Hjälp med baslåda

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Re: Hjälp med baslåda

Inläggav Cortado » 2014-10-01 20:24

Som ett tillägg på ovanstående simulering behöver du ha dubbla volymen med båda elementen i en låda. En låda på 200L är stor, speciellt med tanke på hur lite lågbas den faktiskt genererar. Fast det är naturligtvis bara en reflektion.

Spelar grabben din gitarr? Isåfall kan det vara en idé att använda dem som gitarrelement, tror spontant på att dem skulle göra sig bättre som gitarrelement än subelement. Kanske tom riktigt bra.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2014-10-01 21:33

Jag fick en tomlåda av en kompis som han haft i en bil, med just 2 15". Om man mäter yttermått så är den på 168 liter. Blir till att testa å skruva i basarna i den. Finns en port på baksidan men den skruvar jag igen. Vanligt förfarande i pa/ disco-sammanhang är att dra ner 25hz regeln helt, speciellt på den tiden det snurrade vinyl, då kan man ju ge dem mer kräm. Om jag gör det och delar dem runt 100 så blir det nog hyfsat.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-10-01 22:01

Det förra inlägget gör mig lite förvirrad, men men, lika trött är jag för det då klockan snart är läggdags. :)

heliac skrev:Vanligt förfarande i pa/ disco-sammanhang är att dra ner 25hz regeln helt, speciellt på den tiden det snurrade vinyl, då kan man ju ge dem mer kräm.

Ett bra skäl till att högpassfiltrera allt under 25hz i detta fall är det är onödigt att mata frekvenser till elementen som ändå inte kommer höras och riskera att ha sönder dem. Fast ja, vad vet jag. :)

heliac skrev:Om jag gör det och delar dem runt 100 så blir det nog hyfsat.

Gissar att du menar att du ska dela bort de höga frekvenserna iom att målet var att göra en baslåda? :D

Nu tror jag nog att vi alla ser fram emot byggbilder och kanske mätningar om såna möjligheter finns. :)

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2014-10-01 22:23

Ja om man pratar baslåda och dela vid 100, så menar man givetvis övre gränsfrekvens. Upp med nivån lite nu.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-10-01 23:16

darkg skrev:Du kan ju bygga den ena så har du något att lyssna på medan du funderar på i vilken skog du ska dumpa den, medan du bygger den andra.

+1

:D :wink:

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2014-10-09 13:58

Jag skruvade i basarna i ovan nämnda låda, paralellkopplade dem och driver dem med ett mindre PA-steg som lämnar 380w bryggat i 4 ohm. Provade först att dela vid 120 men då blev de alldeles för bumligt. Delade istället vid 80 och knuffade på lite med en eq vid 40hz, då funkade det riktigt bra. Impad av att dessa element som är ca. 30 år levererar såpass.

Föregående

Återgå till Teknikforum