Gjorde lite enkla distmätningar (högtalare, siffor)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-10-01 18:05

kul att du upplever att det blev bättre. vore intressant att veta exakt vad som orskade felet.
I "High Performance Loudspeakers" presenteras en mätmetod för att mäta lådans bidrag. där har dom så att högtalarelementen spelar in i en sluten dämpad låda som ligger i en större låda med sand runtomkring. Således sticker alla lådsidor uton baffeln fram i luften och man kan mäta runtomkring utan att direktljudet komemr med.
Lite jobb och trixa med innan man kan mäta men ska man göra det ordentligt så.. :)

Har nyligen kommit fram till att dina högtalare(lådformen) precis ser ut som dom jag hade tänkt bygga. Så mycket för att vara originell.. :? Har du dom ståendes ända mot bakväggen?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-10-01 23:38

Svårt att veta. Det enda jag vet är att bidraget från de gamla kabinetten kom från båda högtalarna, och att det nu är borta. Så pass mycket att jag ändrat i mitt baffelsteg för att få en jämnare tonkurva. I mina allra första filterversioner hade jag en jämn tonkurva 100-1000 Hz men det justerades ner för att det lät bättre (lägre nivå runt 500 Hz som resultat), trots att det blev lite högre nivå mellan 800-1200 Hz. Nu har jag justerat tillbaka baffelsteget.

De placeras nära vägg, så långt det går - men som det är nu ligger bas/mellan på samma avstånd som TV-skärmen. Alltså inte dikt an mot vägg. Det ger hursomhelst utrymme att göra en dämppanel bakom varje högtalare.

Designen tog jag från Mirsch NG8/Allegro.

Fler mätningar kommer, men jag tar det när jag får tid över för slutfinishen på högtalarna.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-24 19:38

Ja, och är det nu med samvetet och färdigställande av projektet med bilder/mätningar? ;) :) 8)

[Min största BUMP!]

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-24 19:48

Jag har en gammal idé liggande om att har en högtalarlådan inuti en större låda (elementen satta på ringar typ carlsson för att komma ut flush med baffeln på utanpålådan) och så inte ha en mekanisk koppling mellan lådorna (annat än via golvet genom SD-fötter eller så). Då skulle man kunna stämma av dem så att den utanpå inte är resonant vid samma frekvenser. Antingen helt enkelt via sin storlek eller via annat material. Kanske t.o.m. ha en lätt mekanisk koppling mellan via dämpfluff eller så.

Någon som nappar? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-12-26 13:12

En bump.

Jag såg från en annan tråd att dämplimmet diskuterats och att jag blivit bumpad i år på denna gamla tråd.

Ärligt är att intresset svalnat lite samtidigt som tiden har blivit för knapp för sådana experiment.

Men helt klart låter de dämplimmade bättre, speciellt när vissa rena toner slås an (rena röster etc).

Skulle kanske kunna spela in ett typstycke med gamla Mirsch-högtalarna vs mina nya TActive så ni får höra.

T

Föregående

Återgå till Teknikforum