Jag kommer nog inte löda i min 208a överhuvudtaget så länge den fungerar, även om jag förstår den förebyggande tanken. Med mig bakom lödkolven kan det få oanade följder är jag rädd.
Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:Som skrivet i titeln, mitt NAD 208 är dött, stendött. Grejen är jag inte använt det på ett bra tag utan det har stått i hyllan (med spänning till). Skulle koppla in det idag efter att jag packat ner mina 28B och det reagerade inte alls.
Felsökning hittills:
Mätt alla säkringar, de är alla hela.
Kollat att strömbrytaren fungerar: check
Kollat sekundärspänningen: resultat nix!![]()
Har mätt neutral på nätkontakten till nollan på primärsidan (pin 5 på sk601) och där verkar det vara kontakt.
Kan en transformator enbart dö?
Vad sitter "thermal" via nollan o neutral?
Johan_Lindroos skrev:Jag kopplade in en av mina 208:or i onsdags. Jag tyckte det surrade lite så jag tänkte typ: "Äsch, jag slår av det, å så sätter jag på det igen." i något slags idiotiskt hopp att problemet skulle lösa sig av sig självt... Men icke. Efter detta så gick steget sönder helt och hållet! Nu lyser av/på-lysdioden bara rött, den blir aldrig grön som den ska. Jag har för mig att jag tidigare läst på vårt kära forum om 208:or som går sönder på detta viset. Är det någon som haft detta problem och minns vad felet orsakades av?
(VARNING!?!)
Uppenbarligen kan 208:or riskera haveri vad alltför snabba på/av/på-cykler.
Svante skrev:hifikg skrev:Låter som något man kan pyssla med i vintermörkret, kan man löda medan steget jobbar?
NEJ!
IngOehman skrev:Okej, grattis!
Jag som trodde lödningarna redan var fixade. Jag brukar alltid råda alla som får problem med NAD 208 att gå igenom alla lödningar och "fylla på" där det ser snålt ut med tenn. Hade för mig att jag delgivit detta knep tidigare, här på faktiskt.
Men har jag inte det så gör jag det nu. Om ni har en NAD 208 för reparation - se till att alla åtkomliga lödningar blir genomgångna.
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:Okej, grattis!
Jag som trodde lödningarna redan var fixade. Jag brukar alltid råda alla som får problem med NAD 208 att gå igenom alla lödningar och "fylla på" där det ser snålt ut med tenn. Hade för mig att jag delgivit detta knep tidigare, här på faktiskt.
Men har jag inte det så gör jag det nu. Om ni har en NAD 208 för reparation - se till att alla åtkomliga lödningar blir genomgångna.
Vh, iö
Av alla 208 jag reparerat (hyggligt många) så har dåliga lödningar ALDRIG varit problemet.
Tidsåtgången för att löda om allt är avsevärd och skulle rendera en reparationsnota på tusentals kronor.
Bar för er info alltså.
Morello skrev:Rydberg skrev:Som skrivet i titeln, mitt NAD 208 är dött, stendött. Grejen är jag inte använt det på ett bra tag utan det har stått i hyllan (med spänning till). Skulle koppla in det idag efter att jag packat ner mina 28B och det reagerade inte alls.
Felsökning hittills:
Mätt alla säkringar, de är alla hela.
Kollat att strömbrytaren fungerar: check
Kollat sekundärspänningen: resultat nix!![]()
Har mätt neutral på nätkontakten till nollan på primärsidan (pin 5 på sk601) och där verkar det vara kontakt.
Kan en transformator enbart dö?
Vad sitter "thermal" via nollan o neutral?
Plockade du ut säkringarna innan du mätte?
bomellberg skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:Okej, grattis!
Vh, iö
Av alla 208 jag reparerat (hyggligt många) så har dåliga lödningar ALDRIG varit problemet.
Tidsåtgången för att löda om allt är avsevärd och skulle rendera en reparationsnota på tusentals kronor.
Bar för er info alltså.
Det där låter som en grov generalisering; som att du tolkar "löda om" som att "plocka bort alla komponenter, rensa korten och löda i allting igen".
Att "löda om" kan också betyda att bättra på lödningarna, dvs värma och påföra mer lod, vilket inte ska behöva ta mer än en timme max för en måttligt flink reparatör.
Morello skrev:IngOehman skrev:Okej, grattis!
Vh, iö
Bar för er info alltså.
Fostex skrev:Morello: Vad är de vanligaste 208-felen du har stött på?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster