Rätt nivå för olika genrer?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Frisk

Re: Rätt nivå för olika genrer?

Inläggav Frisk » 2020-06-14 22:04

PerStromgren skrev:Beträffande normaliseringen, är det mest "crest" som skiljer. De tre akusitiska inspelningarna har alla crest runt 20dB. Maxnivåerna var inte lika, men inte alls i närheten av crestskillnaden. Rammsteins Masvis-utseende är inte vackert...

Det var vad jag menade, om jag förstår dig rätt, nivåjusterat efter crest medför att Rammstein inte längre alls når upp till full utstyrning, hur väl var min gissning att den ligger 15dB under nu? Jag hade aldrig "kunnat" spela den på 0dB på försteget från skivan.

Ursäkta jag spammar tråden. Intressant ämne och behövde förklara mig lite också med avvikande värden.

Kompletterade tidigare inlägg med detta också:
Lyssnade om cello, hamnade på 59dB med en nivå som uppfattades realistiskt, därmed inte sagt den nivå jag alltid vill lyssna på en sån skiva vid. Men nog ungefär den nivå jag vill höra ett helt album, om jag lyssnar relativt högt. -17dB på försteget ser jag nu, i den härrad jag ofta hamnar om jag lyssnar högre länge, och inte bara (extra) högt ett enstaka spår. (Vid normaliserade skivor)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-06-15 09:11

Frisk skrev:
PerStromgren skrev:Beträffande normaliseringen, är det mest "crest" som skiljer. De tre akusitiska inspelningarna har alla crest runt 20dB. Maxnivåerna var inte lika, men inte alls i närheten av crestskillnaden. Rammsteins Masvis-utseende är inte vackert...

Det var vad jag menade, om jag förstår dig rätt, nivåjusterat efter crest medför att Rammstein inte längre alls når upp till full utstyrning, hur väl var min gissning att den ligger 15dB under nu? Jag hade aldrig "kunnat" spela den på 0dB på försteget från skivan.

Ursäkta jag spammar tråden. Intressant ämne och behövde förklara mig lite också med avvikande värden.

Ingen fara, det hör absolut hit!

Rammstein är inte nivåsänkt, jämfört med det andra. Alla klipp har samma maxnivå.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-15 17:31

PerStromgren skrev:Det verkar som om min idé om att ha ett gemensamt mötdon har fallit. Jag ska kalibrera min telefon med min splmätare och REW plus kalibrerad umik.

Tog fram min Umik-1 men den verkar inte koppla till REW längre, tar inte upp något ljud. Blev inte klok på det men det görs ju en omkoppling till samplingsfrekvens 48 kHz med REW. Kör annars 44.1 kHz. Brusfilen gav inget ljud i Foobar, körde då allt från Sound Forge.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-06-15 21:45

Vad är det för rock? Jag kan tyvärr inte spela den på korrekt nivå nu eftersom jag inte är ensam i huset. Tror inte dom är lika intresserade som jag av att lyssna på detta.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-06-15 22:10

Max_Headroom skrev:Vad är det för rock? Jag kan tyvärr inte spela den på korrekt nivå nu eftersom jag inte är ensam i huset. Tror inte dom är lika intresserade som jag av att lyssna på detta.

Jag vet inte om Rammstein kategoriseras som "rock", men det är i alla fall vad jag kallat det.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-06-16 12:36

För vad det nu är värt. iPhone X, OS 13.5, Buller.

Jazz: 55
Kammar: 53
Orkester: 58
Pop:58
Rock (jag låtsas att det inte är barnsligaste bandet ever som testexempel): 61

Men alla dessa värden kan gå säkert +- 10dB beroende på lust och hur ”uppvärmda” öronen är. Hursomhelst - kul initiativ!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-06-20 21:33

Läste fel innan och tänkte att det lyssnas extremt svagt av er alla, men ser nu att bruset ligger 20dB sänkt :)
Jag ska mäta när jag kommer hem så får vi se vad buller appen och min tele säger.
Jag ska även mäta upp med Umik och rew och lägga upp som jämförelse, båda A-vägt då så att det är jämförbart.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Föregående

Återgå till Teknikforum