För att vi vill sätta ord på hur vi upplever ljud . Sen behöver inte det innebära att det subjektiva värdeomdömet återfinns som korrekt teknisk term .
Här tex beskriver några hur de upplever ljud
https://feber.se/webb/the-verge-kor-bli ... al/330535/Här , godingarna What Hifi ang några förstärkare . Jag saxade in några värdeomdömen hur de upplevde ljudet (inbillat eller är en annan femma mest för att visa hur det uttrycks )
Clear and punchy performer
The sound is smooth, full-bodied and balanced, with a pleasing spaciousness.
Great timing
Awesome detail
It's as punchy as anything, with a bold, powerful sound. Yet detail is never sacrificed, and it's lean and agile enough to handle anything you can throw at it.
Smooth and insightful delivery
It sounds noticeably cleaner and crisper than its predecessor, with the improvements in the midrange particularly striking - it's a lot more solid, helping the sound hang together as a more cohesive whole.
Detailed, rhythmic and fun sound
https://www.whathifi.com/best-buys/hi-f ... amplifiersAv ren nyfikenhet Morello . Hur tusan resonerar egentligen man som förstärkartillverkare när man konstruerar en förstärkare ? Den ska ju låta bra . Konstruerar du/man en förstärkare genom att konstruera/ bygga den med så bra komponenter som möjligt, så den mäter så bra som möjligt utifrån olika tekniska parametrar . I och med det blir ljudet bra. Eller arbetar man från andra hållet dvs man utgår från det ljud man vill ha och skapar en förstärkare utifrån det ?
Eller vänta nu. Ett skapat typ av ljud är väl ett på något sätt och vis ett distat ljud? På de premisserna borde man väl inte bygga en förstärkare.
Går det att skapa en förstärkare med tex varmt ljud, bred soundstage (typ som ljudet i rörförstärkare ibland beskrivs) ? Eller för den delen skapa ett exakt analytiskt ljud på bekostnad av tex värme ?