Moderator: Redaktörer
berma skrev:Nja, alltså - jag vill förstå - Och jag tror sanningen är att i normalfallet så ger en specifik insignal alltid, och samtidigt, en förväntad utsignal på utgången. Detta oavsett om insignalen är sinus eller musik. Om en musiksignal gör saker annorlunda tyder det på att något fördröjs i tiden - Jag kan inte se det, åtminstone inte i förstärkare.
Så, jag ser inget av det ni skriver som fått mig att ändra uppfattning - ... än
//
paa skrev:berma skrev:Nja, alltså - jag vill förstå - Och jag tror sanningen är att i normalfallet så ger en specifik insignal alltid, och samtidigt, en förväntad utsignal på utgången. Detta oavsett om insignalen är sinus eller musik. Om en musiksignal gör saker annorlunda tyder det på att något fördröjs i tiden - Jag kan inte se det, åtminstone inte i förstärkare.
//
Nånstans haltar det helt klart i din förklaringsmodell, ty av den följer ju att inga förstärkare skulle ge distorsion!
berma skrev:Det verkar som om han menar att det uppstår nya "olinjäriteter" när man spelar musik ?
Nattlorden skrev:Det finns inga ideala helt linjära system inom hifi, förutom som tankefoster i denna tråden.
berma skrev:Nja, alltså - jag vill förstå - Och jag tror sanningen är att i normalfallet så ger en specifik insignal alltid, och samtidigt, en förväntad utsignal på utgången. Detta oavsett om insignalen är sinus eller musik. Om en musiksignal gör saker annorlunda tyder det på att något fördröjs i tiden - Jag kan inte se det, åtminstone inte i förstärkare.
berma skrev:Nattlorden skrev:Det finns inga ideala helt linjära system inom hifi, förutom som tankefoster i denna tråden.
Vem har påstått det?
Svante skrev:soundbrigade skrev:Jag skulle också vilja säga att det STORA problemet har med negativ återkoppling att göra. Skickar man tillbaka flera signaler av olika frekvens genom ett frekvensberoende nät och summerar med ingångssignalen och kör skiten en gång till ger bekymmer, små eller stora. Och just när jag har den komplexa signal som musiksignalen ...
.... varför är det så svårt att acceptera de sanningar vi presenterar för dig? Tror du oss inte?
Nollkoll tror jag. Du sågar just all reglerteknik. Hur sköter du värmen i huset, med termostat eller genom att du eldar lite mer i brasan när det blir kallt? Vilken av metoderna ger jämnast temperatur i ett hus?
berma skrev:Jag hävdade att en sinussignal är lika svår
berma skrev:
Olinjäritet i överföringsfunktionen ger distorsion,
inte att man blandar toner.
Om man blandar toner i ett idealt helt linjärt system så får man ingen distorsion, men väl blandtoner.
Piotr skrev:berma skrev:
Ja, i kombination med insignal till systemet.inte att man blandar toner.
En periodisk signal med endast en spektral komponent ger viss typ av distortion givet en specifik olinjäritet (eller en kombination av flera sådana) och en signal med flera komponenter ger annan typ av distortion. Annan typ skall här läsas som "annan matematisk relation till insignalen och dess spektrum".Om man blandar toner i ett idealt helt linjärt system så får man ingen distorsion, men väl blandtoner.
Rött kort. Gå till bänken.
Väl på bänken.. försök förstå vad vi syftar på med begreppet blandtoner i ställa för att ge det ordet en ny (din) mening.
berma skrev:Piotr skrev:berma skrev:
Ja, i kombination med insignal till systemet.inte att man blandar toner.
En periodisk signal med endast en spektral komponent ger viss typ av distortion givet en specifik olinjäritet (eller en kombination av flera sådana) och en signal med flera komponenter ger annan typ av distortion. Annan typ skall här läsas som "annan matematisk relation till insignalen och dess spektrum".Om man blandar toner i ett idealt helt linjärt system så får man ingen distorsion, men väl blandtoner.
Väl på bänken.. försök förstå vad vi syftar på med begreppet blandtoner i ställa för att ge det ordet en ny (din) mening.
Vad gör en blandare i en radio, menar du?
Almen skrev:berma skrev:Piotr skrev:
Ja, i kombination med insignal till systemet.
En periodisk signal med endast en spektral komponent ger viss typ av distortion givet en specifik olinjäritet (eller en kombination av flera sådana) och en signal med flera komponenter ger annan typ av distortion. Annan typ skall här läsas som "annan matematisk relation till insignalen och dess spektrum".
Vad gör en blandare i en radio, menar du?
En blandare i en radio är en ickelinjär komponent i ett ickelinjärt system, alltså inte linjärt ens idealt.
berma skrev:påverkas det då om vi spelar musik eller sinus i radion?
Almen skrev:berma skrev:påverkas det då om vi spelar musik eller sinus i radion?
Påverkas vad?
berma skrev:Och det har t.ex en högtalare svårt att hantera?
Piotr skrev:En periodisk signal med endast en spektral komponent ger viss typ av distortion givet en specifik olinjäritet (eller en kombination av flera sådana) och en signal med flera komponenter ger annan typ av distortion. Annan typ skall här läsas som "annan matematisk relation till insignalen och dess spektrum".
berma skrev:
Nja, alltså - jag vill förstå - Och jag tror sanningen är att i normalfallet så ger en specifik insignal alltid, och samtidigt, en förväntad utsignal på utgången. Detta oavsett om insignalen är sinus eller musik. Om en musiksignal gör saker annorlunda tyder det på att något fördröjs i tiden - Jag kan inte se det, åtminstone inte i förstärkare.
//
DQ-20 skrev:Piotr skrev:En periodisk signal med endast en spektral komponent ger viss typ av distortion givet en specifik olinjäritet (eller en kombination av flera sådana) och en signal med flera komponenter ger annan typ av distortion. Annan typ skall här läsas som "annan matematisk relation till insignalen och dess spektrum".
Men det där var väl ganska vackert sagt?!
/DQ-20
Nattlorden skrev:berma skrev:Och det har t.ex en högtalare svårt att hantera?
Nej - lyssnaren!
DQ-20 skrev:Piotr skrev:En periodisk signal med endast en spektral komponent ger viss typ av distortion givet en specifik olinjäritet (eller en kombination av flera sådana) och en signal med flera komponenter ger annan typ av distortion. Annan typ skall här läsas som "annan matematisk relation till insignalen och dess spektrum".
Men det där var väl ganska vackert sagt?!
/DQ-20
berma skrev:Jag menar nog att musik är en lika lätt signal som en sinuston, jag förstår inte varför en musiksignal kan vara "en extremt svår signal." (Om nu musiken bara innehåller toner vi kan höra)
//
En periodisk signal med endast en spektral komponent ger viss typ av distortion givet en specifik olinjäritet (eller en kombination av flera sådana) och en signal med flera komponenter ger annan typ av distortion. Annan typ skall här läsas som "annan matematisk relation till insignalen och dess spektrum".
idea skrev:En periodisk signal med endast en spektral komponent ger viss typ av distortion givet en specifik olinjäritet (eller en kombination av flera sådana) och en signal med flera komponenter ger annan typ av distortion. Annan typ skall här läsas som "annan matematisk relation till insignalen och dess spektrum".
Vackert sagt men tyvärr inte sant.
Det är samma matematiska relation till insignalen men det är en annan insignal och därmed blir utsignalen även den en annan. Men relationen mellan in och utsignal är konstant.
Y(w)=H(w)*X(w) (i frekvensplanet) där X är insignal, H är "Förstärkaren" (=överföringsfunktionen) och Y utsignalen. H=konstant men X varierar och därmed även Y.
Därför gäller det att välja insignal om man vill karakterisera H genom mätning så att beskrivningen blir tillräckligt täckande. Med sinus får man en beskrivning, med flera sinusar samtidigt får man mer information och blandar man in tidplanet mha impulser får man ytterligare information.
Hur mycket information som behövs för att beskriva systemet ur lyssningsperspektiv är däremot en helt annan historia.
berma skrev:Ja, äntligen - det här kan jag hålla med om![]()
//
PappaBas skrev:berma skrev:Ja, äntligen - det här kan jag hålla med om![]()
//
Fast jag ser det inte som motsatser egentligen?
Dvs målet är att försöka karakterisera överföringsfunktionen. Med enkla signaler (enstaka sinus) kommer du att få en begränsad bild av vad som sker. Med mer fullständiga testsignaler kommer överföringsfunktionen att bli mer komplex.
Signalerna visar på olika delar av vad som sker i systemet.
berma skrev:idea skrev:En periodisk signal med endast en spektral komponent ger viss typ av distortion givet en specifik olinjäritet (eller en kombination av flera sådana) och en signal med flera komponenter ger annan typ av distortion. Annan typ skall här läsas som "annan matematisk relation till insignalen och dess spektrum".
Det är samma matematiska relation till insignalen men det är en annan insignal och därmed blir utsignalen även den en annan. Men relationen mellan in och utsignal är konstant.
Y(w)=H(w)*X(w) (i frekvensplanet) där X är insignal, H är "Förstärkaren" (=överföringsfunktionen) och Y utsignalen. H=konstant men X varierar och därmed även Y.
Därför gäller det att välja insignal om man vill karakterisera H genom mätning så att beskrivningen blir tillräckligt täckande. Med sinus får man en beskrivning, med flera sinusar samtidigt får man mer information och blandar man in tidplanet mha impulser får man ytterligare information.
Hur mycket information som behövs för att beskriva systemet ur lyssningsperspektiv är däremot en helt annan historia.
Ja, äntligen - det här kan jag hålla med om![]()
//
Piotr skrev:berma skrev:idea skrev:Vackert sagt men tyvärr inte sant.
Ja, äntligen - det här kan jag hålla med om![]()
//
Vänligen beskriv med egna ord vad som är felaktigt i det jag skrev. Jag vill påminna om att jag skrev det till dig med den tidigare diskussionen och högtalare som grund. Dvs. för att hjälpa dig förstå.
idea skrev:En periodisk signal med endast en spektral komponent ger viss typ av distortion givet en specifik olinjäritet (eller en kombination av flera sådana) och en signal med flera komponenter ger annan typ av distortion. Annan typ skall här läsas som "annan matematisk relation till insignalen och dess spektrum".
En periodisk signal med endast en spektral komponent ger viss typ av distortion givet en specifik olinjäritet (eller en kombination av flera sådana)
och en signal med flera komponenter ger annan typ av distortion. Annan typ skall här läsas som "annan matematisk relation till insignalen och dess spektrum".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster