Här en länk där bl a två svenska tillverkare av akustiskt material försöker diskutera dipoler och diffusion. Inte helt enkelt.
https://www.gearslutz.com/board/bass-tr ... akers.htmlNär det gäller Johans inlägg så blir det för mig för mycket av en tumregel såsom det framförs. Inte lätt att hitta den länk som han pekar på.
För mig så blir det inte så enkelt. SJälv har jag nog omkring 15 - 20 % absortion på väggen bakom lyssningspositionen. Även en mindre andel absortion även på väggen bakom högtalarna. Andelen rena diffusorer högre. Finns också en andel bar vägg bakom och ovanför högtalarna. Diffusionen mest wingar men också andra typer finns. Även bokhyllor med böcker fungerar som diffusorer även om effekten inte kan bli så bra som med framräknade sådana.
Absortionen relativt sprid på väggen bakom lyssningspositionen. Detta eftersom absorbenterna är placerade bakom böckerna. Detta går att åstadkomma genom att bokhyllan är 40 cm djup. Ett mindre område är dock helt fyllt. Jag har försökt att lyssna om det skulle låta bättre i mellanregister och diskant om jag bytte ut den den lilla absorbenten som fyller ett område direkt bakom lyssningspositionen. Kan så säga inte höra något som blir bättre jämfört med ren absortion. Nu sitter jag rejält ut från bakväggen.
Personligen försöker jag undvika rena väggar. Inget som brukar leda till det jag önskar. Min anläggning är dock alltid en kompromiss som uppstår på grund av att det är ett vardagsrum trots allt.
Rent subjektivt ,vad det nu kan vara värt, har jag en erfarenhet. Desto mera diffusion desto mera av efterklang tål man i ett rum. Om det kan förstås. En kraftig förenkling. Det beror ju på en stor mängd andra variabler såsom högtalarnas spridning, vilka väggar är behandlade m m. För man väl säga så att det inte blir en simpel tumregel.
För trådens utveckling vore det ju bra om någon kunde länka till de länkar som Johan föreslår till läsning.