Högtalarlåda av aluminium ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Högtalarlåda av aluminium ?

Inläggav Bill50x » 2015-08-12 15:45

Jag kanske har missat något... men varför vill man bygga en högtalare i aluminium? Alltså, om man inte har möjlighet att gjuta lådan utan utgår från skivor? Vad är den tänkta vinsten?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-08-12 16:23

tordnilsson skrev:Jag funderar på om diagonala uppstyvningar kan hålla ev resonanser/vibrationer på en rimligt låg nivå ?

Det är det kanske svårt förutse. En bildörr som fått sig en smäll kan bli väldigt resonant trots att den fått extra uppstyvning genom nya veck. Två tunna plåtar med en resonanshämmande material i mellan kan vara en lösning. Precis som Bill och utan att gå tillbaka i tråden, av vilken anledning skulle lådan göras i tunn aluminium?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-08-12 20:33

Bill50x skrev:Jag kanske har missat något... men varför vill man bygga en högtalare i aluminium? Alltså, om man inte har möjlighet att gjuta lådan utan utgår från skivor? Vad är den tänkta vinsten?

/ B

är ju fortfarande OT men även jag har ju funderat på att använda metallplåt. jag kom dock fram till att plywood är minst lika bra. framförallt enklare att jobba med och billigare.
men det finns ju andra roliga material, panzerholtz tex :)

men man kan ju även vända på frågan. Varför inte bygga i aluminium? Jag tror det finns många sätt att bygga en bra låda på. Aluminium är en av dom. Sen är det ju som alltid en fråga om enkelhet, pris osv men det är ju upp till var och en att avgöra.

Men som sagt tidigare här på forumet så finns det ganska många andra saker* man bör ha löst först, innan man börjar bygga en "exotisk" låda. Om det är välljud man vill ha alltså. Lådmaterialet är underordnat de andra vitala sakerna med ganska stor marginal..

* viktigast är ju att realisera ett filter som harmoniserar de olika elementen och lådan(formen) med varandra. är det en basreflexlåda måste ju även lådvolym och portens storlek och utformning lösas.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2015-08-13 12:46

Ja jag skrev ju tidigare att jag har haft funderingar på en lösning med aluplåt bockad som ett "U" men jag tror att tvärsnittet uppifrån skulle kunna se mer ut som en fyrkantig låda med kanske lite "brutna" hörn (45grader) och så..
Vet inte om ni förstår hur jag menar men..
Ev vinst i att använda aluminium, tja ytbehandlingen kan bli bra med lack eller en eloxerad yta.
Mvh

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2015-08-13 12:51

Apropå val av komponenter mm så är det något som kommer senare eller tidigare...
Nu var det ju själva lådmaterialet som jag ville "brainstorma" lite kring.
Jag tänker mig fortfarande en fysiskt mindre låda på max 15 - 20 liter, förmodligen mindre.

Användarvisningsbild
spiii

Inläggav spiii » 2015-09-29 18:54

Det har kanske nämns tidigare, men Technics gjorde faktiskt en serie små aluminiumhögtalare.
Jag har ett par SB-F3 och dom låter klart anständigt för sin storlek. Jag kan i alla fall inte med öronen märka att lådan är gjord i något speciellt material.
http://wegavision.pytalhost.com/Technics/1978/technics20.jpg
Dom har ingen noterbar klang när man knackar på dom och hela känslan är väldigt solid. Men dom är gjutna.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2015-09-29 23:48

Känns som aluminium kanske inte är det bästa valet av metall.
Kikar man lite på vad som fungerar bra i ett klockspel så är ju aluminiumrör inte så ovanligt.
Ska man börja göra dämpade/bikakeförstärkta sandwich konstruktioner känns en plast med fyllnadsmedel typ grafit eller nåt annat dött tungt mer lättjobbat än att gjuta/svetsa aluminium.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-09-30 00:25

Jag lade in en länk på hififorum tidigare om dämpfaktor och resonansförstärkning för olika material: http://audioqualia.prophpbb.com/topic20.html. Aluminiumplåt (utan "fix") är bland de sämsta metallerna, vanligt stål är bättre. Intressant är dock att som laminatet "Sole" Al+MDF+Al blir det bra och som "Alucobond" skapligt. Hur man lyckats binda aluminium mot ldpe (lågdensitetspolyeten = skärbrädeplast) vete tusan för polyeten är skitsvår att väta ytan på för en bra limfogning.

Utan att veta, tror jag det skulle kunna ge bra resultat bra att vika aluminiumplåten så man får en uppstickande kant, så att ett lager av glasfibergucka + bentonit kan smetas på. "Resin" + bentonit har enligt länken utmärkt höga dämpande egenskaper och utmärkt låga värden vid resonans. Bentonit kan köpas i närmsta butik, vanlig billig kattsand är bentonitlera, därefter en tripp till Biltema för glasfiberguckan. Intressant är också att spånskiva (chip board / particle board) visar väsentligt bättre värden än MDF.

Föregående

Återgå till Teknikforum