Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav DVD-ai » 2019-08-21 12:52

Tangband skrev:Jag har inte haft några som helst problem att köra trådlöst med min Yamaha wxc50. Inte heller min förra naimspelare som hade inbyggd wi-fi hade problem, inte ens med högupplöst återgivning med FLAC från min NAS som står i ett annat rum.

Men jag antar att det kan vara lurigt med wi-fi eftersom det finns mer risk för kompabilitetsproblem i etern då många enheter ska prata med varandra .

AirPort express har jag upplevt problem med dropouts då jag använt den digitala mini-toslinken till dac.

Dessa problem har varit återkommande med olika apparater, men olika telefoner och plattor, i olika hem och med olika routrar :)
Sedan verkar jag har haft en extra otur.... men än så länge är just Tidal via min nuvarande lösning det som fungerar stabilast, det är en fröjd att det intr håller på och jävlas konstant.... :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2019-08-21 14:10

DVD-ai skrev:Dessa problem har varit återkommande med olika apparater, men olika telefoner och plattor, i olika hem och med olika routrar :)
Sedan verkar jag har haft en extra otur.... men än så länge är just Tidal via min nuvarande lösning det som fungerar stabilast, det är en fröjd att det intr håller på och jävlas konstant.... :D

En sak som verkar ha hjälp mig att få upp stabiliteten ytterligare, är att ge apparaterna som man vill ska funka tillsammans fasta IP-adresser i nätverket (router, accesspunkter, lagringsenheter, nätverksspelare). Andra saker som ansluts från och till som kontrollpunkter (telefoner, ipad, datorer) får istället ett fördefinierat adressområde som inte krockar med de fast utdelade adresserna.

En router som själv får för sig att försöka hålla ordning på allt detta verkar oftast bli förvirrad. Det är min erfarenhet genom åren.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-08-21 15:24

Jag statiskt IP samt QoS Smart Queue kan jag rekommendera. Själv blev jag så himla trött på dåligt wi-fi att jag nu har en Ubiquiti UAC AP Pro precis utanför bion samt allt som är fysiskt möjligt att koppla rj45:a på har det.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-08-21 15:59

philipbtz skrev:Jag statiskt IP samt QoS Smart Queue kan jag rekommendera. Själv blev jag så himla trött på dåligt wi-fi att jag nu har en Ubiquiti UAC AP Pro precis utanför bion samt allt som är fysiskt möjligt att koppla rj45:a på har det.

Ja, precis. Då har man gjort vad man kunnat för att kunna maximera sin feelgood.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-08-21 19:49

DVD-ai skrev:Nej jag får ta tillbaka det där, Oppo hakar sig och buggar vid uppspelning... sådant tål jag inte så tyvärr gå Oppo bort...ä
Tänk att jag inte en enda gång på 5år har kommit i kontakt med en streaming lösning som verkligen är rimlig.
Alla har antingen någon av föjande eller samtliga av dessa fel.

1: förstör ljudet
2: är hopplösa i handhavande
3: hänger sig och buggar/hackar

Huuur svårt ska det vara !?
Jag är väldigt inne på att installera en PC i stereon här hemma nu för att jag orkar inte kämpa mot marknadens ovilja att erbjuda en rimlig produkt... :lol:

Samma här när jag provade Oppo 103 och Tidal. Hade blivit helt galen på att ha en sådan dålig lösning. Blir streaming krångligare än att spela fysisk media tappar det snabbt alla fördelar :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2019-08-22 11:35

Tangband skrev:Jag har inte haft några som helst problem att köra trådlöst med min Yamaha wxc50. Inte heller min förra naimspelare som hade inbyggd wi-fi hade problem, inte ens med högupplöst återgivning med FLAC från min NAS som står i ett annat rum.

Men jag antar att det kan vara lurigt med wi-fi eftersom det finns mer risk för kompabilitetsproblem i etern då många enheter ska prata med varandra .

AirPort express har jag upplevt problem med dropouts då jag använt den digitala mini-toslinken till dac.

Om man har möjlighet kan man ansluta expressen med nätverkskabel (lanport) och inaktivera wi-fi i den.
Jag kör så nu, efter att ha fått problem med just dropouts efter routerbyte.

Är väldigt stabilt nu, inga droupouts alls.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2019-08-22 11:53

gflar skrev:

Om man har möjlighet kan man ansluta expressen med nätverkskabel (lanport) och inaktivera wi-fi i den.
Jag kör så nu, efter att ha fått problem med just dropouts efter routerbyte.

Är väldigt stabilt nu, inga droupouts alls.

Edit: Expressen ska vara i bryggläge.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2019-08-25 13:53

Har själv funderingar på att köpa en Lumin U1 mini

Bild

http://www.luminmusic.com/lumin-u1-mini.html
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2019-08-26 09:05

Ni som använder Airport Express, har ni gjort uppdateringen som kom hösten 2018?
Expressen fick då stöd för AirPlay2.

För att slippa dropouts

Anslut med nätverkskabel i LAN-port
Ställ Expressen i bryggläge
Inaktivera Wi-fi (endast AirPlay aktiverat)

Om ni inte kan dra nätverkskabel till Expressen kanske en homeplug funkar, låna en och testa.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2019-08-26 19:15

gflar skrev:Ni som använder Airport Express, har ni gjort uppdateringen som kom hösten 2018?

För att slippa dropouts

Om ni inte kan dra nätverkskabel till Expressen kanske en homeplug funkar, låna en och testa.

Jag har gjort just så men får ändå dropouts ibland.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2019-08-26 20:33

Va tråkigt :(
Här funkar det klockrent nu.
Har enheten du spelar från stöd för Airplay2?

Edit: läste precis att bluetooth ska va på..(Men jag har det inte)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-27 07:07

Jag ska ta och tilldela alla mina trådkopplade enheter fasta ip min router, jag kör all i hela hemmes trådat förutom plattan :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-08-27 07:37

gflar skrev:Ni som använder Airport Express, har ni gjort uppdateringen som kom hösten 2018?

För att slippa dropouts

Nu hänger jag inte riktigt med... Vilken Airport Express är det som detta gäller? Denna kan det väl inte vara? Går inte Airplay via Wi-Fi?

Bild

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2019-08-27 07:50

Ja, det är den på bild (gen2)
Visst används wifi, men ”bara” mellan router och enheten du spelar från (iPhone/iPad)

iOS 11.4 eller senare är kravet för airplay2

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2019-08-28 06:47

A1392 är modellbeteckningen för gen 2. Vilket är den enda som stödjer Airplay 2.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-08-28 09:59

Har en A1392 men min gamla iPad stöder inte Airplay 2. Hur det går med Windows vet jag inte. Det där med bryggning vet jag heller inte var man ställer in det, står inget sådan under Airport Express.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2019-08-28 17:13

RogerGustavsson skrev:Har en A1392 men min gamla iPad stöder inte Airplay 2. Hur det går med Windows vet jag inte. Det där med bryggning vet jag heller inte var man ställer in det, står inget sådan under Airport Express.

Med IPad..
Airportverktyg/Ändra/Avancerat/DHCP OCH NAT/Router-läge/Av (bryggläge)

Allt under förutsättning att man inte använder Expressen som router. Men vem gör det i dagens läge?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2019-08-30 23:08

Rydberg skrev:Har själv funderingar på att köpa en Lumin U1 mini

[ Bild ]

http://www.luminmusic.com/lumin-u1-mini.html

Blev en Lumin T2 istället, vi får se hur bra den är :D Blev även ett uppgraderingsnätaggregatet från Sbooster

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2019-08-31 09:03

Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-31 10:23

Nu kan jag komma med ytterligare input gällande Yamaha wxc-50 och Tidal från en Apple Ipad.
Det fungerar fortfarande rätt smärtfritt!
Jag påbörjar helt enkelt en uppspelning direkt i Tidal appen för att sedan välja att koppla upp mig mot en enhet för uppspelning.
Jag väljer här min Yamaha och de kopplar upp utan problem, det tar dock några sekunder (2-8s) allt som oftast.

Vid uppspelning så är handhavandet smidigt, jag navigerar runt i Tidal appen och allting jag väljer att spela spelas upp med ett tryck och ca 1-2s fördröjning, start/stopp osv har även detta samma fördröjning men komandom utförs.

Det går bra att spela upp allt material, även master versionerna erkänns då själva uppspelningen ju sköts av Ipaden, det är tydligt att Ipaden gör allt jobb då detta nya upplägg käkar batteri på ipaden som aldrig förr ! :lol:

Summa sammuraum är att jag är rätt nöjd med hur detta fungerar, det är klart stabilare än vad jag någonsin fått spotify att vara...
Och ljudet är suveränt, det är jag så himla glad över ! :D
Inget mera grått och dassigt spotify ljud.... det är något skit som spotify gör med materialet och som inte framgår någonstans, det är orimligt stor skillnad på alla typer av musik och utgåvor....
Mvh//David

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-08-31 11:10

Ja, visst är det enorm skillnad på ljudet mellan Spotify och Tidal.

Jag förstår mig inte alls på varför det är så pass många på ett forum som Faktiskt som är nöjda med det platta och oengagerande ljud Spotify har, är det av några patriotiska skäl att man gärna köper ”svenskt”?

Även om man bara använder streaming-tjänsten för att upptäcka ny musik så kan jag inte se att det inte kan vara värt att betala den ynka extra hundringen per månad för att få CD-kvalitét, vi är väl ändå ljud-nördar här? :)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-08-31 11:39

Jag är också numera fullständigt övertygad om att Tidal är vida överlägset Spotify oavsett om man använder Spotifys inställning ”låg” för bästa dynamik. Det är extra tydligt på de bästa produktionerna.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-31 11:42

goat76 skrev:Ja, visst är det enorm skillnad på ljudet mellan Spotify och Tidal.

Jag förstår mig inte alls på varför det är så pass många på ett forum som Faktiskt som är nöjda med det platta och oengagerande ljud Spotify har, är det av några patriotiska skäl att man gärna köper ”svenskt”?

Även om man bara använder streaming-tjänsten för att upptäcka ny musik så kan jag inte se att det inte kan vara värt att betala den ynka extra hundringen per månad för att få CD-kvalitét, vi är väl ändå ljud-nördar här? :)

Jag känner lite lika, jag har länge skjutit på att byta till Tidal pga rykten om dålig musikutbud och orsaker som att jag trott skillnaden varit försumbar när ej rummet varit som jag vill ha det än.
Men denna skillnad är absolut inte försumbar på något vis... det är en smått chockerande skillnad faktiskt 8O
(Oavsett om man kör spotify i tyst läge eller ej, det har ingenting med den saken att göra)

Jag användes mest streamat och uppskattar att ha denna goda kvalitet på ljudet och smidigheten i samma paket :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2019-08-31 11:51

Tidal Family Hifi kostar dubbelt så mycket som Spotify och problemet är att ungdomarna här hemma är så fast i Spotify så ett byte är i princip omöjligt. Använder dock sällan själv Spotify
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-08-31 11:57

Kribban skrev:Tidal Family Hifi kostar dubbelt så mycket som Spotify och problemet är att ungdomarna här hemma är så fast i Spotify så ett byte är i princip omöjligt. Använder dock sällan själv Spotify

Fullt godkända skäl. :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-08-31 12:27

goat76 skrev:Ja, visst är det enorm skillnad på ljudet mellan Spotify och Tidal.

Jag tycker Spotify i de flesta fall låter väldigt likt cd-utgåvorna. I de flesta fall finns där inte gamla mer bättre ljudande, mer högdynamiska utgåvor, som bara verkar finns på vinyl och cd. Spotify låter oftast väldigt likt samma mastring de gånger jag jämfört. Sen finns ett antal stopskott med allt från fel låtar till enskilda spår från en uppenbarligen annan mastring. -Pga slarv, gissar jag.

Den enorma skillnaden som påstås finnas mellan Spotify och Tidal, menar du att det beror på tekniken eller olika mastringar?
-På självvald "semester".

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-08-31 12:44

Jag tänker nog prova Tidal så småningom. Ge gärna förslag på utgåvor där skillnaderna i ljudkvalité är uppenbara mellan Spotify och Tidal.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-31 12:48

Skillnaden upplevs med (till synes) samma utgåva och oavsett hur många låtar jag testar med från respektive tjänst.

Så jag drar inte slutsatsen att det har med utgåvan att göra, snarare någon skillnad i hur materialet hanteras.
Mellan Tidal och cd så kan jag inte höra skillnad på samma utgåva.
Mellan cd/tidal och spotify så är skillnaden tydlig... :)

I ett rum med mycket efterklang så kan jag dock tänka mig att skillnaden ej hörs lite tydligt.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-31 12:50

RogerJoensson skrev:Jag tänker nog prova Tidal så småningom. Ge gärna förslag på utgåvor där skillnaderna i ljudkvalité är uppenbara mellan Spotify och Tidal.

Gäller alla låtar jag hört på respektive tjänst, men ett tydligt exempel är:
James Blake - the wilhelm scream
Mvh//David

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-08-31 12:50

Finns det någon som använder wxc-50 tillsammans med en androidenhet och kan förmedla erfarenheter från den kombon?
Har sedan jag besökte Frisk och kunde göra en jämförelse Spotify (från mobilen) vs. CD på en RIKTIGT kompetent anläggning haft suget på att prova Tidal.
Och Yamahan känns som en het kandidat.

/Johan

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum