädor för att öka spridningen.

Samt några väl valda djup på olika bräder som sätts upp i någon form av beräkning. Detta mot bakväggen Sådana beräkningar kan jag inte göra.

Även ett begränsat djup torde på en sådan panel ge en bättre effekt neråt regionerna. Jmf med vanlig panel som bara arbetar med tidsförkortningar. Detta eftersom de inre studsen förlänger gångvägen.

Lycka till

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-09-30 15:34

Kronkan skrev:Många studs torde äta diskanten mer än de lägre registren. Vilket blir nackdelen med många lager.

Yttre panelen lite böjda brädor för att öka spridningen.

Samt några väl valda djup på olika bräder som sätts upp i någon form av beräkning. Detta mot bakväggen Sådana beräkningar kan jag inte göra.

Även ett begränsat djup torde på en sådan panel ge en bättre effekt neråt regionerna. Jmf med vanlig panel som bara arbetar med tidsförkortningar. Detta eftersom de inre studsen förlänger gångvägen.

Lycka till

Är själv ovan vid denna nivå av matte men det går att läsa mer här, Kapitel 11 sid 372.
Acoustic Absorbers and Diffusers: Theory, Design and Application AvTrevor J. Cox,Peter D'Antonio.
http://books.google.se/books?id=f19_6NFg4jkC&printsec=frontcover&hl=sv#v=onepage&q&f=false

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-09-30 21:21

dags att ta fram alternativen för tanten. hon verkade igår dock vara mest inne på sockerbitarna där, och inte en mer intressant diy. däremot så får jag nog ha vad jag vill bakom högtalarna :)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-09-30 22:24

zartok skrev:dags att ta fram alternativen för tanten. hon verkade igår dock vara mest inne på sockerbitarna där, och inte en mer intressant diy. däremot så får jag nog ha vad jag vill bakom högtalarna :)

Snygg poly uppsättning. Kanske inte det du söker men kanske kan vara inspiration till att det går att få det snyggt.
http://youtu.be/tyriZDOG2rA

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-01 06:33

Vad är det för material som man använder när man gör dom där böjda diffusorerna? Dom verkar vara rätt effektiva. Bak vid högtalaren funderar jag på en polyuretan. Om det är det frigolit heter. Göra såna där shattering rader och spraya dom svarta.

Bak på soffan så ligger vi i förhandlingar just nu. Det jag mest vill veta är om vad som helst blir bättre än naken väg, eller om det kan screwas upp där med. Jag tror att det finns en risk att vetorätten dyker upp. Samtidigt vill jag göra något av det känner jag.

Om det blir frigolit får jag ta det. Blir det rader eller kuber får jag ta det. Blir det såna där böjda fällor och diffusorer får jag ta det. Men bara om det inte kan bli sämre :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-01 07:59

zartok skrev:Bak vid högtalaren funderar jag på en polyuretan. Om det är det frigolit heter.

Frigolit är expanderad polystyren, ett varumärke för cellplast. Polyuretan kan ha mycket olika materialegenskaper: massiv eller skum och kan vara mjuk elastomer, eller hård.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-10-01 08:06

zartok skrev:Vad är det för material som man använder när man gör dom där böjda diffusorerna? Dom verkar vara rätt effektiva. Bak vid högtalaren funderar jag på en polyuretan. Om det är det frigolit heter. Göra såna där shattering rader och spraya dom svarta.

Bak på soffan så ligger vi i förhandlingar just nu. Det jag mest vill veta är om vad som helst blir bättre än naken väg, eller om det kan screwas upp där med. Jag tror att det finns en risk att vetorätten dyker upp. Samtidigt vill jag göra något av det känner jag.

Om det blir frigolit får jag ta det. Blir det rader eller kuber får jag ta det. Blir det såna där böjda fällor och diffusorer får jag ta det. Men bara om det inte kan bli sämre :)

Den risken finns dock beroende på hur du fixar detta.
Du kan på olika sätt lyfta fram vissa reflexer till förmån för andra inom frekvensregistret, och det blir inte bra. Har du otur kan du nästan skapa en passiv högtalare bakom dig som skickar ljud bakifrån.
Akustiska insatser är komplicerat som f-n, om det ska bli bra. Kolla Adhocs tråd där han dissekerar reflexer från olika riktningar i tid, och försöker hantera dem.
Nu har du ju vägg bakom dig, och inte fönster som jag, så möjligheter till lösning borde vara fler än för mig om man tar hänsyn till estetiska krav.
Det enda jag upplevt som fungerar tillfredsställande nära bakvägg är vingar, kan du tänka i liknande banor bör det gå.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

mangs

Inläggav mangs » 2014-10-01 09:21

Jag gillar denna och de länkade trådarna mycket då jag blir sugen på att fixa mer med akustiken. Jag har så här långt jobbat mest med Absorbering då det dels får ned efterklangen och dels gör direktljudet tydligare och jag får en betydligt bättre stereobild. Det som jag möjligtvis kan ge som kritik är just att det blir lite tråkigare och mindre levande jämfört med om jag kör kala väggar.

Jag sitter relativt nära bakväggen i båda mina lyssningsrum 30 resp 60cm från bakvägg och har i nuläget satt upp relativt bredbandiga absorbenter bakom huvudet. Skulle vilja testa att byta ut dessa eller bara en av dessa mot någon form av diffusor då jag troligtvis kommer få ett mer levande ljud, låter detta vettigt?

Rum 1: 2-kanals Hifi
Jag spelar på kortändan i ett rum som är 3,5 *10m och har ca 4m i takhöjd. jag har dipoler placerade ca 60 cm från högtalarväggen och just nu spelar de utan något bakom dessa, jag har tidigare laborerat med både diffusorer och absorbenter och gillade då absorbenten bäst. Nu kör jag tomt men har istället tre stora 120*60 och 12cm djupa absorbenter direkt bakom soffan. En bakom sweets pot och en til lpå varje sida med ca 20cms mellanrum. Frågan är om jag skall testa att ersätta en eller alla av dessa med diffusorer och flytta fram 1 av dessa bakom varje högtalare?

Rum2: Hemmabio/studio
Rummet är 3,8*3m och bestyckat med tjock heltäckningsmatta och en stor soffa ca 60cm från bakvägg. Här jag har satt upp 6 st absorbentskivor i storleken 60*40*12cm för att täcka första/andra sidoreflexen och sedan har jag även två på bakväggen bakom mitt huvud för att minska reflektionen där. Det är väl främst dessa två som jag funderar på att byta mot något diffuserande då de övriga gör ett mycket bra jobb för att "städa upp". kan tillägga att bakväggen utöver dessa två absorbenter består av ett hyllsystem med Blurays och DVDs placerade lite diffusormässigt.

Några förslag med tanke på att jag sitter så nära bakväggen i båda dessa rum?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-01 09:58

mangs skrev:Jag gillar denna och de länkade trådarna mycket då jag blir sugen på att fixa mer med akustiken. Jag har så här långt jobbat mest med Absorbering då det dels får ned efterklangen och dels gör direktljudet tydligare och jag får en betydligt bättre stereobild. Det som jag möjligtvis kan ge som kritik är just att det blir lite tråkigare och mindre levande jämfört med om jag kör kala väggar.

Jag sitter relativt nära bakväggen i båda mina lyssningsrum 30 resp 60cm från bakvägg och har i nuläget satt upp relativt bredbandiga absorbenter bakom huvudet. Skulle vilja testa att byta ut dessa eller bara en av dessa mot någon form av diffusor då jag troligtvis kommer få ett mer levande ljud, låter detta vettigt?

Jag spelar på kortändan i ett rum som är 3,5 *10m och har ca 4m i takhöjd. jag har dipoler placerade ca 60 cm från högtalarväggen och just nu spelar de utan något bakom dessa, jag har tidigare laborerat med både diffusorer och absorbenter och gillade då absorbenten bäst. Nu kör jag tomt men har istället tre stora 120*60 och 12cm djupa absorbenter direkt bakom soffan. En bakom sweets pot och en til lpå varje sida med ca 20cms mellanrum. Frågan är om jag skall testa att ersätta en eller alla av dessa med diffusorer och flytta fram 1 av dessa bakom varje högtalare?

Rummet är 3,8*3m och bestyckat med tjock heltäckningsmatta och en stor soffa ca 60cm från bakvägg. Här jag har satt upp 6 st absorbentskivor i storleken 60*40*12cm för att täcka första/andra sidoreflexen och sedan har jag även två på bakväggen bakom mitt huvud för att minska reflektionen där. Det är väl främst dessa två som jag funderar på att byta mot något diffuserande då de övriga gör ett mycket bra jobb för att "städa upp". kan tillägga att bakväggen utöver dessa två absorbenter består av ett hyllsystem med Blurays och DVDs placerade lite diffusormässigt.

60 cm bakom dipolerna är ngt kort. DEt är ca 120 cm i extra gångväg för reflexen. Då kan det ju upplevas bättre med absortion även om det kanske skall undvikas bakom dipoler. Jag labbar just nu med minst en extra gångväg på ca 180 cm. Och diffusion. Blir något ökad energi så vilket kan upplevas som något lite mera realistiskt. Kan bli så enligt eget prövande.
Men för kort reflex kan ju göra att det blir lite mjukare och behagligare om du absorberar. Lite lätta tankar bara.

Samma sak uppstår ju bakom lyssningspositionen. Min erfarenhet säger dock att vi inte är lika känsliga för reflexer som kommer bakifrån. Bara erfarenhetsmässigt. Men ändå betydelsefulla. Om man diffusorer där kommer diffusionen öka även från väggen bakom högtalarna. Detta eftersom tidig diddusion påverkar alla senare reflexer. Men man kan ju åstminstone pröva att försöka åstadkomma en senareläggning av reflexerna som kommer bakifrån. Det är väl inte enbart vingar som åstadkommer detta. Borde bli så om du har en panel som sprider väl (scattering).

Men det kan ju finnas sådana som har bättre tankar.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-10-01 11:10

mangs skrev:Jag gillar denna och de länkade trådarna mycket då jag blir sugen på att fixa mer med akustiken. Jag har så här långt jobbat mest med Absorbering då det dels får ned efterklangen och dels gör direktljudet tydligare och jag får en betydligt bättre stereobild. Det som jag möjligtvis kan ge som kritik är just att det blir lite tråkigare och mindre levande jämfört med om jag kör kala väggar.

Jag avråder bestämt från att absorbera bakom lyssningsplats. Jag har skrivit mer om detta tidigare och gör det därför inte igen, prova sökfunktionen.

Vad som helst, t.o.m en helt plan vägg bakom lyssningsplats, tycker jag är att föredra. Diffusering tycker jag är det bästa alternativet bakom lyssningsplats. Med vill man inte bekosta en dylik, är en bokhylla med böcker* och/eller CD/LP-skivor något åt det hållet, dock inte lika effektiv. Men det brukar ändå funka väldigt bra. Till och med rum som är fulla med bokhyllor runt om och heltäckningsmatta (eller väldigt många mattor), brukar vara trevliga högtalarmusiklyssningsrum.

* Placerade lite huller om buller, gärna med olika djup
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-01 13:37

Här en länk där bl a två svenska tillverkare av akustiskt material försöker diskutera dipoler och diffusion. Inte helt enkelt.

https://www.gearslutz.com/board/bass-tr ... akers.html

När det gäller Johans inlägg så blir det för mig för mycket av en tumregel såsom det framförs. Inte lätt att hitta den länk som han pekar på.

För mig så blir det inte så enkelt. SJälv har jag nog omkring 15 - 20 % absortion på väggen bakom lyssningspositionen. Även en mindre andel absortion även på väggen bakom högtalarna. Andelen rena diffusorer högre. Finns också en andel bar vägg bakom och ovanför högtalarna. Diffusionen mest wingar men också andra typer finns. Även bokhyllor med böcker fungerar som diffusorer även om effekten inte kan bli så bra som med framräknade sådana.

Absortionen relativt sprid på väggen bakom lyssningspositionen. Detta eftersom absorbenterna är placerade bakom böckerna. Detta går att åstadkomma genom att bokhyllan är 40 cm djup. Ett mindre område är dock helt fyllt. Jag har försökt att lyssna om det skulle låta bättre i mellanregister och diskant om jag bytte ut den den lilla absorbenten som fyller ett område direkt bakom lyssningspositionen. Kan så säga inte höra något som blir bättre jämfört med ren absortion. Nu sitter jag rejält ut från bakväggen.

Personligen försöker jag undvika rena väggar. Inget som brukar leda till det jag önskar. Min anläggning är dock alltid en kompromiss som uppstår på grund av att det är ett vardagsrum trots allt.

Rent subjektivt ,vad det nu kan vara värt, har jag en erfarenhet. Desto mera diffusion desto mera av efterklang tål man i ett rum. Om det kan förstås. En kraftig förenkling. Det beror ju på en stor mängd andra variabler såsom högtalarnas spridning, vilka väggar är behandlade m m. För man väl säga så att det inte blir en simpel tumregel.

För trådens utveckling vore det ju bra om någon kunde länka till de länkar som Johan föreslår till läsning.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-01 13:39

Kronkan skrev:Här en länk där bl a två svenska tillverkare av akustiskt material försöker diskutera dipoler och diffusion. Inte helt enkelt.

https://www.gearslutz.com/board/bass-tr ... akers.html

När det gäller Johans inlägg så blir det för mig för mycket av en tumregel såsom det framförs. Inte lätt att hitta den länk som han pekar på.

För mig så blir det inte så enkelt. SJälv har jag nog omkring 15 - 20 % absortion på väggen bakom lyssningspositionen. Även en mindre andel absortion även på väggen bakom högtalarna. Andelen rena diffusorer högre. Finns också en andel bar vägg bakom och ovanför högtalarna. Diffusionen mest wingar men också andra typer finns. Även bokhyllor med böcker fungerar som diffusorer även om effekten inte kan bli så bra som med framräknade sådana.

Absortionen relativt sprid på väggen bakom lyssningspositionen. Detta eftersom absorbenterna är placerade bakom böckerna. Detta går att åstadkomma genom att bokhyllan är 40 cm djup. Ett mindre område är dock helt fyllt. Jag har försökt att lyssna om det skulle låta bättre i mellanregister och diskant om jag bytte ut den den lilla absorbenten som fyller ett område direkt bakom lyssningspositionen. Kan så säga inte höra något som blir bättre jämfört med ren absortion. Nu sitter jag rejält ut från bakväggen.

Personligen försöker jag undvika rena väggar. Inget som brukar leda till det jag önskar. Min anläggning är dock alltid en kompromiss som uppstår på grund av att det är ett vardagsrum trots allt.

Rent subjektivt ,vad det nu kan vara värt, har jag en erfarenhet. Desto mera diffusion desto mera av efterklang tål man i ett rum. Om det kan förstås. En kraftig förenkling. Det beror ju på en stor mängd andra variabler såsom högtalarnas spridning, vilka väggar är behandlade, fördelningen av tidiga och sena reflexer m m. För man väl säga så att det inte blir en simpel tumregel.

För trådens utveckling vore det ju bra om någon kunde länka till de länkar som Johan föreslår till läsning.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-10-01 14:41

Jag tror att Johans rek avseende dämpande material gäller i allmänhet, och nära bakväggen i synnerhet. Har du långt är det ju inga bekymmer att fixa det med bokhyllor, möbler osv. Min egen upplevelse av dämp nära vid bakväggen är att det är förödande.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum