Vad är state-of-the-art för tonkurvemätningar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

JM

Re: Vad är state-of-the-art för tonkurvemätningar?

Inläggav JM » 2017-03-17 00:01

Piotr skrev:Bör bli en härlig smiley-curve med den metoden. :)

Isofon kurva. Dvs ljudtryckskompenserad för givet ljudtryck - bättre än gamla loudness-knappen.
Dock perceptionsmässigt ok?

Bild

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2017-03-17 11:16

Adhoc skrev:
Man kanske skulle dra i en krok i taket, hänga upp en pendel i den som man sen fäster miken vid (?). Typ snöre med hantel eller något annat tungt i i änden. Säkert någon spänn billigare än Dynaudio-uppställningen.

Så har jag kört i många många år, dock ingen hantel utan en bit bandstål som vikt. Pendelmiken är anslutet till ett ljudkort, och direktmiken till ett annat i samma mätdator så att det blir enkelt att skifta. Användes i stort sett dagligen till för några år sedan, det har inte blivit så mycket konstruerande på senare tid men några kommande produkter mättes nyligen med systemet, det är i full drift men i standby.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-17 11:52

JM skrev:Min första state - of - the - art mätutrustning bestod av en LP med upprepade snuttar med en referenston på 1000 Hz parallellt med selektiva testtonsnuttar från 20 Hz till 20 000. Med öronen i lyssningspositionen och egenkomponerat protokoll noterade jag om testtonen var högre eller lägre än referenstonen på 1000 Hz. Med egenbyggd EQ på en kartongbit modell råttbo justerade jag nivåerna enligt protokollet. Upprepade proceduren många gånger tills öronen uppfattade att 1000 Hz tonen var lika stark som alla övriga testtonsnuttar. Hörseln var ok på den tiden.
Rekommenderas.

JM

Var det inte Soundcraftsmen som tillämpade den metoden vid sina tidiga oktavbandsequalizer?

Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-17 12:07

Ett liknande minne: Jag vill minnas att någon brittisk tidskrift (Grammophone?) körde reglarna på sin FK-variator (nysvenska för equilizer!) för att få testade högtalare att låta som deras referens (Quad ESL (-57)). Ett foto av FK-variatorn fick illustrera tonkurvan hos högtalaren, som alltså behövde "vändas".
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-03-17 14:24

En tonkurva som gör att lika starka toner med olika frekvenser på fonogrammet, låter lika starkt för lyssnaren, ger en väldigt färgad musikåtergivning.

Återgivning betyder ju att ge åter (musiken) alltså som den lät, inte färga skiten ur programmaterialet.

Men man gör självklart som man vill. Musikåtergivning är inte en moralfråga.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Teknikforum