Färger på motstånd.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Färger på motstånd.

Inläggav darkg » 2016-02-10 22:58

Så här:
Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-10 23:06

Svante skrev:För värmeavstrålningen tror jag inte att färgen (i det synliga delen av spektrum) spelar någon större roll.

Detta förvånar mig. Strålar en varm kropp som är svart försumbart bättre än en som är vit?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-02-11 01:28

darkg skrev:
Svante skrev:För värmeavstrålningen tror jag inte att färgen (i det synliga delen av spektrum) spelar någon större roll.

Detta förvånar mig. Strålar en varm kropp som är svart försumbart bättre än en som är vit?

Nja, alltså "svart" i en fysikers mening innebär svart även i den infraröda delen av spektrum. Det är dock inte samma sak som svart för våra ögon, vi ser ju inte infrarött.

Så två kroppar som har samma absorbans/emittans i det infraröda området, men är svarta/vita i det synliga området strålar bara marginellt olika vid normala driftstemperaturer.

Så frågan handlar egentligen om hur ofta ett föremål som ser svart ut även är svart i det infraröda området. Hur det är med det vet jag inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-11 01:39

Jag tror att det vanligen sammanfaller. Svarta solfångarabsorbatorer finns som uppges inte vara ir-svarta (så att säga) för att absorbera ljus men inte ner än nödvändigt stråla ut värme.

Det omvända kan tänkas finnas på blommor som vi ser som tex vita men som för insekter är mönstrade. Men jag gissar att det oftare sammanfaller... hur tar vi nu reda på detta?

Anders J

Inläggav Anders J » 2016-02-11 12:56

"Strålar en varm kropp som är svart försumbart bättre än en som är vit?", jo, vi vill ju inte gärna ha komponenter varmare än kanske 100 grader och då spelar det ingen roll. Svarteloxerade kylfänsar är inte ett dugg bättre än blanka. Det är däremot skillnad t ex på att absorbera soljjus, där vi har en helt annan temperatur. Hos solen...
2 x 8 ohm.jpg
2 x 8 ohm.jpg (46.5 KiB) Visad 756 gånger

Mitt belastningsmotständ för förstärkarprovning de senaste 45-50 åren, 10 ohm parallellkopplat med något för att komma nära 8 ohm!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-11 15:12

Hm! Jag gillar det inte.
Workaround: Är det möjligen så att svart faktiskt strålar betydligt bättre men att strålningen totalt är så liten jämfört med ledning och konvektion, vid låga temperaturer, att det samtidigt är sant att värmeavgivningen knappt påverkas av färgen?

Edit: jag är iofs med på att svart i synligt spektrum inte avgör strålbenägenhet i långvågigare band. Hm, hm.

Föregående

Återgå till Teknikforum