Bild från: http://tooloud.co/najava-dcs-vivaldi-u-robertoshopu/
The Vivaldi digital playback system
Transport: $39,999
Upsampler: $19,999
Master Clock: $13,499
DAC: $34,999
Vansinne, verkligen, men kan inte låta bli att tjusas av dem.
Moderator: Redaktörer

shifts skrev:dewpo: Här har du några intressanta produkter, dCS VIvaldi digital playback system: http://www.dcsltd.co.uk/vivaldi/
[ Bild ]
Bild från: http://tooloud.co/najava-dcs-vivaldi-u-robertoshopu/
The Vivaldi digital playback system
Transport: $39,999
Upsampler: $19,999
Master Clock: $13,499
DAC: $34,999
Vansinne, verkligen, men kan inte låta bli att tjusas av dem.

dewpo skrev:Så här ser 1kHz -90,31dBFS ut i 24bit på stereophile's högst rekommenderade DAC
http://www.stereophile.com/content/antelope-audio-zodiac-platinum-da-processor%C2%96headphone-amplifier-voltikus-power-supply-2#3xZ8KPlU8z6eJbCr.97
Morello skrev:Vad många verkar glömma är att chassien av den typ dcs använder kostar ohyggliga pengar!
Det går helt inte att jämföra med chassiet till en kinareceiver tex.
Morello skrev:dewpo skrev:Så här ser 1kHz -90,31dBFS ut i 24bit på stereophile's högst rekommenderade DAC
http://www.stereophile.com/content/antelope-audio-zodiac-platinum-da-processor%C2%96headphone-amplifier-voltikus-power-supply-2#3xZ8KPlU8z6eJbCr.97
Ja, spelar du samma signal i ett 24-bitarssystem finns det helt plötsligt 8 bitar istället för 2, vilket gör att att signalen nu ser ut som en sinus.

Morello skrev:Vad många verkar glömma är att chassien av den typ dcs använder kostar ohyggliga pengar!
Det går helt inte att jämföra med chassiet till en kinareceiver tex.

darkg skrev:Glättningskondensatorer kommer förstås allra mest till sin rätt när det finns någonting att glätta
xeizo skrev:darkg skrev:Glättningskondensatorer kommer förstås allra mest till sin rätt när det finns någonting att glätta
Exakt, ett DAC-chip lastar ju inte direkt ner elnätet i fastigheten, grannarna klagar inte på att TV-skärmen blir svart när du slår på en DAC ...
edit. men om man skulle konstruera en diskret multibit DAC med rör som aktiva komponenter skulle den faktiskt dra sjukt mycket ström
darkg skrev:xeizo skrev:darkg skrev:Glättningskondensatorer kommer förstås allra mest till sin rätt när det finns någonting att glätta
Exakt, ett DAC-chip lastar ju inte direkt ner elnätet i fastigheten, grannarna klagar inte på att TV-skärmen blir svart när du slår på en DAC ...
edit. men om man skulle konstruera en diskret multibit DAC med rör som aktiva komponenter skulle den faktiskt dra sjukt mycket ström
Jag tänkte mer på att vi i tråden verkar likställa den flagrant pulserande krämen från en likriktarbrygga med 5 redan (eller?) slätrakade usb-volt.
xeizo skrev:darkg skrev:xeizo skrev:
Jag tänkte mer på att vi i tråden verkar likställa den flagrant pulserande krämen från en likriktarbrygga med 5 redan (eller?) slätrakade usb-volt.
Poängen är att det finns DAC-chip som inte behöver mer än 5V och väldigt lite ström för att prestera optimalt, det finns de som kräver mycket mindre som tex ESS nya mobil-DAC chips.
Så varför skulle det automatiskt bli bättre för att man valt en lösning som kräver en jättestor nätdel? Det är bara en annan lösning, från grunden upp.
darkg skrev:xeizo skrev:darkg skrev:
Poängen är att det finns DAC-chip som inte behöver mer än 5V och väldigt lite ström för att prestera optimalt, det finns de som kräver mycket mindre som tex ESS nya mobil-DAC chips.
Så varför skulle det automatiskt bli bättre för att man valt en lösning som kräver en jättestor nätdel? Det är bara en annan lösning, från grunden upp.
Min poäng är att det blir tokigt att jämföra behovet av kondensatorer om nätdelen är i lådan visavi utanför.
dewpo skrev:Hej! jag har tittat runt på lite olika DAC'ar och det har slagit mig att att Kondensator banken på DAC'ar verkar variera mycket även i samma prisläge... Och eftersom jag är Amerikaniserad och följaktligen tror att Mer = Bättre så känns det som en del tillverkare försöker blåsa en och sälja vatten som vin. Är detta ett fundamentalt tanke fel? Går det att konstruera en bra DAC utan stor kondensator bank?
Laila skrev:Vad är det som är mindre imponerande på insidan, för lite/få lytar . . . typ ?
xeizo skrev:Så här ser ett professionellt ljudinterface ut inuti, som används för att spela in musiken som ni sen lyssnar på med era 80.000uf. Inga 80.000uf här dock Nichicon Gold mm men duger det för att göra en låt med så ...
Det är Steinberg UR22, som jag själv har, kostar 1200Kr i musikhandeln. Inget skinnande heller, det sitter mikrofonförstärkare i Klass A inuti som man får "gratis" och det är fullt balanserat. Drivs helt och hållet av USB-utgången på datorn så perfekt för portabla inspelningar med laptop :
[ Bild ]
Flint skrev:dewpo skrev:Hej! jag har tittat runt på lite olika DAC'ar och det har slagit mig att att Kondensator banken på DAC'ar verkar variera mycket även i samma prisläge... Och eftersom jag är Amerikaniserad och följaktligen tror att Mer = Bättre så känns det som en del tillverkare försöker blåsa en och sälja vatten som vin. Är detta ett fundamentalt tanke fel? Går det att konstruera en bra DAC utan stor kondensator bank?
Berätta hur du själv ser svaret på din fråga. Vad tror du själv krävs och varför.
dewpo skrev:Går det att konstruera en bra DAC utan stor kondensatorbank?
DQ-20 skrev:dewpo skrev:Går det att konstruera en bra DAC utan stor kondensatorbank?
Ja, alla moderna "super-regulatorer" bygger ju på aktiva element. De större kondensatorerna behövs bara för den första glättningen och eftersom strömmarna kan räknas i milliamperere är det relativt små. Resten är bara lokala avkopplingar. Jag tycker en väl så viktig aspekt är livslängden. Även inom datorer är "fin-kondensatorer" ett säljarargument men där är det ju livslängden som framhålls, dvs. bra kvalitet=hållbar.
/DQ-20
DQ-20 skrev:dewpo skrev:Går det att konstruera en bra DAC utan stor kondensatorbank?
Ja, alla moderna "super-regulatorer" bygger ju på aktiva element. De större kondensatorerna behövs bara för den första glättningen och eftersom strömmarna kan räknas i milliamperere är det relativt små. Resten är bara lokala avkopplingar. Jag tycker en väl så viktig aspekt är livslängden. Även inom datorer är "fin-kondensatorer" ett säljarargument men där är det ju livslängden som framhålls, dvs. bra kvalitet=hållbar.
/DQ-20
dewpo skrev:DQ-20 skrev:dewpo skrev:Går det att konstruera en bra DAC utan stor kondensatorbank?
/DQ-20
Jag har allt sett moderkorts tillverkare specificera hur stor kondensator bank dom har runt processor sockeln, med medföljande påståenden om stabilitet och överklockningsbarhet. Men det är kanske bara ormolja också
xeizo skrev:dewpo skrev:DQ-20 skrev:
/DQ-20
Jag har allt sett moderkorts tillverkare specificera hur stor kondensator bank dom har runt processor sockeln, med medföljande påståenden om stabilitet och överklockningsbarhet. Men det är kanske bara ormolja också
Moderna moderkort med Dr.Mos eller liknande digitala regulatorer har knappt några kondensatorer alls(men många Mos-Fet:ar) ....
dewpo skrev:Jag har allt sett moderkorts tillverkare specificera hur stor kondensator bank dom har runt processor sockeln, med medföljande påståenden om stabilitet och överklockningsbarhet. Men det är kanske bara ormolja också
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster