Mäta högtalare i linux?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-10 17:38

iffe skrev:Jag mäter nu med min skrivbordsdator som jag kör XP på. Men vill ju kunna mäta på linuxdatorn (som tjänstgör som musikserver/signalkälla/etc), den står ju fiffigt nog ockå i rummet jag vill mäta i samt inhyser ljudkortet jag vill använda. Ingen panik alltså, men kunde vara ett kul projekt på sikt.

Är lite sugen på att ta tag i det faktiskt, Men först göra klart ACE, som för övrigt står å vråltutar i köket nu. Inte en del oberörd suck. Ska nog dra mig in i verkstan å tuta med generator så jag kan se på distorsion och dyl. (måste röja undan först dubbelsuck)
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-04-10 18:55

nl1970 skrev:
UrSv skrev:Varför inte pula lite med LspCad?

Har LSPCad i Windows. Tror inte att det är ett fritt program att mixa/mixtra med för att göra det fritt under Linux.

Hade nog inte för avsikt att antyda att man skulle mixtra med det för att göra det fritt under Linux. Vad jag menade var att köpa det och köra det under Linux om det gick att få till det.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-10 19:56

UrSv skrev:
nl1970 skrev:
UrSv skrev:Varför inte pula lite med LspCad?

Har LSPCad i Windows. Tror inte att det är ett fritt program att mixa/mixtra med för att göra det fritt under Linux.

Hade nog inte för avsikt att antyda att man skulle mixtra med det för att göra det fritt under Linux. Vad jag menade var att köpa det och köra det under Linux om det gick att få till det.

Tja, det är ju fullt lagligt om det skulle funka. Jag tror inte jag hört att nån satt regler för vilket operativ som driver mjukvaran.
Det är nog som sagt va svårt att få till cryptogrejen i linux så jag tror inte det är värt allt besvär.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-04-12 14:58

Hittade för övrigt ett program, eller egentligen ett script som följer med drc-programvaran, som kan mäta upp impulsresponsen i linux. Tyvärr saknar det ett GUI som så ofta under detta operativsystem.

Nu ska man bara orka flytta ljudkortet till den andra datorn igen...

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2006-09-09 14:00

Vill bara lyfta denna tråd lite. Någon som vet om det finns något program för att mäta högtalare för linux?

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-09-09 17:00

Det var hemskt längesen jag hade tid att engagera mig i mätningar nu, men jag hittade det här som såg intressant ut iallafall: http://gaydenko.com/qloud/

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-01 12:49

*bump*

:D

Det klagas ju en del på ljudmixern i win. Kan det eventuellt vara en fördel att mäta i linux om man kan få bättre kontroll över mixern?

Håller på att gå igenom lite olika mätmöjligheter nu nämligen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-01 14:00

Lilltrolls trolldist borde väl funka under linux också? Man måste väl ha matlab också förstås.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-01 14:37

Mjo det borde funka. *undrar hur exporten ser ut i trolldist*
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-01 16:39

Naqref™ skrev:Mjo det borde funka. *undrar hur exporten ser ut i trolldist*

Det bestämmer du nog själv... :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2008-06-03 12:44

http://www.kokkinizita.net/linuxaudio/index.html

Jaaa (JACK and ALSA Audio Analyser, is an audio signal generator and spectrum analyser designed to make accurate measurements.

Japa (JACK and ALSA Perceptual Analyser), is a 'perceptual' or 'psychoacoustic' audio spectrum analyser.
In contrast to JAAA, this is more an acoustical or musical tool than a purely technical one. Possible uses include spectrum monitoring while mixing or mastering, evaluation of ambient noise, and (using pink noise), equalisation of PA systems.

+ lite andra trevliga program inclusive LADSPA plugins.

LADSPA
http://linux-sound.org/ladspa.html

- B

Föregående

Återgå till Teknikforum