Bredd & Djup, Ok -men Höjd?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-03-27 17:05

RogerGustavsson skrev:Jag har tagit mig friheten att rippa några spår från test-CD:n utgiven av Hifi-News & Record Review.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Ljudbildstest/

Med mina tidigare högtalare som MP Miniring gick det att få återgivningen "rätt". Testade aldrig med Ino piP, Audio Pro A2-2 eller pK. Har idag gjort testet med Magnepan 3.6 och piP i ett annat rum. Gick inget vidare med half left/half right på någon av dem. Höjdinformationen med "regnbågen" gick bättre.

Får ta och dra ner de där spåren, bränna dem och prova här hemma. Tack! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-03-28 08:03

RogerGustavsson skrev:Har idag gjort testet med Magnepan 3.6 och piP i ett annat rum. Gick inget vidare med half left/half right på någon av dem. Höjdinformationen med "regnbågen" gick bättre.

Samma sak för mig på NHT 3.3 med half left/half right.
Höjden var dock påtaglig.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-03-29 17:16

RogerGustavsson skrev:Jag har tagit mig friheten att rippa några spår från test-CD:n utgiven av Hifi-News & Record Review.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Ljudbildstest/

Med mina tidigare högtalare som MP Miniring gick det att få återgivningen "rätt". Testade aldrig med Ino piP, Audio Pro A2-2 eller pK. Har idag gjort testet med Magnepan 3.6 och piP i ett annat rum. Gick inget vidare med half left/half right på någon av dem. Höjdinformationen med "regnbågen" gick bättre.

Testade idag.

Half left hände det knappt någonting på. Half right var dock bra. Kan kanske bero på att vänstra front står nära en hörnplacering och nära sidovägg? Höger front står mer fritt.

Höjdinformationen gick väl sådär tycker jag. Det varierade inte så mycket men högst var det i mitten av ljudbilden med ca 150cm höjd.

Roade mig med att sätta på Michale Jacksons - Off the wall och spår 1. Mätte med ett måttband vilken höjd jag tycker att Michaels röst placerar sig mellan frontarna. 120cm mätte jag upp. Michael är därmed dvärg eller så sitter han ner och sjunger!:lol:

Har tyvärr bara en form av fattigmansaborbent vid vänstra fronts sidoreflektion. Kanske skulle skaffa något riktigt där. Antingen absorbent eller kanske diffusera? Lite lurigt dock för jag vill att den skall döljas bakom gardinen. Alltså max 40cm bred. Jag undrar dock om det kommer påverka höjden så fasligt? Tror säkert att det blir en förbättring hur som helst.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Föregående

Återgå till Teknikforum