goat76 skrev:Ronnie skrev:goat76 skrev:
Det är nog inte så viktigt som jag först hade fått för mig att samma inspelnings-apparatur sköter alla fyra kanalerna vid själva inspelningen. Det enda som är synd med det är att du antagligen inte kommer kunna samordna ljudet från de två huvudsakliga mikrofonerna och ljudet från de två rumsupptagande mikrofonerna, då menar jag vid själva inspelningstillfället för att i ett par hörlurar lyssna efter hur alla fyra mikrofonerna samverkar med varandra i olika uppställningar och placeringar. (OBS! Jag är fullt medveten om att man i ett par hörlurar inte kommer höra de fyra separata kanalerna i sin fulla prakt, men man kan få en hum om hur de samverkar med varandra rent ljudmässigt.)
Synkningen mellan inspelningen i de två huvudsakliga kanalerna och de två inspelningarna från de bakre rumsupptagande mikrofonerna är nog inte speciellt kritiskt, man kan leka med olika fördröjningar för rumsupptagningarna för att skapa känslan av att rummet är ännu större, det är ett ganska vanligt trick som ofta används för de rumsupptagande kanalerna vid inspelningar av akustiska trummor. Det är väl bara att prova sig fram till vad som låter bäst vad gäller fördröjningen, du kommer väl ändå inte kunna gå på handklappningar då ljudet av dessa ändå kommer vara fördröjt såtillvida det inte klappas på ett exakt lika lång fysiskt avstånd till de främre och bakre mikrofonparen.
Här hade det naturligtvis varit lite enklare ifall att samma inspelningsutrustning anväts för alla fyra kanaler då inspelningen hade startat exakt samtidigt.
En idé för att få till en önskvärd balans för rumsljudet är att testa dubblera dessa två kanaler och mixa in en gnutta av dessa även till framkanalerna, då får du större spelrum för dels hur mycket rumsljud det blir totalt balanserat mot de två huvudsakliga kanalerna, och sedan balansera rumsljudets placering djupledes mellan frontar och surroundkanalerna (detta ifall att det blir för ”påtagligt” med allt rumsljud bakifrån från de bakre kanalerna).
Har nu efter lite funderingar och några egna små tester i studioprogrammet Reaper kommit fram till att det här med surround-mixning (eller 4 kanaler som du funderar över) inte är så värst komplicerat som jag först trott, jag var först inne på att jag skulle behöva införskaffa mig ett inspelnings-ljudkort med 4 eller fler kanaler, men det fungerar ju bra med min Marantz receiver.
Med en installation av Reaper på min stationära dator kopplad med HDMI till receivern var det bara att välja Marantzen som Output device i Reaper och ändra antalet in- och utgångar till 6 kanaler istället för de vanliga 2.
I mixnings-projektet i Reaper var det sedan bara att lista ut vilken av de 6 kanalerna som vardera var vänster front, höger front, center, subwoofer, vänster surround, höger surround och sedan välja rätt Hardware Output för de enskilda inspelade spåren och i vilken av högtalarna detta ljud spelas upp.
Antagligen är det kanske bara jag som inte fattat att en vanlig surround-receiver kan användas för ändamålet?![]()
När mixen väl är klar så är det bara att välja att rendera ut hela 6-kanalsmixen till önskat ljudformat. Vilken mjukvaru-uppspelare som sedan kan spela filen eller hur man gör detta till ett SACD- eller Bluray-format har jag ingen aning om?
Låter klokt allt det där. Bra idé med att köra en handklapp exakt mitt emellan de två mikrofonparen, om möjligt! Det har gått finfint att synka mina testinspelningar med handklapp i Audacity.
Låter smidigt med receivern. Undrar om det är vanligt att receivers kan skaka hand med musikprogrammen och dyka upp som Output Device. Har du surroundhögtalare uppsatta förresten?
Med en PC med Windows 10 kopplad till Marantz NR1510 med HDMI så finns receivern som valbar Output Device i inställningarna i Reaper, och under det kunde jag skriva in antal kanaler för Input och Output. Jag valde alla 6 kanaler för att få åtkomst till surroundkanalerna då dessa låg i turordningen som kanal 5 respektive kanal 6, kanal 3 och 4 var center och subwoofer.
Jag använder alla kanaler i receivern så jag testade enskilda ljud i alla de separata kanalerna. Jag hade två separata låtar på två olika stereospår där jag körde ena låten i frontarna och den andra i surroundhögtalarna, sen gick jag nära högtalarna och lyssnade för att vara säker på att de två låtarna endast spelade i varsitt högtalarpar utan att ”blöda” mellan kanalerna.
Nu blev jag själv sugen på att vid tillfälle skapa en musikmix för 5.1-ljud. Spännande, det finns så många möjligheter med en sån mix!
Rolit!