Svante skrev:IngOehman skrev:Effekten kommer från rotationen, spåret är en modulator bara.
Deja vu...
Ok, vad är en effektförstärkare då. Är den en effektkälla?
En Barsebäcksmodulator
Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Effekten kommer från rotationen, spåret är en modulator bara.
Deja vu...
Ok, vad är en effektförstärkare då. Är den en effektkälla?
En Barsebäcksmodulator
Svante skrev:Ok, vad är en effektförstärkare då. Är den en effektkälla?
IngOehman skrev:Effekten kommer från nätdelen. Modulatorn är signalen in till effekttransistorns styre.![]()
Den senare låter sig inte på verkas nämnvärt av effektuttaget, och levererar inte primärt effekt, utan information, precis som skivspårets form inte påverkas nämnvärt när nålen swishar förbi, eller rättare samt tvärtom. Den levererar information.
Effekten kommer i båda fallen från energireservoaren, alltså nätdelen, respektive rotationen.
Vh, iö
IngOehman skrev:
Man kan få horn att fungera bra över hur många oktaver som helst, bara man har ett element med ultrastark motor, och ett pyttelitet, ultralätt* membran.![]()
IngOehman skrev:
Fem oktaver är en barnlek att åstadkomma rent tekniskt, ehuru rätt ovanligt att någon hornhögtalare lyckas med...
![]()
Svante skrev:Hehe, ja då tror jag att IÖ och jag har kommit överens om att vi har olika synsätt. I fallet med trattgrammofonen så ser jag skivspåret som någonting, vadsomhelst, som tvingar nålen till en viss hastighet, och då också ger en kraft. Tillsammans passerar då en effekt från spårväggen och som ingenjör är det ju trevligt att tänk på spårväggen som en effektkälla som man kopplar till grammofonens nål. På samma sätt kan man tänka att en effektförstärkare levererar effekt till högtalaren.
Samtidigt finns naturligtvis det alternativa synsättet att spåret bara talar om hur mycket av skivtallrikens rotationsenergi som ska skjutsas in i ljuddosan. Eller att förstärkaren bara pytsar ut duttar av den energi som egentligen finns i nätdelen, eller kanske tom i Forsmark.
Det fina med att vara ingenjör är att man kan välja synsätt, efter behov. Ska man studera hur grammofonens ljuddosa och horn fungerar så är det bra, menar jag, att se spårväggen som just en effektkälla. Ska man studera hur varvtalet beror av lasten (dvs om det behövs mycket akustisk effekt) så är det förstås bra att studera hur mycket effekt spåret förmedlar från tallriken.
Fick jag till det nu IÖ?
Flint skrev:Svante skrev:Hehe, ja då tror jag att IÖ och jag har kommit överens om att vi har olika synsätt. I fallet med trattgrammofonen så ser jag skivspåret som någonting, vadsomhelst, som tvingar nålen till en viss hastighet, och då också ger en kraft. Tillsammans passerar då en effekt från spårväggen och som ingenjör är det ju trevligt att tänk på spårväggen som en effektkälla som man kopplar till grammofonens nål. På samma sätt kan man tänka att en effektförstärkare levererar effekt till högtalaren.
Samtidigt finns naturligtvis det alternativa synsättet att spåret bara talar om hur mycket av skivtallrikens rotationsenergi som ska skjutsas in i ljuddosan. Eller att förstärkaren bara pytsar ut duttar av den energi som egentligen finns i nätdelen, eller kanske tom i Forsmark.
Det fina med att vara ingenjör är att man kan välja synsätt, efter behov. Ska man studera hur grammofonens ljuddosa och horn fungerar så är det bra, menar jag, att se spårväggen som just en effektkälla. Ska man studera hur varvtalet beror av lasten (dvs om det behövs mycket akustisk effekt) så är det förstås bra att studera hur mycket effekt spåret förmedlar från tallriken.
Fick jag till det nu IÖ?
Men om man bara lägger ner nålen i spåret utan att starta tallriken så uppstår ingen musik. Altså kan man säga att kraften kommer från tallriken mer än från spåret.
Svante skrev:Flint skrev:Svante skrev:Hehe, ja då tror jag att IÖ och jag har kommit överens om att vi har olika synsätt. I fallet med trattgrammofonen så ser jag skivspåret som någonting, vadsomhelst, som tvingar nålen till en viss hastighet, och då också ger en kraft. Tillsammans passerar då en effekt från spårväggen och som ingenjör är det ju trevligt att tänk på spårväggen som en effektkälla som man kopplar till grammofonens nål. På samma sätt kan man tänka att en effektförstärkare levererar effekt till högtalaren.
Fick jag till det nu IÖ?
Men om man bara lägger ner nålen i spåret utan att starta tallriken så uppstår ingen musik. Altså kan man säga att kraften kommer från tallriken mer än från spåret.
Nejjustdet, och slår man av förstärkaren så kommer det inget ur den heller. Fast jag tycker ändå att man kan se en effektförstärkare som en effektkälla, när det passar syftet.
Svante skrev:Hehe, ja då tror jag att IÖ och jag har kommit överens om att vi har olika synsätt. I fallet med trattgrammofonen så ser jag skivspåret som någonting, vadsomhelst, som tvingar nålen till en viss hastighet, och då också ger en kraft. Tillsammans passerar då en effekt från spårväggen och som ingenjör är det ju trevligt att tänk på spårväggen som en effektkälla som man kopplar till grammofonens nål. På samma sätt kan man tänka att en effektförstärkare levererar effekt till högtalaren.
Fick jag till det nu IÖ?
phon skrev:Så här ser det ut numera. Basreflexrören är ett sentida påhitt, gjordes för några få år sedan. Är dock inte alls säker på att dom fungerar som det är tänkt. Har inte mätt på dom, inte på hornet heller faktiskt. Ovanpå två horn till, + en JBL mellanbas, formande en topp till det hela.
PeterAkemark skrev: Den där linsen känner jag igen kanske, berätta mer om den och vad som sitter bakom, en DKT11 kanske?
Kör du det där systemet nu som hemmahögtalare. Jag menar, det verkar rätt skrymmande.phon skrev:PeterAkemark skrev: Den där linsen känner jag igen kanske, berätta mer om den och vad som sitter bakom, en DKT11 kanske?
Linsen köpte jag separat, vill minnas att den också härstammar från Isophon. Bakom sitter mycket riktigt ett DKT11-C110. Mellanregisterhornet är en DKMT 1226, båda från Isophon. Mellanbasen en JBL 2118 8 tummare med skaplig verkningsgrad för en konhögtalare, runt 97 dB. Räcker dock inte till för mellanhornet som har dämpats.
Två toppar delar på ett bashorn, men jag brukar ha en liten ACE-låda för lågbas inkopplad också. Topparna går även att köra som tvåvägare utan mellanhorn, har en omkopplare bak för att byta filterfunktion. Dom går rätt bra att köra ensamma också, det är små basreflexlådor.
phon skrev:Jag har det på jobbet sen ett par år tillbaks, men det stod hemma före det. Inte så farligt skrymmande om det står på högkant, det är ju bara _ett_ horn.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster