Tangband skrev:Jag har hört den äldre Quad esl med två av gradients subwoofrar och de lät tyvärr inget vidare, med det sätt jag lyssnar.
Hur lyssnar du?
Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Jag har hört den äldre Quad esl med två av gradients subwoofrar och de lät tyvärr inget vidare, med det sätt jag lyssnar.
Tangband skrev:Jag har hört den äldre Quad esl med två av gradients subwoofrar och de lät tyvärr inget vidare, med det sätt jag lyssnar. Jag antar att de nyare Quadarna är betydligt bättre.
Magnepan 3.7 däremot, spelar bättre dynamiskt än de äldre esl modellerna - tycker jag .
hifikg skrev:Tangband skrev:Jag har hört den äldre Quad esl med två av gradients subwoofrar och de lät tyvärr inget vidare, med det sätt jag lyssnar.
Hur lyssnar du?
Baffel skrev: Kräver elektrostater någon speciell typ av förstärkeri för att blomma ut på bästa sätt?
Tangband skrev:hifikg skrev:Tangband skrev:Jag har hört den äldre Quad esl med två av gradients subwoofrar och de lät tyvärr inget vidare, med det sätt jag lyssnar.
Hur lyssnar du?
Precis som hur jag lyssnar då jag går på konsert, dvs HUR musikerna fraserar och spelar .
hifikg skrev:Tangband skrev:hifikg skrev:
Hur lyssnar du?
Precis som hur jag lyssnar då jag går på konsert, dvs HUR musikerna fraserar och spelar .
Det är mina ESL 63 nästan lika bra som Carlsson på att återge, fast jag måste hålla mig i brännpunkten när Quadarna sätter fart på luften
Du kanske menar ESL 58 när du skriver den "äldre Quad ESL"? Sådana har jag inte haft tillfälle att lyssna in mig på.
Baffel skrev:De gick till slut för 3650 kr
https://www.tradera.com/item/170301/447 ... uad-esl-63
Helmut skrev:Om jag inte har helt fel har jag för mig att mina Quad drevs med vanliga förstärkare via en transformator som drog upp spänningen till högspänning. Funderar på hur mycket transformatorn förstörde ljudet. Skulle det vara möjligt att hotta upp en Quad men en ny traffo.
Bo Bengtsson har jag för mig saknade transformatorn? Var det hanns förstärkare som resulterade i att ljudet blev så bra. Alla elektrostatiska högtalare verkar vara konstruerade på samma vis så kan membranet påverka ljudet? Gillade ljudet kanske för att den delades ganska högt upp i diskanten.
Skulle man få bättre resultat men en ny modernare elektrostat? Är inne på att det kanske finns starkare och tunnare folie. Är inne på att man kanske skulle kunna tillverka folien av ledande kolfiber.
Harryup skrev:Panelhögtalare har möjlighet att låta lite för stort på mindre stycken och lite för "vackert" på alla inspelningar. Rent och klart men också lite sameness.
I-or skrev:Harryup skrev:Panelhögtalare har möjlighet att låta lite för stort på mindre stycken och lite för "vackert" på alla inspelningar. Rent och klart men också lite sameness.
Stämmer bra, till största delen eftersom de är dynamiskt begränsade med en ganska mjukt komprimerande verkan. När det gäller storleken på presentationen så är presentationen dock i stort närmare verkligheten för akustiska inspelningar (där det finns någon sorts sann storlek att återge) än konventionella högtalare även om variationerna mellan olika modeller är stora.
Även "sameness" är korrekt, detta både p.g.a. kompressionseffekterna och bakåtstrålningen som leder till en sorts syntetisk efterklangseffekt. Utan denna låter de mycket mer likt konventionella högtalare, vilket jag kunde konstatera efter ganska omfattande undersökningar av de subjektiva intrycken från utstrålningseffekterna under slutet av 80-talet.
I-or skrev:Harryup skrev:Panelhögtalare har möjlighet att låta lite för stort på mindre stycken och lite för "vackert" på alla inspelningar. Rent och klart men också lite sameness.
Stämmer bra, till största delen eftersom de är dynamiskt begränsade med en ganska mjukt komprimerande verkan. När det gäller storleken på presentationen så är presentationen dock i stort närmare verkligheten för akustiska inspelningar (där det finns någon sorts sann storlek att återge) än konventionella högtalare även om variationerna mellan olika modeller är stora.
Även "sameness" är korrekt, detta både p.g.a. kompressionseffekterna och bakåtstrålningen som leder till en sorts syntetisk efterklangseffekt. Utan denna låter de mycket mer likt konventionella högtalare, vilket jag kunde konstatera efter ganska omfattande undersökningar av de subjektiva intrycken från utstrålningseffekterna under slutet av 80-talet.
PerStromgren skrev:Och omvänt: kan jag genom att dämpa bakåtstrålningen och spela under kompressionsnivå, få mina ESL att låta som en dynamisk högtalare?
RogerGustavsson skrev:Sameness ger även flertalet av Stig Carlssons tidigare konstruktioner. De senare är ju klart bättre men inte helt fria från sameness. Dunka-dunka-högtalare är ju också en form av sameness.
JM skrev:Stereoljud är en primitiv form av återgivande av verklighetens ljud. Allt är kompromisser vid stereoåtergivning. Så frågan blir vad är mest rätt eller snarare vilka kompromisser är minst störande i given kontext.
Huvudtanken med stereo är som jag ser det är att skapa en viss spatial upplevelse med så liten förvrängning som möjligt. Förvrängningen sker både inom fysikens värld och inom psykologins upplevelse värld.
Min referens är Quad-dipolens ljud. I min värld framstår lådhögtalarens spatiala återgivning i ett vanligt lyssningsrum som ytterst torftig.
Quad högtalaren spatiala ljud är i min värld mer korrekt och inte överdrivet.
Upplevd stereo-återgivning är mer en konstform än ett naturligt sätt att återge verkligheten. Fysikens uppmätta distorsion och psykologins förvrängning sätter gränserna för inom vilken kontext upplevelsen bäst sker.
JM
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Sameness ger även flertalet av Stig Carlssons tidigare konstruktioner. De senare är ju klart bättre men inte helt fria från sameness. Dunka-dunka-högtalare är ju också en form av sameness.
Alla högtalare har nog någon form av sameness, det gäller även högtalare av märket Ino trots att de omges av myten att de inte har någon "egen-karaktär" alls. De som är väldigt vana att lyssna på Ino-högtalare kan nog i många fall höra "soundet" med förbundna ögon.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster