Hjälp av elkunnig!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Hjälp av elkunnig!

Inläggav Svante » 2015-04-07 21:58

Det som är så svårt med elsäkerhet, och som gör att det finns en poäng med att endast behöriga elektriker får göra vissa saker är att det är så himla svårt att förutse vad en annan person kommer att göra med installationen. I ditt fall räcker det med att vrida kontakten 1/3 varv så blir den armaturen strömförande (om nu gulgrön har använts till skyddsjord, vilket den ska).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

BosseS

Inläggav BosseS » 2015-04-07 22:22

Ta hjälp av en elkunnig på plats.
Lamputtaget på bild är en gammal variant med krontändning, och utan skyddsjord. Du har alltså troligen två tändtrådar och en nolla i uttaget. Då en av trådarna är grön/gul krävs dock en hel del uppmärksamhet på vad det faktiskt är för något.
Eftersom lamputtaget inte är skyddsjordat uppstår frågan ifall dina vägguttag i detta rum är skyddsjordade eller inte. Det styr hur lamputtaget ska kopplas in, och hur lampan ska kopplas in. Om rummet är ojordat så ska lampan inte anslutas till skyddsjord trots att den har en skyddsledare.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-07 22:27

Zinizter skrev:Bor i kommunal hyresrätt, så åtminstone lagliga kontakter borde inte vara ett för stort krav att ställa på kommun.

Det där gör ju att du borde få någon som kommer och fixar problemet kostnadsfritt. Det du har nu är potentiellt farligt, och åtminstone felaktigt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-09 19:32

Jag bryter väl mitt eget beslut om att inte diskutera elsäkerhet i forumtrådar. Jag måste dock ifrågasätta, inte bara eluttaget i taket utan även stickkontakten som den aktuella lampan verkar ha. En jordad armatur ska ha ett kontaktdon enligt bilden nedan. De två stiften som sticker ut är för fas och nolla till själva ljuskällan. Dessa två är ofarligt att växla. Jordledningen är ansluten till honan upptill i kontakten. Den ansluter mot ett motsvarande stift i takuttaget. Denna typ av kontakt kan inte orsaka någon farlig koppling oavsett hur den ansluts till det aktuella takuttag (som ju saknar jordstift). Det finns ingen risk att få spänning till armaturens chassi. Det går alltså att koppla denna till det aktuella uttaget.

Men frågan är alltså hur den aktuella lampans kontaktdon ser ut?

Bild

Och så här ska ett jordat takuttag se ut, med jorden ansluten till stiftet som sticker ut:

Bild

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2015-04-11 16:15

Det har nog suttit en fast monterad armatur (ful lysrörsramp?) som någon pulare har monterat ned, satt en krok i taket och en kronkontakt över sladdstumpen.
Ledtråd :elrör direkt ut ur taket, ingen dosa.
Nogran pulare har anslutit alla tre ledare i kronutaget och gjort felet dubbelt värre.
Låt en elektriker återställa det hela.
Virrpanna

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-13 19:37

Det har redan nämnts, det är en kronkontakt, två fasledare och en nolla. Kabeln är en treledare och sådana har i regel en gul/grön jordledare, svårt att hitta utan gröngul ledare. Det blir fel färg men det fungerar om man vet hur det är kopplat och man kan dra på en mera passande färg av isolerslang i varje ände.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-13 20:02

RogerGustavsson skrev:Det har redan nämnts, det är en kronkontakt, två fasledare och en nolla. Kabeln är en treledare och sådana har i regel en gul/grön jordledare, svårt att hitta utan gröngul ledare. Det blir fel färg men det fungerar om man vet hur det är kopplat och man kan dra på en mera passande färg av isolerslang i varje ände.

Fast det där är en väldigt farlig inställning, och det är som sagt just sånt här som gör elsäkerhet så svårt. Problemet är att när du (som vet) flyttar, så skaffar du inte en riktig treledare utan gulgrön och sätter dit. Du låter den sitta kvar. Och så kommer nästa hyresgäst och kopplar gulgrön till lampchassiet och så dör någon stackare.

Gulgrön ska BARA användas till skyddsjord, allt annat är dråpförsök.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-04-13 20:07

Hyresrätt eller ej, är det inte anmärkt på vid tidigare hyresgäst är nuvarande skyldig att anmäla brister skyndsamt till värden. Fast installation är inte tillåtet att hålla på med utan behörighet.

Begriper inte varför tråden är två sidor lång.

Desutom , måste man fråga skall man i te göra något själv är en bra regel för elsäkerhet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-13 20:18

Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:Det har redan nämnts, det är en kronkontakt, två fasledare och en nolla. Kabeln är en treledare och sådana har i regel en gul/grön jordledare, svårt att hitta utan gröngul ledare. Det blir fel färg men det fungerar om man vet hur det är kopplat och man kan dra på en mera passande färg av isolerslang i varje ände.

Fast det där är en väldigt farlig inställning, och det är som sagt just sånt här som gör elsäkerhet så svårt. Problemet är att när du (som vet) flyttar, så skaffar du inte en riktig treledare utan gulgrön och sätter dit. Du låter den sitta kvar. Och så kommer nästa hyresgäst och kopplar gulgrön till lampchassiet och så dör någon stackare.

Gulgrön ska BARA användas till skyddsjord, allt annat är dråpförsök.

Jo, jag vet är det så! Det här handlar väl om en befintlig äldre installation? Det är inte alltid sådana följer dagens standard. Hantverkare kan vara bekväma eller så har fastighetsägaren inte brytt sig. Är inte heller självklart att det enkelt går att dra ut de gamla kablarna. Vet inte om det framgått om rummet i övrigt är skyddsjordat, det är väl först efter 1992 det kravet gäller alla utrymmen vid nyproduktion? I mitt hus har funnits samma lampdon som nämns här.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-04-13 20:39

Gulgrön har aldrig varit tillåten att använda till annat än skyddsjord, så hur gammal installationen än är så var det "olagligt" att använda denna till annat än skyddsjord.

1994 var året då skyddsmetoden "isolerad miljö" förbjöds, så efter 1 jan 1994 fick det ej nyinstalleras icke jordade uttag.
Men reglerna är ej retroaktiva, så befintliga installationer får vara kvar och dessutom underhållas med samma slags uttag. Smärre utvidgning är också tillåtet, men gränsen för "smärre" är inte glasklar.

Föregående

Återgå till Teknikforum