Absorptionsfaktor vs absorptionskoefficient vs försvagnings?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Absorptionsfaktor vs absorptionskoefficient vs försvagni

Inläggav DQ-20 » 2015-03-14 19:00

phon skrev:Det apsorberar förstås! :) 8)

Nja... Ap-absorberar eller absorberar. Ap-absorberar ljud gör t.ex. 1000 mm glasull och gör att sterion låter apa. Allt under det absorberar bara.

Om det är någon som mot all förmodan vill veta varför det ena ordet stavas med b och det andra med p så beror det på att det är samma ljud men "B" är tonande och "P" är tonlös. Försöker man säga "p" tonande blir det ett "b" och vice versa. Framför ett annat tonlöst ljud (i det här fallet tonlöst sje-ljud) är det lättare att säga en tonlös konsonant (p) så därför blev det så i "absorption". Det första b:et i "absorption" följs i latinska språk av ett tonande "s" så där vill man hellre ha ett tonande ljud framför - "b". På svenska har vi inga tonande "s" så vi måste säga "appsorbera" och "appsorpsjon" för att det inte ska stocka sig i käften. Ofta skiter man helt i det andra p-ljudet. Men eftersom det som sagt är ett låneord har vi tagit skeden i vacker hand och stavat med b och p. I alla fall vissa av oss.

"Ab" är för övrigt ett latinskt prefix som betyder samma sak som prefixet "a", och kan illustreras med frasen "Den här tråden innehåller både absurditeter och asociala tendenser". Och ja, "absurditeter" blir "appsurditeter" i tal.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2015-03-14 21:12

Men har du Aspberger eller?

Mvh E*

PS. Rätt stavning är förstås Asperger (vilket blir rödmarkerat här till skillnad
från felstavningen ovan ...).
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-03-14 21:17

DQ-20 skrev:
phon skrev:Det apsorberar förstås! :) 8)

Nja... Ap-absorberar eller absorberar. Ap-absorberar ljud gör t.ex. 1000 mm glasull och gör att sterion låter apa. Allt under det absorberar bara.

Om det är någon som mot all förmodan vill veta varför det ena ordet stavas med b och det andra med p så beror det på att det är samma ljud men "B" är tonande och "P" är tonlös. Försöker man säga "p" tonande blir det ett "b" och vice versa. Framför ett annat tonlöst ljud (i det här fallet tonlöst sje-ljud) är det lättare att säga en tonlös konsonant (p) så därför blev det så i "absorption". Det första b:et i "absorption" följs i latinska språk av ett tonande "s" så där vill man hellre ha ett tonande ljud framför - "b". På svenska har vi inga tonande "s" så vi måste säga "appsorbera" och "appsorpsjon" för att det inte ska stocka sig i käften. Ofta skiter man helt i det andra p-ljudet. Men eftersom det som sagt är ett låneord har vi tagit skeden i vacker hand och stavat med b och p. I alla fall vissa av oss.

"Ab" är för övrigt ett latinskt prefix som betyder samma sak som prefixet "a", och kan illustreras med frasen "Den här tråden innehåller både absurditeter och asociala tendenser". Och ja, "absurditeter" blir "appsurditeter" i tal.

/DQ-20

Så Hi-Fi bygger rätt och slätt på talfel.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-03-14 21:32

ante_77 skrev:Så Hi-Fi bygger rätt och slätt på talfel.

Naj
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-03-14 23:30

En gammal glasulls-adsorbent blir lite brunaktig på ytan, det är allt gammalt ljud som fastnat.
Det skitiga man ser är alla ljudpartiklar som har kämpat och dött i den stickiga fällan.
Gräver man lite längre ner i ullen så är den gul och fin även som väl använd.
Detta visar att ljudet fastnar bara på ytan, således handlar det snarast om adsorption.
En analys av skiten kan avslöja den exakta musiksmaken hos adsorbentens ägare. :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-14 23:37

Det kan man kanske tro, men lite mera seriösa analyser än de du fantiserar om, har visat att sådana information går evigt förlorad på grund av att den rytmiska/temporala dimensionen suddas ut under lagringen. Så det enda man kan se är vilken tonart musiken gått i.

Nämligen!

Och det heter Appsårbera. Att skada appar med hjälp av finurliga virusar alltså.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-03-15 00:06

Jag har fem rosa adsorpenter på kontoret, det blir väl en adsor-penta då?
Fast dom är lite mer gulaktiga på ytan, det kanske beror på min musiksmak, sinussvepet? :?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-03-15 01:37

Eller prostatan . . . typ ? :? :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-15 01:39

Aqsorpenter passar bäst för hydrofånerier.

Vh, iö

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-03-15 01:50

phon skrev:En gammal glasulls-adsorbent blir lite brunaktig på ytan, det är allt gammalt ljud som fastnat.
Det skitiga man ser är alla ljudpartiklar som har kämpat och dött i den stickiga fällan.
Gräver man lite längre ner i ullen så är den gul och fin även som väl använd.
Detta visar att ljudet fastnar bara på ytan, således handlar det snarast om adsorption.
En analys av skiten kan avslöja den exakta musiksmaken hos adsorbentens ägare. :D

För ett tränat öga är det uppenbart vad som har hänt. Någon har manglat ut en brun not för mycket (ca 8,5 Hz). Den bruna noten må ha föga effekt på förstoppningar men för en glasullabellaapppsrobbbbenttt är det rena döden. Bara att byta ut. Helst mot vit glasullabella från Amerikat eftersom den återger hela spektrat.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-15 01:52

Rosa glasull har bättre oktavbalans.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-03-15 02:31

Så länge som den håller sig torr, ja . . .typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2015-03-15 14:35

Tack för alla konstruktiva och utförliga svar på min specifika fråga.

Vad gäller andra kommentarer som inte berörde min fråga kommenterar jag följande: Nu stod/står det ju förvisso "Absorptionsfaktor vs absorptionskoefficient" i rubriken så även om det råka(r)(de) stå absorberingskoefficient i ett inlägg borde väl inte detta vara speciellt svårt att härleda?

Man undrar om det svenska språket överhuvudtaget hör hemma inom akustiken, då man ser det absurda som framgår i denna tråd bör vi kanske alla börja skriva på engelska.

Jag tar det på engelska istället:
Attenuation coefficient.
Acoustic attenuation.
Acoustic absorption.

I övrigt absorberingskoefficient blir inte rödmarkerat. Då både absorbering och koefficient är korrekt, där blir även en kombination begriplig, även om sådana "såna" uttryck är oacceptabla för vissa. Vidare kommer jag fortsättningsvis använda orden absorption och absorbering.

Allt språk är "hittepå", det handlar om att använda ett gemensamt språk inom rimliga gränser, allt kan alltid överdrivas, det finns annat här i livet.

Svaret på frågan är: Absorberingskoefficient, absorberingsfaktor, absorptionskoefficient, absorptionsfaktor betyder samma sak. Klart slut.

Jag kunde önska lite mera ödmjukhet på detta forum.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-03-15 15:43

Isaac skrev:Jag tar det på engelska istället:
Attenuation coefficient.
Acoustic attenuation.
Acoustic absorption.

"Absorption" betyder absorption. "Attenuation" betyder "dämpning". Absorption är ett SÄTT (av flera) att dämpa ljud. "Attenuation" och "absorption" är inte synonymer.

Isaac skrev:I övrigt absorberingskoefficient blir inte rödmarkerat. Då både absorbering och koefficient är korrekt, där blir även en kombination begriplig, även om sådana "såna" uttryck är oacceptabla för vissa. Vidare kommer jag fortsättningsvis använda orden absorption och absorbering.

Vad rättstavningsprogrammet accepterar eller inte saknar relevans. Det visar bara att du nybildat ett ord på ett grammatiskt korrekt sätt, inte att det ordet har någon mening eller relevans. Vad som är relevant är vad som används eftersom det påverkar dina möjligheter att kommunicera och hitta information, t.ex. på nätet. Det gäller också de som söker på nätet men missar eventuell information pga av att någon använt "absorbering" istället för "absorption". Då är det MYCKET bättre att använda det dominerande begreppet - absorption. (Som en passus så erkänner inte stavningskontrollen i Chrome ordet "absorbering" när jag skriver detta inlägg, men det betyder som sagt ingenting.)

Isaac skrev:Svaret på frågan är: Absorberingskoefficient, absorberingsfaktor, absorptionskoefficient, absorptionsfaktor betyder samma sak. Klart slut.

Om man kör en google fight mellan "absorberingskoefficient" och "absorptionskoefficient" blir det 4 mot 697 i resultat och hälften av träffarna för "absorberingskoefficient" står den här tråden för. Om vi jämför "absorberingen" med "absorptionen" får vi 489 mot 23400. Ett av språkets uppgifter är att underlätta kommunikationen. Om vi använder gemensamma uttryck går det lättare. I det här fallet blir det lättare om man använder "absorption-". Därför bör man använda det. Om man inte förstår det vid det här laget så beror det nog i vart fall inte på brist på ödmjukhet, utan det är något annat som saknas.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2015-03-15 16:45

DQ-20 skrev:
Isaac skrev:Jag tar det på engelska istället:
Attenuation coefficient.
Acoustic attenuation.
Acoustic absorption.

"Absorption" betyder absorption. "Attenuation" betyder "dämpning". Absorption är ett SÄTT (av flera) att dämpa ljud. "Attenuation" och "absorption" är inte synonymer.

Isaac skrev:I övrigt absorberingskoefficient blir inte rödmarkerat. Då både absorbering och koefficient är korrekt, där blir även en kombination begriplig, även om sådana "såna" uttryck är oacceptabla för vissa. Vidare kommer jag fortsättningsvis använda orden absorption och absorbering.

Vad rättstavningsprogrammet accepterar eller inte saknar relevans. Det visar bara att du nybildat ett ord på ett grammatiskt korrekt sätt, inte att det ordet har någon mening eller relevans. Vad som är relevant är vad som används eftersom det påverkar dina möjligheter att kommunicera och hitta information, t.ex. på nätet. Det gäller också de som söker på nätet men missar eventuell information pga av att någon använt "absorbering" istället för "absorption". Då är det MYCKET bättre att använda det dominerande begreppet - absorption. (Som en passus så erkänner inte stavningskontrollen i Chrome ordet "absorbering" när jag skriver detta inlägg, men det betyder som sagt ingenting.)

Isaac skrev:Svaret på frågan är: Absorberingskoefficient, absorberingsfaktor, absorptionskoefficient, absorptionsfaktor betyder samma sak. Klart slut.

Om man kör en google fight mellan "absorberingskoefficient" och "absorptionskoefficient" blir det 4 mot 697 i resultat och hälften av träffarna för "absorberingskoefficient" står den här tråden för. Om vi jämför "absorberingen" med "absorptionen" får vi 489 mot 23400. Ett av språkets uppgifter är att underlätta kommunikationen. Om vi använder gemensamma uttryck går det lättare. I det här fallet blir det lättare om man använder "absorption-". Därför bör man använda det. Om man inte förstår det vid det här laget så beror det nog i vart fall inte på brist på ödmjukhet, utan det är något annat som saknas.

/DQ-20

Vilken subjektiv relevans något eventuellt skulle kunna fattas intresserar mig föga, det relevanta är om informationen gick fram. Det verkar åtminstone delvis som den relevanta informationen kom fram i din ände. Eller är detta ett felaktigt antagande?

Attenuation coefficient.
Acoustic attenuation.
Acoustic absorption.
Dessa är inte synonymer, det har jag inte påstått. Frågan gällde inte huruvida dessa är synonymer.

Mvh/Isaac.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-15 17:38

Så, vad gällde frågan egentligen?

Det här ser inte ut som en fråga:

Isaak skrev:Jag tar det på engelska istället:
Attenuation coefficient.
Acoustic attenuation.
Acoustic absorption.

Det är svårt att svara på en fråga som man varken vet vad den gäller, eller sett att den ställts.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-03-15 17:57

Nä nu får det räcka.
Jag slutar delta i tråden.
Ante77, jag tycker du ställer alltför konstiga frågor.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-15 21:03

Alltså, det finns väl ord och så finns det ord. En del ord vet folk sådär typ ungefär vad de betyder, eller kan förstå vad som avses med. Och så finns det några som man har enats om exakt vad de betyder ibland tom genom standarder. Absorptionsfaktor och absorptionskoefficient är sådana, och de är synonymer. Sen finns det säkert några människor som förstår varandra utmärkt när de talar om absorberingskoefficient, absorberingsfaktor, absorberingstal, dämpningskoefficient, dämptal etc, och de kan de väl få hålla på med. Men ju längre man har pratat om sånt här, desto bättre inser man att det är att ha ett språk som fungerar med så många som möjligt, och att det därför är klokt att göra som de flesta andra och att använda en standardiserad terminologi.

Man gör också klokt i att inse att ALLA ord betyder vad man ger dem för betydelse. Det finns alltså ingen naturlag som säger att ett ord måste betyda en viss sak. Att fråga vad ett ord betyder kan alltså i bästa fall ge svaret "man har enats om att det ska användas för..."
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2015-03-15 22:34

I'm sorry, what sort of language are you all using?

E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-15 22:43

E skrev:I'm sorry, what sort of language are you all using?

E*

Svidish?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-03-15 23:03

Johan_Lindroos skrev:Nä nu får det räcka.

Ante77, jag ber om ursäkt. Jag har blandat ihop dig av misstag med trådskaparen Isaac. :oops:
Mitt inlägg ovan var alltså riktat till trådskaparen.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-03-15 23:44

Johan_Lindroos skrev:

Ante77, jag ber om ursäkt. Jag har blandat ihop dig av misstag med trådskaparen Isaac. :oops:

Jag försökte leta tag i inläggen från ante77 som du inte tycktes gilla men kammade noll och förstod inte riktigt? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2015-03-16 07:53

http://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/attenuation
Ordet attenuation översatt från Engelska till Svenska blir försvagning.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2015-03-16 07:56

Isaac, jag tycker du ställer alltför konstiga frågor.

Definiera konstigt?

Enligt min mening är en såpass simpel och rimlig frågeställning inte konstig alls.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-03-16 08:01

petersteindl skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Jag försökte leta tag i inläggen från ante77 som du inte tycktes gilla men kammade noll och förstod inte riktigt? :)

Nu är börjar det bli skrämmande!
Mina "frågor" är väl värre än något annat i den här tråden, även om dom kan föda en del eftertänksamhet.
:mrgreen:

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2015-03-16 08:03

Svante skrev:Alltså, det finns väl ord och så finns det ord. En del ord vet folk sådär typ ungefär vad de betyder, eller kan förstå vad som avses med. Och så finns det några som man har enats om exakt vad de betyder ibland tom genom standarder. Absorptionsfaktor och absorptionskoefficient är sådana, och de är synonymer. Sen finns det säkert några människor som förstår varandra utmärkt när de talar om absorberingskoefficient, absorberingsfaktor, absorberingstal, dämpningskoefficient, dämptal etc, och de kan de väl få hålla på med. Men ju längre man har pratat om sånt här, desto bättre inser man att det är att ha ett språk som fungerar med så många som möjligt, och att det därför är klokt att göra som de flesta andra och att använda en standardiserad terminologi.

Man gör också klokt i att inse att ALLA ord betyder vad man ger dem för betydelse. Det finns alltså ingen naturlag som säger att ett ord måste betyda en viss sak. Att fråga vad ett ord betyder kan alltså i bästa fall ge svaret "man har enats om att det ska användas för..."

Det viktiga för mig var att du och majoriteten förstod. Svaret fick jag i andra inlägget. Dvs att begreppen är synonyma.
Jag anpassar mig snabbt, språk är flexibelt och knappast ristat i sten, det är och förblir en stor fördel att vara anpassningsbar. Är det såpass illa att det blir rena kommunikationsfel är det en helt annan sak.

Mvh.
Senast redigerad av Isaac 2015-03-16 08:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2015-03-16 08:25

IngOehman skrev:Så, vad gällde frågan egentligen?

Det här ser inte ut som en fråga:

Isaak skrev:Jag tar det på engelska istället:
Attenuation coefficient.
Acoustic attenuation.
Acoustic absorption.

Det är svårt att svara på en fråga som man varken vet vad den gäller, eller sett att den ställts.

Vh, iö

Tack för förtydligandet.

In English :P : What's the difference between Absorption factor, Absorption coefficient and Attenuation coefficient?

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2015-03-16 08:45

ante_77 skrev:
petersteindl skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Mina "frågor" är väl värre än något annat i den här tråden, även om dom kan föda en del eftertänksamhet.

Eftertänksamhet är bra grejer det. :wink:

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-03-16 08:55

Isaac skrev:
ante_77 skrev:
petersteindl skrev:

Eftertänksammhetskoefficienten ligger på 7,2 i denna tråd.
Ursprungliga frågan blev nog besvarad redan i de första inläggen.
Efter det så blev det nog mer en språk- och definitionstråd, som det ofta blir på faktiskt.se.
Mycket svammel som dyker upp, men sover man på saken några gånger så kan man säkert lära sig något nytt av svamlet, om inte annat nytt sätt att tänka.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2015-03-16 09:01

ante_77 skrev:
Isaac skrev:
ante_77 skrev:

Eftertänksammhetskoefficienten ligger på 7,2 i denna tråd.
Ursprungliga frågan blev nog besvarad redan i de första inläggen.
Efter det så blev det nog mer en språk- och definitionstråd, som det ofta blir på faktiskt.se.
Mycket svammel som dyker upp, men sover man på saken några gånger så kan man säkert lära sig något nytt av svamlet, om inte annat nytt sätt att tänka.

Instämmer, tankar av cynism och hopplöshet, som sedan resulterar i bitterhet, då man inte får diskutera sitt intresse ifred. :lol:

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum