PerStromgren skrev:darkg skrev:PerStromgren skrev:
Det handlar väl bara om att bli först att patentera en lösning?
Inte riktigt, den får inte vara känd. Tror jag.
Detta är inte mitt hemmaområde, men det gäller väl bara om det är känt sedan länge, typ vedertaget? Om det bara räckte att berätta om min lösning publikt, behövde jag väl inte patentera det?
Problemet ligger säkert i att ta bestämma vad som är "vedertaget" och det är väl det patentbyrån har som uppgift. Det ska väl inte den som vill patentera något behöva göra?
Du måste tänka hela vägen, halva räcker inte. Om du vill säkra rättigheten att använda din lösning så räcker det att berätta om den, ja, men de som söker patent vill ju även säkra ett hinder för andra att använda lösningen.
Därför blir det problematiskt när storföretag agerar omoraliskt och försöker patentera lösningar som de vet att de inte hittat på själva.
Och sen finns det en faktor till i omoralen - förmildrande och förvärrande; det är inte alls säkert att de kommer att försöka dra någon inför rätta som använder som egen ide, eftersom storföretagen inte har något att vinna på det. De inriktar sig istället på två processer: Dra senare användare inför rätta, och använda patentet i marknadsföringen, alltså bedra konsumenterna, lura dem att tro att det är storföretagets uppfinning.
Kloka människor är nog mera intresserade av de faktiska lösningarna och resultatet, än av patent. Men alla är inte kloka.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).