Brum i en 3886 gain clone...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Re: Brum i en 3886 gain clone...

Inläggav rikkitikkitavi » 2017-01-31 07:58

Eftersom LM3886 har mycket god PSSR kan jag inte se att en stor elytbank tillför mer än att det blir em riktigt styv matning med lågt rippel. Men allt över de där 15000uF ger väldigt liten förbättring.

Då kan det vara "värt" att titta på en större trafo med mindre reglering också, dvs spänningsfall under last.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-02-01 23:22

Ombyggt till mer traditionell nätdel med två diodbryggor ocg 2 x 15000 µF.

Bild

Så är det bara att göra like med den andra (första) med då...

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-02-03 00:52

Nu har du byggt om, men jag tänkte ändå passa på och visa hur jag skulle ha kopplat med de grejor som var i lådorna.
Bild

och inte jätte tunn rca jord kabel (svårt veta efter titt på bild om du har tunn kabel).

//Michael

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-02-03 00:56

Kul!

Jag har ju "konding"korten kvar och kan göra detta och test senare på en annan förstärkare.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-02-05 23:44

När jag tittar på din bild över nya kopplingen (med två kondingar och två bryggor), så är det lite svårt att se men... Du har ett buntband nära ena bryggan, det skulle jag skippa. Håll trådarna från (och även till) bryggorna på lite avstånd från andra och tvinna de. Här är en skiss på hur kopplingen borde se ut. Tänk som så att bryggorna matar in ström till kondingarna. Gå direkt till kondingarna och hoppa inte in på någon annan ledare. (svårt se hur det är i detta fall, ni alla kan se detta som mer allmänt tips)
Bild
Jordpunkten kan kopplas via 100ohm till chassie (som är skyddsjord). Jag rekommenderar att hemmabyggen skall skyddsjordas (om de har metall hölje). Tänk att att eloxerad aluminium inte leder ström. Se still så det blir kontakt mellan alla delar (t.ex. genom att rispa lite).

En annan sak som jag nu noterade. Högtalarjorden går till förstärkarkortet. Jag antar att förstärkarna är typ en kraft OP, inget special (ingen bryggkoppling). Nu skall vi se... detta innebär att högtalarsignalen går en bit i rca-jord-loopen. Hmm, det borde bli en typ av återkoppling (som du redan märkt så kommer ström i rcajordloopen att komma ut som signal in i högtalarna). Undra om detta kan påverka prestandan. Återkoppling av utsignal till insignal finns ju liksom i förstärkar designen, men då under kontrollerade former. Här blir den ju olika beroende på omgivningen (andra apparater). ...men det kanske är så lite så det aldrig påverkar något. Blir ju även en återkoppling till andra kanalen. Jag har inte tänkt så mycket på detta förut, men mera vanligt är att koppla högtalarjord till jordpunkten.

//Michael

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2017-03-21 17:29

Jag håller också på med ett Gainclonebygge baserad på LM3886tf. Jag har problem med doft brum direkt från traffo men även ut i högtalare när jag kör med signaljord och högtalarjord direkt in i LM-korten och sedan jordning från lm-kortens matningsdel till strömkortet. Har tvinnat speaker out och jord samt signal och dess jord. Alla matningskablar är också tvinnade med tillhörande jord. Traffons sekundärjord är också tvinnad, var lindning för sig. Förutom det har jag en skyddsjord kopplad till chassi.

Funderar på om jag kan vinna något på att dra signal-högtalar-LMkorten och strömkortets jord direkt till en frihängande
stjärnpunkt och därifrån leda en kabel med ett dittlött 100 ohms motstånd till chassipunkten där jag anslutit skyddsjord?
Kan det funka?

Mvh Fredrik

Föregående

Återgå till Teknikforum