zartok skrev:Jag håller på att planera ut mitt nästkommande bygge (det är så otroligt kul att bygga högtalare) och funderar på om man på något sätt kan se på en parameter eller en samling parametrar om ett element är transientsnabbt eller inte. Det är en djungel där ute och det finns miljoner element, det ena lovar mer än det andra.
Därav min fråga till bättre vetande härifrån
Ja, det här skulle bli ett märkligt bygge, men det är i grunden en kopia från en högtalare som vi alla känner till

Även om man börjar med att förenkla problemet genom att bortse ifrån olinjära egenskaper så finns det inget korrekt svar på frågan.
Problemet är att den som skall försöka svara på den (t ex jag) inte vet vad du menar. Transientsnabb är inget tekniskt begrepp. Det är ett marknadsföringsbegrepp, eller möjligen ett sätt att beskriva en upplevelse.
Men man kan inte mäta transientsnabbhet, eftersom det inte finns någon definition på vad det är för något.
- - -
Med det sagt kan man förvisso studera en massa olika saker, som
kan ha koppling på något sätt till det du undrar över, men det är förstås svårt att veta innan man vet säkert vad du menade.
Jag brukar säga att det finns i varje fall tre olika "trögheter" som är involverade när man spelar musik genom högtalare:
1. Den tid det tar (som funktion av frekvens) för musiksignalen på högtalarens terminaler, tills ljudet kommer ut.
2. Den tid det tar för musiken att ta sig från högtalare till lyssnaren, och,
3. Den tid det tar för musik som klingar kvar i lyssningsrummet att klinga av.
Jag förmodar att det inte är 2 och 3 du talar om, och då återstår 1.
Och bara för det så är det en grannlaga uppgift att definiera denna tid. Minst sagt. Det går nämligen att definiera en fördröjningstid på så många olika sätt, och dessutom kan man fråga sig om en frekvensoberoende tid skall räknas alls? Sådan motsvarar ju bara det som nämns under pkt 2.
Ur en aspekt kan man nog säga att man inte skall det, men ur andra så bör man nog göra det... Frekvensoberoende grupplöptid är nämligen inte säkert att det är harmlöst alls. Och vad är då grupplöptid?
- - -
För att skilja på de olika egenskaperna så brukar jag dela upp problemet i:
1. Faslöptid (som inte är ett etablera begrepp, men som jag hittat på, och som betyder nollgenomgångens förskjutning i tid (som funktion av frekvensen)) och,
2. Grupplöptid (ett etablerat begrepp).
Faslöptiden kan man t ex mäta med oscilloskop (om man har ett ekofritt rum så hjälper det också), och den vara både positiv och negativ. Spelar man en statiskt sinuston kan det därför se ut som om signalen i vissa register kommer ut ur högtalaren tidigare än den skickades in. Är den samma för alla frekvenser så kommer vågformer att komma ut oförvanskade.
Grupplöptiden är per definition fasens derivata (som funktion av frekvens), och denna kan sammanfalla med faslöptiden för LP-funktioner, men det intressanta med den är att den alltid är positiv, oavsett fasgång. Och att den om något kan sägas beskriva den tid det tar för energin att passera systemet, och hur mycket samma energi dras ut i tiden.
En hög grupplöptid vid frekvensen X kommer alltså att göra både att ljud i det registret kommer att fördröjas (och hänga kvar efter att insignalen upphört) och att varaktigheten av ljudet blir mycket längre.
- - -
Och det som kännetecknar system som har dålig förmåga att hantera...
Eller förresten. Det är nog bättre att jag inte skriver mera ännu. Vill se om det kommer några frågor först.
- - -
Men jag kan sammanfatta det jag skrivit, med något lite annat än det jag skrev, nämligen: "Snabbhet" är inte en faktor. Det finns ingen "snabbhet" inblandad på något sätt. Det är dock i förekommande fall en konsekvens, av att man INTE är drabbad av tröghet.
Jo jag kan säga en sak till, som försvårar frågan (jag tror DQ var inne på det tidigare också, och det är en väldigt viktig aspekt att ha med och ta ställning till), nämligen att man vid motsvarande "tillställande", i faskurveform räknat, får större och större problem ju lägre frekvens det gäller, alltså problem i tid räknat.
Det gör att det är en ständigt aktuell fråga om man skall stympa bas för att minimera tidsutsträckning. En sämre utsträckning nedåt i frekvens kan ju med rätta sägas stympar signalen
mera, men den leder till
mindre grupplöptid fel, i tid räknat (duh...).
Det jag vet om hur hörseln fungerar gör att jag inte anser att man kan räkna tid som tid, utan hänsyn till frekvens, dock. Så som jag ser det är det ett feltänk att stympa basområdet för att vinna "transientsnabbhet". Och bara för att tydliggöra det så ställer ett högpassfilter anbringat vid 0,01 Hz till med oändligt mycket större tidsfel än en DC-koppling, men de är i praktiken samma sak musikåtergivningsmässigt.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).