Hur fungerar Toslink (Optisk)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Pappsen

Re: Hur fungerar Toslink (Optisk)

Inläggav Pappsen » 2017-08-18 23:57

Uppdatering.
Enheten har varit hos leverantören och dom kan inte få fram det som jag upplever. Dvs viss fördröjning av signal.
Ok, vad ska man säga, bara att acceptera och be dom retunera och hoppas på att jag upplevt "fel".
Tyvärr har jag int hunnit att genomföra fler tester men det hinner jag säkert med under dagen.Frågan är vad jag kan göra om "felet" fortfarande är kvar. Strida emot leverantören eller bara låta det vara.....
Guru Q10
Ino A2
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2
Wiim Ultra
Wiim Vibelink

Hamster

Inläggav Hamster » 2017-08-19 08:47

Ge dom en så enkel steg för steg beskrivning som du kan, för att dom skall kunna återskapa problemet. Du kanske måste ge dom tillgång till just den där låten där du tycker att det märks så tydligt. Det handlar ju om hur mycket tystnad det finns innan "ljudet" drar igång i ljudströmmen, något som ljud- eller masteringsteknikern (för musiken alltså) i något steg i kedjan har "bestämt". Hur "tajt" klipper man vågformen, är ju ett beslut som tas, det är på milli- eller mikrosekundnivå. När jag förr i tiden jobbade med musikproduktion var det legio att man skulle lämna litet luft innan ljudet drar igång så att man skulle vara säker på att DACar "skulle hinna med".

Min förstärkare med D/A och samma "problem" hade jag använt i flera år innan jag av en slump upptäckte ett liknande fenomen. Jag personligen skulle ha tagit direktkontakt med tillverkaren, det kanske finns någon form av uppdatering som löser eller minimerar detta. Jag är tyvärr rätt övertygad om att det inte är något som är trasigt i just _din_ enhet utan att detta ligger på operativsystem- eller hårdvarukonstruktionsnivå och gäller alla Quad Vena med samma OS eller hårdvara som din.

/tomas

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2017-08-19 09:14

Dom fick en väldigt tydlig beskrivning av mitt upplevda problem. Hur jag kopplat, och med vilka typer av elektronik samt vissa låtar.
Men dom kan inte få fram någon Delay.
Så en som har en Vena får gärna testa ett spår som jag först upptäckte det på så kan vi jämföra.

Har provat att kontakta Quad men dom hänvisar bara till åf.
Guru Q10
Ino A2
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2
Wiim Ultra
Wiim Vibelink

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-08-19 15:51

Pappsen skrev:Dom fick en väldigt tydlig beskrivning av mitt upplevda problem. Hur jag kopplat, och med vilka typer av elektronik samt vissa låtar.
Men dom kan inte få fram någon Delay.
Så en som har en Vena får gärna testa ett spår som jag först upptäckte det på så kan vi jämföra.

Har provat att kontakta Quad men dom hänvisar bara till åf.

Jag har en Quad Vena, ge mig instruktioner, så lovar jag att prova söndag kväll då jag är hemma igen!
... tycker jag!

Per

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2017-08-20 08:27

PerStromgren skrev:Jag har en Quad Vena, ge mig instruktioner, så lovar jag att prova söndag kväll då jag är hemma igen!

Du har fått PM!
Guru Q10
Ino A2
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2
Wiim Ultra
Wiim Vibelink

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-08-20 09:24

Utan att vare sig veta vad standarden säger o till/frånslag eller hur det brukar vara: När jag började labba med SP/DIF-signaler på i slutet av 80-talet så skickade apparaterna ut en nollsignal även när det var tyst. Det var alltså omöjligt att tala om ifall det var tyst i låten eller om det inte var någon låt. Här låter det som att att antingen sändarsidan faktiskt stänger av det digitala flödet (inklusve styr- och synkbitar) eller att mottagarsidan detekterar absolut tystnad. Och att endera får mottagarsidan att stänga av något som sedan tar en tid att starta. Jag minns att vi hade det senare problemet när vi testade en DAC i LTS, den missade synksignalen som ligger direkt efter absolut tystnad i början av vår testsekvens. Möjligen var det så att det fixades med någon ny firmware, men jag minns inte riktigt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Föregående

Återgå till Teknikforum